Inspraak bij kleuters

In het kleuteronderwijs staat het kind centraal en hechten we heel erg veel waarde aan de eigen kijk van kleutersDaarmee leggen we de kiem voor later, want elk kind, elk mens heeft het recht om gehoord te worden.

Het is echter niet altijd gemakkelijk om inspraak ook echt goed te realiseren in het klas- en schoollevenSoms lukt het minder goed voor sommige kleuters, soms heb je jouw collega’s niet mee.

Tijdens deze studienamiddag reiken we je de bouwstenen aan die je nodig hebt om samen met het team te werken aan inspraak!

Kleuter idee 2
Inspraak bij kleuters

Iets voor jou?

Leerkrachten uit het kleuteronderwijs. Directies, beleidsondersteuners en zorgcoördinatoren van basisscholen met een kleuterafdeling.

Situering

Tijdens deze studienamiddag ontvang je heel wat nieuwe inspiratie om jouw kleuters inspraak te geven in het klas- en schoolleven. We reiken bouwstenen aan om met jouw collega’s en directie te werken aan inspraak. Verder bieden we je een inkijk in de ervaringen die we verzamelden in het project PARTICIPA: goede praktijken, praktische obstakels, groei-ervaringen, tools om mee aan de slag te gaan. Niet alleen in Vlaanderen, maar ook elders in Europa. 

Programma

13.30 uur: Onthaal en verwelkoming

14.00 uur: Inspraak in de kleuterklas? Inzichten, goede praktijken en tips uit het PARTICIPA-project

15.30 uur:   Start parallelle workshops (keuze):

  • Hoe vangen we de ideeën van onze kleuters? Werken met denkbeelden, o.a. mindmaps  

  • Kleuter-kracht: werkvormen om kleuters inspraak te geven 

16.30 uur: Einde

Inspraak in de kleuterklas? Inzichten, goede praktijken en tips uit het PARTICIPA-project

Het is niet altijd gemakkelijk om inspraak ook echt goed te realiseren in het klas- en schoolleven. Soms lukt het minder goed voor sommige kleuters, soms heb je jouw collega’s niet mee.

In deze sessie geven we de bouwstenen die je nodig hebt om samen met het team te werken aan inspraak.

We illustreren dit met concrete voorbeelden van goede praktijken en inzichten uit onze observaties. We interviewden ook enkele leerkrachten over hun ervaringen met inspraak.

Op het einde van deze sessie krijg je een exemplaar van onze zelftest mee naar huis om zelf aan de slag te gaan met het team.

Docenten:  Sanne De Vos, Sara Verbrugge, Anneleen Boderé en Helena Taelman

Hoe vangen we de ideeën van onze kleuters? Werken met denkbeelden (o.a. mindmaps) bij kleuters

Onze informatie slaan we talig en visueel op. Met denkbeelden kunnen we deze combinatie realiseren in onze kleuterklas. Het denkbeeld dat we allemaal kennen is de mindmap, maar er zijn er nog andere die we kunnen gebruiken. Denkbeelden gebruiken we om te brainstormen, om het leren zichtbaar te maken, om de kleuters hun woordenschatnetwerken uit te breiden, om …

In deze workshop krijg je achtergrond en praktische tips om met deze krachtige werkvorm aan de slag te gaan in je klas. Ook ontdek je ook hoe je deze werkvorm kan inzetten bij de allerjongste kleuters. Ten slotte leer je hoe je denkbeelden kan inzetten als het gaat om inspraak van kleuters.

Docent: Joeri Sterckx 

Kleuter-kracht: werkvormen om kleuters inspraak te geven

Hoe geef je peuters en kleuters meer stem, keuze en eigenaarschap in de klas, zonder het gevoel te hebben dat je als leerkracht alles uit handen moet geven? Het gloednieuw boek 'KleuterKracht' bundelt heel wat inzichten en laagdrempelige werkvormen om vanuit meer agency met jonge kinderen aan de slag te gaan. Tijdens deze sessie nemen we enkele praktijkvoorbeelden onder de loep.

Docent: Anne Slaets

Inspraak bij kleuters 2
Participa

Project Participa

In het internationale project Participa ontwikkelden teams uit België, Portugal, Griekenland en Polen een zelftest voor leerkrachten en directies en een online professionalisering rond inspraak bij kleuters. Hiertoe verzamelden ze de inzichten van ervaren professionals, deden ze observaties in kleuterklassen en documenteerden ze het groeiproces tijdens de professionalisering.

Sprekers

Lerarenopleiders Sanne De Vos, Sara Verbrugge, Anneleen Boderé en Helena Taelman namen vanuit hogeschool Odisee deel aan het internationale project PARTICIPA. 

Joeri Sterckx inspireert teams die werken aan de ontwikkeling van jonge kinderen, en timmert aan sterk kleuteronderwijs. Hij doet dit als pedagogisch begeleider bij OVSG.

Anne Slaets is lector pedagogische wetenschappen, praktijkbegeleider en onderzoeker in de Hogeschool UCLL. Ze schreef het boek Kleuter-Kracht, een praktijkboek voor meer stem, keuze en eigenaarschap bij peuters en kleuters, samen met haar collega Hilde Stroobants.

Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?

Deze studienamiddag is echt iets voor mij!

Ben je ervan overtuigd dat dit de navorming is die je zoekt? Schrijf je dan vlug in via onderstaande link.

Meisje - luisterend naar muziek