In dit project ontwikkelen we een centraal EuropeesĀ punt waar iedereen die geĆÆnteresseerd is in 'blended mobility' terechtkan voor meer informatie, tools en concrete omschrijvingen van blended mobility courses en hoe je die opzet.Ā
We ontwikkelen een educatieve aanpak gericht op het versterken van de leerkracht om democratische vaardigheden in te oefenen in een superdiverse klas. We richten ons in de eerste plaats op het ontwikkelen van een context waar leerlingen zich āthuisvoelenā. Zo werken we aan āde democratische proeftuinā, een veilige omgeving waar jongeren het samenleven kunnen inoefenen.
InĀ BurgerSTEM vertalen we burgerwetenschap naar de lagere school door leerlingen te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek.Ā Door effectief wetenschappelijke informatie te verzamelen en te verwerkenĀ leren kinderen wetenschap gericht te gebruiken, stimuleren we hun motivatie en verduidelijken we wat wetenschap precies tot wetenschap maakt.
Met het project CodeFun Brussels ā secundair onderwijs willen we de Brusselse leerlingen en leerkrachten uit de eerste en de tweede graad van het secundaire onderwijs op een speelse, uitdagende en onderzoekende manier kennis laten maken met het coderen.
In het project COntent verdiepen we ons in de opportuniteiten die generatieve AI biedt voor de contentmarketeer en begeleiden we de Vlaamse kmo met de toepassing ervan binnen hun contentmarketingactiviteiten.
Met het project ācultuurresponsief lesgeven in wereldoriĆ«ntatie (WO) en natuurwetenschappen (NW)ā bevorderen we de intrinsieke motivatie van leerlingen voor WO en NW. Uit peilingen blijkt dat leerlingen met een migratie-achtergrond en/of SES een grotere culturele afstand ervaren met o.a. wetenschappelijke vakken, waardoor ze gemiddeld lager scoren op wetenschappen dan leerlingen zonder migratie-achtergrond en/of SES. We werken concreet klasmateriaal uit dat inzet op het cultureel kapitaal van zowel de leerkracht als de leerling, geĆÆnspireerd op good practices uit de Cultural Responsive Pedagogy.
Dit project wil een antwoord bieden op de vraag: hoe kunnen we kmo's overtuigen dat data-smart ondernemen ook voor hen een haalbare kaart is om hun online conversie te optimaliseren?
In het project De leesscan 2.0 ontwikkelen we een leesscan, een digitale tool waarmee we leerkrachten basisonderwijs ondersteunen om hun leesonderwijs te versterken.
Denkende Doener is een project dat zowel hands-on als minds-on omgaat met diverse wiskundige onderwerpen, door jongeren uit te dagen met praktische en abstracte problemen uit de dagelijkse wereld.
Onze studenten bundelen de krachten met landbouwers en experten om datagedreven oplossingen, in de vorm van een (demo)app, slim te combineren met hedendaagse landbouwuitdagingen rond klimaat, water, veerkracht en innovatief ondernemerschap!
Met EcoZoo onderzoeken we hoe we het duurzaamheidsdenken bij leerlingen kunnen stimuleren in een STEM-context.Ā We ontwikkelen en evalueren een methodiek die inzet op dialoog en reflectie, en bruikbaar is in de lessen STEM, wereldoriĆ«ntatie of in natuureducatieve centra.