InĀ BurgerSTEM vertalen we burgerwetenschap naar de lagere school door leerlingen te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek.Ā Door effectief wetenschappelijke informatie te verzamelen en te verwerkenĀ leren kinderen wetenschap gericht te gebruiken, stimuleren we hun motivatie en verduidelijken we wat wetenschap precies tot wetenschap maakt.
Met het project CodeFun Brussels ā secundair onderwijs willen we de Brusselse leerlingen en leerkrachten uit de eerste en de tweede graad van het secundaire onderwijs op een speelse, uitdagende en onderzoekende manier kennis laten maken met het coderen.
Met het project ācultuurresponsief lesgeven in wereldoriĆ«ntatie (WO) en natuurwetenschappen (NW)ā bevorderen we de intrinsieke motivatie van leerlingen voor WO en NW. Uit peilingen blijkt dat leerlingen met een migratie-achtergrond en/of SES een grotere culturele afstand ervaren met o.a. wetenschappelijke vakken, waardoor ze gemiddeld lager scoren op wetenschappen dan leerlingen zonder migratie-achtergrond en/of SES. We werken concreet klasmateriaal uit dat inzet op het cultureel kapitaal van zowel de leerkracht als de leerling, geĆÆnspireerd op good practices uit de Cultural Responsive Pedagogy.
Denkende Doener is een project dat zowel hands-on als minds-on omgaat met diverse wiskundige onderwerpen, door jongeren uit te dagen met praktische en abstracte problemen uit de dagelijkse wereld.
Met EcoZoo onderzoeken we hoe we het duurzaamheidsdenken bij leerlingen kunnen stimuleren in een STEM-context.Ā We ontwikkelen en evalueren een methodiek die inzet op dialoog en reflectie, en bruikbaar is in de lessen STEM, wereldoriĆ«ntatie of in natuureducatieve centra.
FiloZoo prikkelt kinderen en jongeren om te filosoferen over natuur, wetenschap en techniek. Met twijfelschapen, exploraffen, kenniskonijnen, filokikkersĀ en argumenteerberen worden kinderen aan het denken en experimenteren gezet.
IdeeĆ«nfabriekĀ is eenĀ didactische methodeĀ om het proces vanĀ wetenschappelijke conceptvormingĀ te vergemakkelijken bij leerlingen wetenschappen uit deĀ eerste graad secundair onderwijs.
De Kritikat stimuleert het kritisch denken over non-fictieboodschappen bij lagereschoolkinderen, door in te zetten op de methodiek van het filosoferen en het gebruik van verhalen en nieuwsberichten.Ā
Hoe kunnen we kansarme kleuters met een andere thuistaal prikkelen om onderzoekend bezig te zijn met wetenschap, techniek, engineering en wiskunde en daarbij levensechte problemen op te lossen? STEM op taal wil een professionaliseringstraject opzetten om kleuterleerkrachten hierin te ondersteunen.Ā
STEM3D is gericht op het ontwikkelen van een āDenken, Doen & Dialoog'-methodiekĀ met als doel de motivatie, onderzoekscompetenties en conceptontwikkeling bij leerlingen in de STEM-klas te vergroten.