Spreken verfijnen in de kleuterklas
Spreken verfijnen in de kleuterklas
Dit project heeft als doel een wetenschappelijk onderbouwde spraakdidactiek te ontwikkelen als uitbreiding op de gangbare taaldidactiek in het kleuteronderwijs, zodat zij op een planmatige en doelmatige wijze de articulatorische ontwikkeling van alle kleuters stimuleren.
In het kleuteronderwijs wordt er nauwelijks expliciete aandacht besteed aan de articulatie van kleuters. Het innoverende aan dit project is dat de huidige taaldidactiek in de kleuterklas wordt bijgesteld door op vroege leeftijd meer aandacht te schenken aan spraakproductie. Het project kadert in de nieuwe visie op het taalbeleid in het onderwijs, waarbij de nadruk vooral ligt op preventie.
De effectiviteit van deze toegevoegde spraakdidactiek wordt in de praktijk onderzocht en geëvalueerd. Er wordt een reductie van de spraakproblemen en een duidelijk effect op de ontluikende geletterdheid of de leesontwikkeling bij kleuters verwacht. Ten slotte wordt ook de effectiviteit van deze spraakdidactiek specifiek bij anderstalige kleuters onderzocht.