Overslaan en naar de inhoud gaan

Secundaire navigatie

  • Over Odisee
  • Vacatures
  • Pers
  • Meldpunten
  • Contact
  • English
  • Nederlands
Odisee. De co-hogeschool.
  • Opleidingen
  • Campussen
  • Studeren@Odisee
  • Volwassenenonderwijs
  • Samenwerken
  • Onderzoek
    Search
    Laden
    Inhoud
    Personen
    ICT kennis databank
    Geen suggesties mogelijk
    Bekijk alle resultaten
    Geen resultaten
    Inschrijven
    Login
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Alle opleidingen
    Opleidingen per soort
    • Graduaatsopleidingen
    • Bacheloropleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    • Op maat van volwassenen
    Locatie
    • Campus Aalst
    • Campus Brussel
    • Campus Dilbeek
    • Technologiecampus Gent
    • Campus Schaarbeek
    • Campus Sint-Niklaas
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Een opleiding starten in februari?
    • Foute studiekeuze gemaakt?
    • Verder studeren na arbeidsmarktfinaliteit (bso)
    • Doe de studiekeuzetest
    • Brochures aanvragen
    • Infomomenten
    • Stel je vragen aan een student
    • Inschrijven

    Campus Aalst

    gevelvierkant

    Campus Brussel

    campus brussel gevel

    Campus Dilbeek

    Dilbeek tuin

    Technologiecampus Gent

    campus gent

    Campus Schaarbeek

    campus schaarbeek

    Campus Sint-Niklaas

    Campus SintNiklaas tuin
    Welkom aan de co-hogeschool
    • Tien redenen om voor Odisee te kiezen
    • Kom eens langs!
    • Online liveshow
    • Studiekeuzetest
    • Brochures
    • Infodagen
    • Openlesdagen
    • (Her)inschrijven
    • Starten in februari
    Klaar voor de start
    • Onze buddy's staan voor je klaar!
    • Een succesvolle start
    • Flexibel studeren
    • Studiekosten
    • Op kot
    Tijdens je studies
    • Begeleiding
    • Bibliotheek
    • ICT in Odisee
    • Ga internationaal
    • Lokalen-studeerruimtes
    • Sport en cultuur
    • Studentenraad Odisee
    • Trein tram bus
    Tijdens je studie (bis)
    • Kalenders
    • Attesten en studiebewijzen
    • Reglementering
    • Verzekeringen studenten
    • Onderwijsaanbod
    • Heroriënteren / Stopzetten
    • Opvolgen studies door ouders of derden
    • Word ambassadeur
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Op zoek naar een opleiding op maat van volwassenen
    Opleidingen per soort
    • Bachelor- en graduaatsopleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Tegemoetkomingen (vanuit de overheid)
    • Studeren als werkzoekende
    • Werken en studeren combineren: hoe doe je dat?
    • Wat is afstandsonderwijs?
    • Inschrijven
    • Starten in februari
    • Ondernemend student
    Voor organisaties en bedrijven
    • Ontvang studenten voor stage of bachelorproef
    • Ontvang studenten voor werkplekleren
    • Rekruteer onze studenten
    • Werk samen met onze onderzoekers
    • Bijscholingen of opleidingen voor jou en je medewerkers
    • Gebruik een vergaderzaal, auditorium of sporthal
    • Samenwerking op maat
    • Kom werken in onze co-working space
    Voor scholen en onderwijspartners
    • Workshops voor leerlingen
    • Infosessies voor leerlingen en/of ouders
    • Ambassadeurswerking
    • Feedback uit studieresultaten
    • Snelle studiekeuzetest
    • Bezoek onze campussen
    • Studiekeuzevideo hoger onderwijs
    • Rolmodellenwerking
    • Expertise/aanbod voor directies en leerkrachten
    Onderzoeksprojecten
    • Alle onderzoeksprojecten
    Onderzoekscentra
    • Onderzoekscentrum (Bio-)Tech
    • Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE)
    • Kenniscentrum Gezinswetenschappen
    • Onderzoekscentrum De Taalbouwers
    • Onderzoekscentrum Gezondheidszorg
    • Onderzoekscentrum Kritisch denken (ExploRatio)
    • Onderzoekscentrum Sociaal Werk
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Expertise en dienstverlening
    • Wetenschapscommunicatie
    Odisee. De co-hogeschool.
    Search
    Login
    Wie is wie

    Johan De Wilde

    Dienst Onderwijs en Kwaliteit / Studiegebied Onderwijs

    Mijn account

    • Profiel
    • Publicaties

    Profiel

    Over mij

    Pedagoog, lerarenopleider, onderzoeker en coördinator van MyCompass. Bijzondere interesse in levenslang leren en startende leraren en de kruispunten tussen onderwijs en sociale thema's. Betrokken bij verschillende onderwijsinnovaties. Communiceert ook extern over onderwijsdossiers. Lid van de RvB Velov (vereniging Vlaamse lerarenopleiders) en stuurgroeplid Broeiklas (sociale organisatie in Aalst). Voorheen in binnen- en buitenland in heel diverse organisaties en functies rond onderwijs en vorming gewerkt. 

