Adventure education

Adventure education zet avontuurlijke buitenactiviteiten in om een impuls te geven aan persoonlijke groei en groepsontwikkeling. Authentieke ervaring en het samenspel van outdoor-activiteiten, een natuurlijke omgeving en het groepsproces zijn de kernelementen. Outdoor-activiteiten bieden een bijzonder platform voor ervaringsleren. De effectiviteit ervan is in diverse agogische werkvelden aangetoond en het begeleiden van ervaringsleren vergt een specifieke begeleidershouding.

De postgraduaten Experiential Education en Adventure Education leiden je op om deze activiteiten zo te hanteren dat ze leer- en ontwikkelkansen creëren voor mensen en groepen met verschillende achtergronden.

PG Adventure education
Adventure education

Iets voor jou?

De postgraduaten zijn bestemd voor professionals met een minimum van een tweetal jaar ervaring in een breed (ped)agogisch kader: vorming en opleiding, socio-culturele sector, onderwijs, hulpverlening, orthopedagogische setting, bijzondere jeugdzorg, gezondheidswerk, politionele of justitiële wereld... of Adventure Education.

We richten ons tot mensen die hun opleidings- of begeleidingspraktijk verder willen professionaliseren of een impuls willen geven in de richting van ervaringsleren. De opleiding richt zich niet op het verwerven van sporttechnische vaardigheden.

Aanbod

Vanaf academiejaar 2021-2022 bieden wij binnen dit thema twee postgraduaten aan:

  • Postgraduaat ‘Experiential education' - Beklijvend leren in groep. 
    In dit postgraduaat ervaar je vanop de eerste rij hoe ervaringsleren in groep beklijft en hoe het bijdraagt tot jouw persoonlijke ontwikkeling. Je vormt samen met de deelnemers en de vaste begeleider een duidelijk kader om persoonlijke ontwikkeling en groepsontwikkeling te begeleiden.
  • Postgraduaat ‘Adventure education' - Organiseren en begeleiden van ervaringsleren in buitenactiviteiten’.
    In dit tweede postgraduaat bouw je verder op deze (of vergelijkbare) persoonlijke ervaring om je begeleiders- en organisatievaardigheden verder te ontwikkelen. Een rijk palet aan ervaren procesbegeleiders wijden je doorheen verschillende outdoor werkvormen in de kunst van het faciliteren en organiseren van outdoor-ervaringsleren.

Daarnaast bieden we binnen dit thema ook enkele korte smaakmakers aan. Meer info over deze vormingen vind je hieronder.

Docenten

Philip De Zommers is Gegradueerde in de Orthopedagogie (IPSOC Kortrijk), Gegradueerde in agogische bijscholing orthopedagogie (VSPW, Kortrijk) en behaalde het Postgraduaat Adventure Education (KHLim). Hij is praktijklector aan Odisee, studiegebied Sociaal-agogisch werk en hij is zelfstanding coach/counselor. Hij werkte van 2006 tot 2014 bij Nature als procesbegeleider in Adventure education-programma’s voor bijzondere doelgroepen. Hij heeft jarenlange ervaring met de doelgroep Bijzondere Jeugdbijstand.

Benjamin Gérard is licentiaat Lichamelijke Opvoeding (KU Leuven) en behaalde het Certificaat Postacademische Vorming Consultancy in Groepen en Organisaties (CIGO). Hij is medestichter van Nature en van Rising You. Daarnaast is hij zelfstandige procesbegeleider en trainer in verschillende professionele settings.

Saskia Nauwelaerts is sinds 2000 professioneel bezig met ervaringsleren binnen het jeugdwerk. Die ervaring breidt ze sinds 2015 dagelijks uit binnen zeer uiteenlopende professionele contexten als trainer en opleider bij Outward BoundSaskia studeerde Pedagogische Wetenschappen (UGent), volgde een coachopleiding (Academie voor Coaching en Counseling), was zelf student aan het postgraduaat Adventure Education (KHLim) en volgt momenteel een Gestaltopleiding (IVC).

