Executieve functies van kleuters stimuleren tijdens lessen bewegingsopvoeding

Amina denkt eerst goed na voor ze naar de juiste hoepel loopt.
Karel kan zijn beurt afwachten tijdens een kringspel.
Ali kan zich zeer goed concentreren en jouw instructies onthouden.

Herkenbaar bij jouw kleuters? Fantastisch!
Nochtans zijn deze vaardigheden niet bij alle kleuters zo vanzelfsprekend.

Wanneer je als bewegingsleerkracht echter je EF-bril opzet, kan je je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren bij alle kleuters!

Executieve functies kleuter sport

Doelgroep

Aanbod voor individuele bewegingsleerkrachten in het kleuteronderwijs, zorgleerkrachten die zich richten op motoriek en executieve functies of leerkrachten in het kleuteronderwijs met een (deel)opdracht in het geven van bewegingsopvoeding.

Programma en doel

Doorheen de vorming leren we onze EF-bril opzetten en naar executieve functies kijken binnen de lessen bewegingsopvoeding. Dit betekent niet dat het gaat om volledig andere dingen doen in de bewegingsles, maar veeleer bewust dingen een tikkeltje anders doen met oog op executieve functies.

Je leert allereerst waarom executieve functies belangrijk zijn en nadien verkennen we actief EF-bewegingsspelletjes voor de jongere én oudere kleuters.

We ontdekken samen aan welke executieve functies we de activiteiten kunnen linken en hoe je de activiteiten binnen jouw werking kan implementeren. 

Docent

Ellen De Decker is doctor in de Lichamelijke Opvoeding en docent Bewegingsopvoeding en Muzische Vorming in de bacheloropleiding Kleuteronderwijs van Odisee - Campus Aalst.

Overtuigd?

Meisje - nadenkend