    Hoofdwerkplek

    Campus Aalst
    Kwalestraat 154
    9320 Aalst

    Contactgegevens

    E-mail
    johan.dewilde@odisee.be

    Social media kanalen

    • LinkedIn (opens in a new window)

    Werkplekken

    • Campus Brussel
    • Campus Aalst

    Rollen & functies

    • Medewerker Dienst Onderwijsontwikkeling en Kwaliteitszorg (DOK)
    • Lid Onderwijsteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
    • Lid Kernteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
    • Lid Resonantieraad Kleuteronderwijs - Campus Aalst
    • Lid Onderzoeksgroep Onderwijs

    Publicaties

    Filter publications

    • Abstracts/Presentaties/Posters
    • Webpublicaties
    • Lezingen
    • Wetenschappelijke artikelen
    • Rapporten
    • Andere
    • Boek (peer reviewed)
    • Boek recensies
    • Boekhoofdstukken (Peer reviewed)
    • Conferentieverslagen (peer reviewed)

    Publications - results

    Deze informatie is gebaseerd op de Lirias data. Voor meer informatie ga naar lirias (opens in a new window)

    • 24/04/2018
      Executive Functions (opens in a new window)
      Netwerkevenement LOP Kust, Date: 2018/04/24 - 2018/04/24, Location: Hotel Royal Astrid, Oostende
    • 10/11/2023 De Wilde, Johan; Oolbekkink, Helma; van Daalen, Fenny; Bekkers, Nollie; Quint, Carrie; van Katwijk, Liedewij
      Internationalisering: Over het muurtje kijken bij het opleiden van leraren en lerarenopleiders (opens in a new window)
      Werkconferentie Samenwerken in maatwerk, Date: 2023/11/10 - 2023/11/10, Location: Utrecht
    • 01/06/2018
      Talentgericht werken, deel 2 (opens in a new window)
      Talentgerichtwerken, teamnascholing, Date: 2018/06/01 - 2018/06/01, Location: Sint-Guido college, Anderlecht
    • 30/04/2018
      Talentgericht werken, deel 1 (opens in a new window)
      talentgericht werken, deel 1, Date: 2018/04/30 - 2018/04/30, Location: Sint-Pieterscollege, Jette
    • 08/05/2018
      Talentgericht werken, deel 2 (opens in a new window)
      Talentgericht werken in de brede eerste graad SO, Date: 2018/05/08 - 2018/05/08, Location: Sint-Pieterscollege, Jette
    • 24/05/2018
      Talentgericht werken, deel 3 (opens in a new window)
      talentgericht werken in brede eerste graad SO, Date: 2018/05/24 - 2018/05/24, Location: Sint-Pieterscollege, Jette
    • 20/10/2019
      The complexity of integrating service learning in a curriculum (opens in a new window)
      2nd European Conference on Service-Learning in Higher Education, Date: 2019/09/19 - 2019/09/21, Location: Antwerp
    • 22/10/2020
      Onderwijsinnovatie bestaat niet, als ze niet wordt toegepast (opens in a new window)
      VFO-studiedag #OnderwijsOnderzoek@Home, Date: 2020/10/22 - 2020/10/22, Location: online
    • 09/11/2021
      Met MyCompass op weg naar levenslang leren (opens in a new window)
      SRSP Training resources for induction, Date: 2021/11/09 - 2021/11/09, Location: online
    • 18/01/2022
      Startende leraren en aanvangsbegeleiding (opens in a new window)
      Startende leraren en aanvangsbegeleiding, Date: 2022/01/18 - 2022/01/18, Location: Aalst, Odisee
    • 22/11/2022
      Startende leraren en aanvangsbegeleiding. Introductie in de belangrijkste denkkaders (opens in a new window)
      Startende leraren en aanvangsbegeleiding. Introductie in de belangrijkste denkkaders, Location: Aalst
    • 01/03/2023 De Wilde, Johan; Vandenberghe, Tom
      Leren Durven Coachen (opens in a new window)
      SETT 2023, Location: Gent
    • 25/04/2013 Verhoeven, Anne; De Wilde, Johan
      Het perspectief van een opleidingscoördinator in de lerarenopleiding (opens in a new window)
      Onderwijsnamiddag: Verankeren van identiteit IN diversiteit, Date: 2013/04/25 - 2013/04/25, Location: Mechelen
    • 05/04/2017
      Zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld van kleuters (opens in a new window)
      Speel je mee? Landeling congres over het onderwijs aan jonge kinderen, Date: 2017/04/05 - 2017/04/05, Location: Bussum, Nederland
    • 24/08/2023
      Starters begeleiden doe je samen (opens in a new window)
      Starters begeleiden doe je samen, Location: CC Beveren
    • 16/10/2023
      Coachen op de grens van opleiding en werk (opens in a new window)
      Coachen op de grens van opleiding en werk, Location: Brussel