Johan Hovelynck is organisatiepsycholoog (KU Leuven) en agoog (VUB). Hij is zelfstandig trainer-consultant, deeltijds docent aan de Universiteit van Leuven en staflid van de opleiding Consultancy in Groepen en Organisaties (CIGO). Johan is in het domein van ervaringsleren en procesbegeleiding actief als begeleider en onderzoeker, en op het ‘outdoor’-terrein tevens een erkend opleider (www.exponent-cts.com; www.wmaeurope.com) en veiligheidsauditor.

PG AE

Postgraduaat Experiential education

Tijdens dit postgraduaat krijg je inzicht in leer- en ontwikkelingsdynamiek, je leert deze processen en dynamieken mee vormgeven en gericht ondersteunen. We starten met een vijfdaagse ervaringsweek om vervolgens de persoonlijke ervaring te combineren met relevante begrippenkaders.

Tijdens de ervaringsweek in Villatoile te Anseremme maak je kennis met Adventure education als middel tot persoonlijke en relationele ontwikkeling.  Je wordt je bewust van processen die zich in een groep afspelen, welke rol je daarin zelf speelt en op welke manier je ze kan beïnvloeden.

De ervaringsweek heeft tevens tot doel een leergroep te vormen, waarin deelnemers elkaar ondersteunen in het realiseren van een persoonlijke leeragenda. Je komt tot een persoonlijke leeragenda op basis van individuele leervragen die zich concentreren rondom drie, onderling verweven, onderwerpen:

  1. Hoe ontwikkelen groepen?
  2. Hoe verloopt ervaringsleren en wat is de link met groepsprocessen?
  3. Wat zijn mijn persoonlijke sterktes en ontwikkelthema’s als begeleider? Hoe ga ik hier verder mee aan de slag?
reflectiemoment

Postgraduaat Adventure education

Dit postgraduaat bouwt verder op het postgraduaat Experiential education of een vergelijkbare opleiding in het ervaringsleren. Indien je reeds een vergelijkbare opleiding volgde, stel je dan zeker kandidaat en wij nemen graag persoonlijk contact met je op in functie van je persoonlijk ontwikkelingsplan.

We zoomen bij dit postgraduaat  vooral in op het begeleiden van outdoor-ervaringsleren in groepen en de (rand)voorwaarden die daarbij van belang zijn. We doen dit onder andere aan de hand van residentiële opleidingsdagen op verschillende locaties zoals Rochers de Sy, Varoy en de Hoge Rielen.

De persoonlijke ervaringen en inzichten die je tijdens de opleiding verwerft, integreer je in de praktijk door middel van een zelf ontworpen Adventure education programma. Als sluitstuk van het postgraduaat mag je samen met enkele medecursisten een eigen meerdaags project organiseren en begeleiden. Je stelt op een ervaringsgerichte manier je project voor op een open studiedag. 

rafting

Driedaagse bij Fun Aventure

We starten met een driedaagse in Rochers de Sy. Tijdens deze meerdaagse staat het vormen van een leergroep centraal. We zetten verder in op eerdere ervaringen in 'experiential programs’ via Appreciative Inquiry. We vertrekken van de voornaamste inzichten over succesvolle programmaopbouw.

Verder lichten we toe hoe je aan het einde van de opleiding via een eigen te organiseren meerdaagse alle elementen over Adventure Education in een project kan integreren. We bepalen samen welke jouw leeragenda kan zijn doorheen dit traject zodat deze opleiding maximaal kan bijdragen tot jouw persoonlijke ontwikkelingsdoelen.

Tweedaagse in Chateau Varoy

Vervolgens brengen we tijdens deze tweedaagse laagdrempelige outdoor-activiteiten in proces met de eigen leergroep als deelnemers. Volgende onderwerpen komen hierbij aan bod:

  • Een programma ontwerpen zodat het optimale kansen biedt tot ontwikkelen en leren
  • Reflectie faciliteren i.f.v. het persoonlijk leren van deelnemers
  • Activiteiten didactisch kunnen aanbrengen

Tweedaagse in de Hoge Rielen

Tijdens de volgende tweedaagse in Kasterlee komen de meer technische outdoor-activiteiten (hoogte/massief, water/rivier) aan bod met aandacht voor: 

  • de veiligheid van deelnemers en collega’s 
  • ‘Low Impact’ op de natuurlijke omgeving 

Wat maakt deze opleidingen nu zo bijzonder?