    • 01/10/2020
      Starten (opens in a new window)
      FOPEM federatie methodescholen, Date: 2020/10/01 - 2020/10/01, Location: Brussel, Huis van het Nederlands
    • 23/02/2022
      De gouden formule voor startende leraren (opens in a new window)
      SETT, Date: 2022/02/23 - 2022/02/24, Location: Gent, Flanders Expo
    • 22/03/2022
      Startende leraren en aanvangsbegeleiding (opens in a new window)
    • 10/11/2017
      De talentenkaart: surfen op de golven van verschillen (opens in a new window)
      Dynamiek van verschillen, themadag leidinggevenden, Date: 2017/11/10 - 2017/11/10, Location: Brussel
    • 27/04/2018
      Talentgericht werken, deel 1 (opens in a new window)
      Talentgericht werken teamworkshop, Date: 2018/04/27 - 2018/04/27, Location: Sint-Guido college, Anderlecht
    • 29/01/2020
      Verkenning van de EF bouwstenen (opens in a new window)
      Buitengewoon Sterk!, Date: 2020/01/29 - 2020/01/31, Location: Oostende
    • 29/01/2020
      EF x Buitengewoon Sterk! (opens in a new window)
      Buitengewoon sterk!, Date: 2020/01/29 - 2020/01/31, Location: Oostende
    • 17/03/2022 De Wilde, Johan; Nuis, Wendy; van der Baan, Niels
      Coaching, de versterker van reflectie en professionele groei (opens in a new window)
      Eigentijds professioneel, Date: 2022/03/17 - 2022/03/18, Location: Brugge
    • 16/11/2021
      MyCompass: tool voor laagdrempelige coaching (opens in a new window)
      Soft skills aan het werk, Date: 2021/11/16 - 2021/11/16, Location: online
    • 07/05/2014
      Co-teaching in Finland: reflecties bij impressies ter plaatse (opens in a new window)
      Onderwijsdag VSKO, Samenwerken vanuit identiteit. Co-teaching, team-teaching en andere vormen, Date: 2014/05/07 - 2014/05/07, Location: Mechelen
    • 20/11/2015
      Veerkracht en druk, twee kanten van dezelfde medaille. een actieve workshop rond verrassende denkkaders (opens in a new window)
      Themadag leidinggevenden. Groeien naar ene veerkrachtige organisatie.
    • 07/06/2016
      Teamleren vanuit de blog (opens in a new window)
      Kleutergewijs gaat life: ontmoetingsdag, Date: 2016/06/07 - 2016/06/07, Location: Brussel
    • 08/01/2021
      Coachen met MyCompass (opens in a new window)
      Webinar (Leer)loopbaandenken, Date: 2021/01/08 - 2021/01/08, Location: online
    • 14/11/2023
      Startende leraren en aanvangsbegeleiding (opens in a new window)
      Startende leraren en aanvangsbegeleiding, Location: Aalst, Odisee campus
    • 31/05/2024
      Global classrooms - etwinning als innovatieve lespraktijk in de lerarenopleiding (opens in a new window)
      Een frisse blik op onderwijs: grenzeloos inspirerend, Location: Brussel
    • 11/10/2024 De Wilde, Johan; Cocquyt, Celine
      Reflecties en inzichten vanuit de systeembrede analyse curriculumontwikkeling en futureproof curricula (opens in a new window)
      Systeembrede analyse futureproof curricula, Date: 2024/10/11 - 2024/10/11, Location: Gent
    • 08/02/2018 Vanmol, Steven; De Wilde, Johan
      MyTalentCompass: van student tot startende werknemer. Met kompas grensoverschrijdend en levenslang leren (opens in a new window)
      Velov, Date: 2018/02/08 - 2018/02/08
    • 28/05/2019 Vanmol, Steven; De Wilde, Johan
      MyTalentCompass: Van student tot startende werknemer: Met Kompas grensoverschrijdend en levenslang leren (opens in a new window)
      LNO2 congres UCLL, Location: Leuven
    • 14/02/2019 Vanmol, Steven; De Wilde, Johan
      MyTalentCompass: Van student tot startende werknemer: Met Kompas grensoverschrijdend en levenslang leren (opens in a new window)
      School ♥ onderzoek: Interactieve inspiratiedag voor leraren en onderzoekers, Date: 2019/02/14 - 2019/02/14, Location: Herman Teirlinck gebouw, Brussel.
    • 29/09/2023 Kempeneers, Katrien; De Wilde, Johan
      Naar een duurzaam TOP en POP met MyCompass (opens in a new window)
      workshop voor leerkrachten van Sint Quintinus Schoolgemeenschap in Hasselt, Location: Hasselt - Kiewit
    • 21/06/2016 De Vos, Sanne; De Wilde, Johan; Beauseart, Simon
      The guidance of newly qualified teachers: How to do best? Effects of teacher support systems and collegial network on informal learning and job satisfaction (opens in a new window)
      EARLI SIG, Date: 2016/06/20 - 2016/06/22, Location: Zurich University, Swiss
    • 04/02/2016 Carnel, Kristien; Maes, Frederik; De Wilde, Johan; Tack, Hanne; Hurtekant, Joke; Brille, Lisa; Vanderlinde, Ruben
      Twee Vlaamse professionaliseringsinitiatieven voor lerarenopleiders: het belang van onderzoek centraal! (opens in a new window)
      VELOV-VELON, Date: 2016/02/04 - 2016/02/05, Location: Brussel
    • 28/08/2017 De Vos, Sanne; De Wilde, Johan; Froehlich, Dominik; Beausaert, Simon; Segers Mien,
      EARLI 2017 Social network of Newly Qualified Teachers (opens in a new window)
      EARLI, Date: 2017/08/28 - 2017/08/28, Location: Finland
    • 03/03/2018 Hanselaer, Jelke; De Wilde, Johan; Feryn, Sanne
      Zet je EF-bril op (opens in a new window)
      OnderwijzersTop, Date: 2018/01/03 - 2018/01/03, Location: Gent
    • 28/02/2018 Vanmol, Steven; De Wilde, Johan
      Van student tot startende werknemer: met MyTalent Compass op weg naar een leven lang leren (opens in a new window)
      Start to teach, Date: 2018/02/28 - 2018/02/28, Location: Aalst
    • 28/05/2018 De Wilde, Johan; Feryn, Sanne
      Kleine Kinderen Grote Kansen (in BAKO Aalst) (opens in a new window)
      Transitiedag Kleine Kinderen Grote Kansen, Date: 2018/05/28 - 2018/05/28, Location: Brussel, Vlaams Parlement
    • 23/04/2018 Vanmol, Steven; De Wilde, Johan
      MyTalentCompass: Van student tot startende werknemer: Met Kompas grensoverschrijdend en levenslang leren (opens in a new window)
      VLHORA congres 2018: Talent voor morgen. Meer waarde met hogescholen, Date: 2018/04/23 - 2018/04/23, Location: Brussel
    • 04/04/2016 De Vos, Sanne; De Wilde, Johan
      Stick together and teach on: How do the characteristics of the collegial network influence newly qualified teachers’ social informal learning and in turn their job satisfaction? (opens in a new window)
      Sunbelt, Date: 2016/04/04 - 2016/04/11, Location: Newport Beach
    • 01/04/2016 De Vos, Sanne; De Wilde, Johan; Beausaert, Simon; Meredith, Chloé
      Stick Together and Teach On: How Do The Characteristics of The Collegial Network Influence Newly Qualified Teachers’ Social Informal Learning and in Turn Their Job Satisfaction? (opens in a new window)
      XXXVI International Sunbelt Social Network Conference, Date: 2016/04/05 - 2016/04/10, Location: Newport Beach, California, USA
    • 29/06/2017 De Vos, Sanne; Beausaert, Simon; Segers, Mien; De Wilde, Johan
      ORD 2017 Onderzoek Talentenkaart (opens in a new window)
      ORD, Date: 2017/07/29 - 2017/07/29, Location: Antwerpen
    • 09/10/2020 De Wilde, Johan; Grimmonprez, Joke; Feryn, Sanne
      Zet je EF-bril op (opens in a new window)
      Teamtraining EF MPI Kompas Sint-Niklaas, Date: 2020/10/09 - 2020/10/09, Location: MPI Kompas, Sint-Niklaas
    • 11/10/2024 De Wilde, Johan; Aerts, Stef; Moens, Ellen; Soens, Aaron
      Curriculaire kaders implementeren vergt procesbegeleiding en afstemming met diensten (opens in a new window)
      Systeembrede analyse Futureproof curricula, Date: 2024/10/11, Location: Gent
    • 25/10/2018
      Navorming 'Zet je EF-bril op' + maandelijkse coaching in de klas (opens in a new window)
      Navorming 'Zet je EF-bril op' Sint Niklaas, Date: 2018/10/25 - 2018/10/25, Location: Sint-Niklaas
    • 01/04/2022
      Executieve functies in het kleuteronderwijs. Hoe? Zo! (opens in a new window)
      Seminarie - Strategische verkenning Onderwijs aan het jonge kind, Location: VAC Gent
    • 28/09/2018
      Navorming 'Zet je EF-bril op' + maandelijkse coaching in de klas (opens in a new window)
      Navorming 'Zet je EF-bril op' Sint-Niklaas, Date: 2018/09/28 - 2018/09/28, Location: Sint-Niklaas
    • 12/09/2018 Baeyens, Dieter; Feryn, Sanne; De Wilde, Johan; Spilt, Jantine
      The effectiveness of an EF-intervention program for early childhood education. (opens in a new window)
      EARLI SIG 15 - Special Educational Needs, Date: 2018/09/12 - 2018/09/14, Location: Potsdam, Germany
    • 07/07/2022 Kellens, Silke; Dieusaert, Fren; Spilt, Jantine; Feryn, Sanne; De Wilde, Johan; Baeyens, Dieter
      Boosting executive functions in low SES preschoolers through an interaction-based classroom intervention (opens in a new window)
      International School Psychology Association (ISPA) Conference, Date: 2022/07/07 - 2022/07/10, Location: Leuven