  • Brede range aan outdooractiviteiten
  • Leren vanuit eigen ervaringen en de groep
  • Ook voor professionals met ervaring in dit domein
  • Ook na afloop van de opleiding(en) ondersteunen we je graag verder en delen we onze expertise met jou en je organisatie!

Partnerschap
Voor deze opleidingen bundelen wij de unieke expertise rond begeleiden van outdooractiviteiten van 3 toonaangevende partners in België: Outward Bound België, Nature en Rising You. We faciliteren en begeleiden tijdens deze opleidingen groeps- en leerprocessen met voortdurend oog voor wetenschappelijke en theoretische kaders. In het tweede postgraduaat begeleiden we je tevens bij het ontwikkelen van jouw Adventure education programma in je eigen werkcontext of context naar keuze.

Begeleiding en dienstverlening op maat
Ook na afloop van de opleiding kunnen jij en/of je organisatie bij ons terecht voor verdere dienstverlening en projecten op maat. Ontdek hier wat wij voor jou kunnen betekenen!

Praktische info op een rijtje

Hier vind je alle praktische informatie m.b.t. de opleidingen.

  • Waar?

    De postgraduaten vinden, met uitzondering van de ervaringsvijfdaagse, plaats op Odisee - Campus Brussel, Warmoesberg 26 te 1000 Brussel.

  • Wanneer?

    Het postgraduaat Experiential education bestaat uit 13 lesdagen, inclusief de ervaringsweek.
    Start op 22 maart 2022. Ervaringsvijfdaagse: van maandag 28 maart t.e.m. vrijdag 1 april 2022. Overige lesdata: 29 en 30 april 2022, 12 en 13 mei 2022, 3 en 4 juni 2022 en 17 juni 2022. Telkens van 9 tot 17 uur, met uitzondering van de ervaringsvijfdaagse.

    Het postgraduaat Adventure education bestaat uit 11 lesdagen waaronder 3 residentiële meerdaagse uitstappen. Start op 11 oktober 2022. Driedaagse in Rochers de Sy op 26, 27 en 28 oktober 2022. Tweedaagse in Chateau Varoy op 26 en 27 november 2022. Tweedaagse in de Hoge Rielen op 23 en 24 januari 2023. Overige lesdagen: 10 november en 9 december 2022. Slotdag juni 2023.

  • Studiegeld

    Het studiegeld voor het postgraduaat Experiential education bedraagt € 1.700, inclusief accommodatie ervaringsweek.

    Het studiegeld voor het postgraduaat Adventure education bedraagt € 2.500, inclusief verblijf in Rochers de Sy, Chateau Varoy en de Hoge Rielen alsook eten en gebruik van accomodatie (o.a. toegang tot rotsen, touwenparcours, fietstocht).

  • Evaluatie en getuigschrift

    Postgraduaat Experiential education

    De evaluatie gebeurt in de vorm van een self en peer assessment, in combinatie met een evaluatie door de vaste begeleider. Dat gebeurt op basis van een ervaringsverslag, waarin deelnemers hun persoonlijk proces toelichten en kaderen, en in gesprek met andere deelnemers en de begeleider verdiepen.

    Postgraduaat Adventure education

    De evaluatie gebeurt op basis van de uitvoering en de presentatie van een Adventure education project,  gerealiseerd in samenwerking tussen verschillende studenten, op een openstudiedag.

    Indien je slaagt voor een postgraduaat en in het bezit bent van minimum een Bachelordiploma, ontvang je een postgraduaatgetuigschrift. 

  • Vlaams opleidingsverlof

    Voor dit postgraduaat kan geen Vlaams opleidingsverlof worden toegekend.

  • Betaald educatief verlof (Brussels Hoofdstedelijk gewest)

    De erkenningsaanvraag voor Betaald educatief verlof voor het postgraduaat Experiential education werd ingediend.

    De erkenningsaanvraag voor Betaald educatief verlof voor het postgraduaat Adventure education wordt ingediend in het voorjaar van 2022.

Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?

Jongen - Gele muts