    • 05/07/2021
      Rome, doodgaan in de eeuwige stad (opens in a new window)
    • 13/06/2022 De Wilde, Johan; Tanghe, Els
      De verschrikkelijke 42% (opens in a new window)
    • 23/06/2023
      Sorry (opens in a new window)
    • 15/01/2021
      Kijk verder dan de mannen (opens in a new window)
    • 10/05/2021 De Wilde, Johan; Placklé, Inge
      Alle eindtermen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere (opens in a new window)
    • 07/02/2024
      Autonomieondersteunend of gezagsvol opvoeden (opens in a new window)
    • 16/02/2024 De Wilde, Johan; De Clerck, Stefan
      Gezagsvol lesgeven (opens in a new window)
    • 02/05/2018
      Kloven dichten voor kansarmen werkt niet (opens in a new window)
    • 08/02/2019
      Jij moet leren luisteren (opens in a new window)
    • 01/03/2019
      De lenige leerplicht (opens in a new window)
    • Een positieve kant aan het startersverhaal (opens in a new window)
    • 06/10/2019
      Het M-decreet schrappen, is een moedige keuze (opens in a new window)
    • 29/05/2020
      Afstandsonderwijs of aftands onderwijs voor kleuters (opens in a new window)
    • 09/10/2020 De Wilde, Johan; Tanghe, Els
      Wat heb je vandaag op school geleerd, zeg het eens kleine Jan (opens in a new window)
    • 17/11/2020 De Wilde, Johan; van der Baan, Niels
      Tussen school en werk, niet tussen wal en schip (opens in a new window)
    • 24/05/2021
      Verzetsheld of staatsvijand: een les in burgerschapsvorming (opens in a new window)
    • 02/09/2022
      LERARENBEGELEIDING, LERARENOPLEIDING, LERARENTEKORT Lerarentekort: Uitgestroomde leraren zoetjesaan laten terugvloeien. Met jonge starters is te lang gesold. (opens in a new window)
    • 10/10/2022
      5/10 (opens in a new window)
    • 16/12/2022
      De ene mentor is de andere niet (opens in a new window)
    • 09/01/2023
      De leraar als partner van de ouders/verzorgers (opens in a new window)
    • 10/03/2023
      Laatkomers (opens in a new window)
    • 13/03/2023
      Willen maar niet kunnen (opens in a new window)
    • 08/09/2024
      Transformeer het lerarenberoep (opens in a new window)
    • 20/09/2021 De Wilde, Johan; Tanghe, Els
      Leren van de zuiderburen, hoe Vlaanderen het lerarenberoep aantrekkelijker maakt (opens in a new window)
    • 06/01/2023
      Onder Invloed (opens in a new window)
    • 17/12/2021 De Wilde, Johan; De Saedeleer, Steven
      Sense and sensibility (opens in a new window)
    • 10/11/2023
      Oorlog en vrede in de klas (opens in a new window)
    • 09/10/2023
      To have or not to have (opens in a new window)
    • 19/01/2024
      Pesten, gepest worden en reageren op pesten. Je kan leraren op verschillende manieren met pesten verbinden (opens in a new window)
    • 29/08/2022
      Wanneer roept het vaderland zijn stille reserve van leraren? (opens in a new window)
    • 10/04/2023
      De BOA die zich rond de kinderbegeleider slingerde (opens in a new window)
    • 04/12/2020 De Wilde, Johan; Nicolay, Karine
      Vertrouwen op MyCompass voor een leven lang leren met zin (opens in a new window)
    • 16/03/2022
      Mijn dorp, onze stad (opens in a new window)
    • 28/05/2022
      "Let op je taal, meneer Vanneste" (opens in a new window)
    • 02/06/2022
      Tijs kan beter (opens in a new window)
    • 23/07/2022
      Sint en nog wat (opens in a new window)
    • 29/08/2021
      Leraar van het jaar (opens in a new window)
    • 14/11/2022
      Feedback² (opens in a new window)
    • 25/11/2022
      De uitstraling van een directiekantoor (opens in a new window)
    • 12/04/2021
      Studiedesoriëntatie (opens in a new window)
    • 24/11/2023
      Was ik zo oud als toen, ik zou terug voor de klas gaan staan (opens in a new window)
    • 11/12/2023
      Een markante figuur en kaart bij het lerarentekort in Europa (opens in a new window)
    • 03/12/2023
      ‘Flexijobs in het onderwijs? Let op voor de onbedoelde neveneffecten’ (opens in a new window)
    • 29/08/2022
      Idee voor het onderwijs: uitgestroomde leraren zoetjesaan laten terugspoelen (opens in a new window)
    • 14/06/2023
      Hou goede leraren aan boord (opens in a new window)
    • 04/03/2024
      Reflecties bij Geert Kelchtermans’ boek "Leraar zijn, leraar worden" (opens in a new window)
    • 22/03/2024
      Het moment: Het smalle koord tussen afgaan en opstaan (opens in a new window)
    • 08/04/2024
      De lessen van een generaal op rust voor het onderwijs (opens in a new window)
    • 17/06/2018
      Breinonderzoek: een gelegenheid om eens goed met mij te lachen (opens in a new window)
    • 29/08/2018
      Hoe kijkt mijn juf naar mij? (opens in a new window)
    • 26/09/2018
      Vredeseducatie, echte educatie (opens in a new window)
    • 17/03/2019
      Wiskunde met dobbelstenen (opens in a new window)
    • 30/10/2019
      Ruimtevaarder (opens in a new window)
    • 11/09/2019
      Het probleem van het onderwijs is… Wouter Duyck miste vooral zijn woord in het onderwijsdebat (opens in a new window)
    • 20/11/2019
      Een diepe buiging voor de leraar die met pensioen gaat (opens in a new window)
    • 03/06/2020
      Professionaliseren door blogberichten te bespreken (opens in a new window)
    • 06/10/2020 De Wilde, Johan; Tanghe, Els
      Wat heb je vandaag op school geleerd, zeg het eens kleine Jan (opens in a new window)
    • 06/10/2020 De Wilde, Johan; Tanghe, Els
      Wat heb je vandaag op school geleerd, zeg het eens kleine Jan (opens in a new window)
    • 22/10/2020 De Wilde, Johan; Tanghe, Els
      Schrijf je eigen verhaal, begin bij dat van een ander (opens in a new window)
    • 14/12/2020
      contactberoep (opens in a new window)
    • 02/01/2021
      Bread and roses (opens in a new window)
    • 08/02/2021
      Over 'Klassen' en ongelijke kansen in Vlaanderen (opens in a new window)
    • 19/04/2021
      Schakelen (opens in a new window)
    • 12/05/2021
      Stroomopwaarts (opens in a new window)
    • 11/10/2021 De Wilde, Johan; Nuis, Wendy; van der Baan, Niels
      Reflectie in het onderwijs: een vlag met meerdere ladingen (opens in a new window)
    • Hybride leren: begin van de verkenning (opens in a new window)
    • Leren over wonen (opens in a new window)
    • 12/02/2023
      'Derde onderwijscommissie? Vlaanderen kiest voor een riskante aanpak’ (opens in a new window)
    • 08/05/2023
      Een onbekende wereld (opens in a new window)
    • 14/07/2023
      Herr von Bavel, mijn leraar Duits die niet volgens het boekje werkte (opens in a new window)
    • 22/08/2023
      De kinderpsychiater als opvoeder (opens in a new window)
    • 12/09/2022
      De leraar als opvoerder: in woord en daad (opens in a new window)
    • 27/03/2024 De Wilde, Johan; De Meyer, Magda
      Iedere leerling heeft recht op goed onderwijs (opens in a new window)
    • 09/08/2023
      De leraar Frans mag zich wel eens vergissen in het Nederlands (opens in a new window)
    • 13/09/2021 De Wilde, Johan; Tanghe, Els
      Wie mag leraar worden? (opens in a new window)
    • 20/07/2024
      Waar ben jij geweest? (opens in a new window)
    • 01/12/2024
      Johan De Wilde : Quelle logique derrière le déclin de la qualité de l’éducation ? (opens in a new window)
    • 13/01/2025
      Leren op de grens (opens in a new window)
    • 10/02/2025
      Leraren in soorten (opens in a new window)
    • 24/01/2025
      Vooruitkijken in onderwijsland, een Vlaamse blik (opens in a new window)
    • 30/08/2023 de Aguirre, Zuriñe; De Wilde, Johan
      Bruggen bouwen om psychische gezondheidsproblemen van kinderen en jongeren aan te pakken (opens in a new window)
    • 01/09/2023
      De kinderpsychiater als opvoeder? (opens in a new window)
    • 20/11/2019
      Een diepe buiging voor de leraar die met pensioen gaat (opens in a new window)
    • 15/01/2020
      Young children growing up in diverse contexts primarily identify with their schools! (opens in a new window)
    • 09/12/2020
      Oost west, noord best (opens in a new window)
    • 14/05/2020
      De Startende leraar. Leraar worden en blijven. webinar (opens in a new window)
    • 07/04/2023
      Recht op onderwijs (opens in a new window)
    • 14/04/2023
      Wegwijzers naar aanvangsbegeleiding,… als je ze vindt (opens in a new window)
    • 18/04/2022
      Discussie over zin of onzin van lesopnames verhult er belangrijkere (opens in a new window)
    • 13/02/2023
      Ik wil een gids! (opens in a new window)
    • 26/12/2023
      Zou Ben Weyts als voetbalcoach al lang ontslagen zijn? (opens in a new window)
    • 08/01/2024
      Prioriteit voor professionaliteit (opens in a new window)
    • 12/02/2024
      Motivatie, druk en aandacht (opens in a new window)
    • 04/03/2024
      Reflecties bij Geert Kelchtermans’ Leraar zijn, leraar worden (opens in a new window)
    • 09/10/2024
      Drie lezingen van het Vlaams regeerakkoord (opens in a new window)
    • 08/10/2022
      De leraar als opvoeder is meer dan een klasmanager (opens in a new window)
    • 12/06/2023
      Scènes uit een schoolleven (opens in a new window)
    • 26/06/2023 De Wilde, Johan; Van Beveren, Pettra
      Internationale studiereis voor lerarenopleiders bij het Mofet instituut (opens in a new window)
    • 29/06/2023
      Passie en professionalisme in de lerarenopleiding – inspiratie bij Mofet (opens in a new window)
    • 01/10/2019 De Wilde, Johan; Feryn, Sanne
      Wat als? Wetenschappelijk denken voor kleuters in actie (1) (opens in a new window)
    • 01/10/2019 De Wilde, Johan; Feryn, Sanne
      Wetenschappelijk denken voor kleuters in actie (3) (opens in a new window)
    • 13/03/2022 De Wilde, Johan; Leinfelder, Hans
      Moeten we het op school nog over dorpen hebben? (opens in a new window)
    • 01/10/2019 De Wilde, Johan; Feryn, Sanne
      Wat zien we? Wetenschappelijk denken voor kleuters in actie (2) (opens in a new window)
    • 09/11/2020 De Wilde, Johan; Decin, Greet
      Weg met de meester, leve de Master (opens in a new window)
    • 03/09/2024
      Seven tips for a successful start (opens in a new window)
    • 21/09/2023
      Leerlingen zonder schoolboeken in Aalst... (opens in a new window)
    • 15/12/2020
      10 onderwijsboeken die je helemaal uit wil lezen (opens in a new window)

    • 05/10/2022
      Coachen en feedback geven (opens in a new window)
      CO-creatiedag, Date: 2022/10/05 - 2022/10/05, Location: Aalst
    • 04/02/2022
      Leraar worden en blijven (opens in a new window)
      Studiedag van de scholengemeenschap, Date: 2022/02/04 - 2022/02/04, Location: online
    • 25/10/2022
      De startende leraar en de mentor. Wie zijn ze en wat hebben ze precies nodig? (opens in a new window)
      Starterscursus, Date: 2022/10/25 - 2022/10/25, Location: Brussel
    • 30/11/2022
      Samen goed begonnen is samen half gewonnen. De mentor als wegwijzer, coach en verbinder (opens in a new window)
      Dag Van de aanvangsbegeleiding, Date: 2022/11/30 - 2022/11/30, Location: Kortrijk
    • 03/10/2024
      Starten (opens in a new window)
      Vorming starters/mentoren FOPEM, Date: 2024/10/03 - 2024/10/03, Location: Brussel
    • 21/02/2025
      Service-learning in co-creatie, een onderwijskameleon die zich aan uiteenlopende visies aanpast (opens in a new window)
      Netwerkeven' 'Co-creatie in service-learning', Date: 2025/02/21 - 2025/02/21, Location: Brussel
    • 10/03/2025
      Moed (opens in a new window)
      Velon-Velov Congres, Date: 2025/03/10 - 2025/03/11, Location: Rotterdam
    • 11/03/2025
      Leraren opleiden om met ouders samen te werken in woorden en daden (opens in a new window)
      Velon-Velov congres, Date: 2025/03/10 - 2025/03/11, Location: Rotterdam
    • 11/03/2025
      Het beroep van leraar in de kijker (opens in a new window)
      Word Leer-kracht, Date: 2025/03/11 - 2025/03/11, Location: Aalst
    • 22/03/2023
      Startende leraren begeleiden doen we samen (opens in a new window)
      Teachers' day, Date: 2023/03/22 - 2023/03/22, Location: Leuven
    • 15/12/2020
      MyCompass - Bridging the gap between education and the workplace (opens in a new window)
      Businet brunch, Date: 2020/12/15 - 2020/12/15, Location: online
    • 08/11/2022
      Hoe geef je huiswerkbegeleiding op een positieve manier? (opens in a new window)
      workshop voor huiswerkbegeleiders, Date: 2022/11/08 - 2022/11/08, Location: Aalst
    • 31/05/2024
      Een frisse blik op onderwijs, grenzeloos inspirerend (opens in a new window)
      Een frisse blik op onderwijs, grenzeloos inspirerend, Date: 2024/05/31 - 2024/05/31, Location: Brussel
    • 13/05/2024 De Wilde, Johan; De Muynck, Sabine
      OpenScholendag 2024 voorbereidend webinar (opens in a new window)
    • 07/02/2024
      Kompaskracht (opens in a new window)
    • 08/05/2024 De Wilde, Johan; De Muynck, Sabine
      OpenScholendag 2024 voorbereidend webinar (opens in a new window)
      Openscholendag, Date: 2024/05/08, Location: online + in Vlaamse scholen
    • 14/05/2024 De Wilde, Johan; De Muynck, Sabine
      OpenScholendag 2024 voorbereidend webinar (opens in a new window)
      OpenScholendag, Date: 2024/05/14, Location: online (+ in scholen)
    • 30/05/2024 De Wilde, Johan; Croene, Liesbeth
      Waar afspraken over een draagkrachtprocedure toe kunnen leiden (opens in a new window)
      Studiedag: Wanneer de school geen antwoorden meer heeft voor jongeren..., Date: 2024/05/30 - 2024/05/30, Location: Brussel
    • 21/02/2025
      Afsprakenkader (opens in a new window)
      bijeenkomst directies scholen SO Aalst en Mere, Date: 2025/02/21 - 2025/02/21, Location: Middenschool Go! Aalst
    • 26/05/2023
      De uitdagingen voor het onderwijs zijn ook de onze (opens in a new window)
      Meester in didactiek, Date: 2023/05/26 - 2023/05/26, Location: Antwerpen

    • 10/01/2024 De Wilde, Johan; Beausaert, Simon; van der Baan, Niels; Nuis, Wendy
      Effectief coachen? een flexibele coach en vier types ondersteuning (opens in a new window)
      LoopbaanVisie; 2024; Vol. 2024; iss. januari; pp. 50 - 54
    • 01/03/2018
      Dilemma's en uitdagingen voor vorming van kleuteronderwijzers in Vlaanderen (opens in a new window)
      Tijdschrift voor Lerarenopleiders ; 2018; Vol. 39; iss. 1; pp. 77 - 86
    • 15/06/2023
      Leren van en met elkaar (opens in a new window)
      School- en Klaspraktijk; 2023; Vol. 63; iss. 3; pp. 2 - 7
    • 01/12/2019 De Wilde, Johan; Steeman, Roos
      Werken rond water. duurzaamheidsopdracht (opens in a new window)
      HJK: De wereld van het jonge kind; 2019; Vol. 2019; iss. 4; pp. 14 - 17
    • 11/12/2019 De Wilde, Johan; Volders, Klaartje
      Nieuwe routes naar het leraarschap: Teach for Belgium (opens in a new window)
      VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders; 2019; Vol. 40; iss. 4; pp. 311 - 324
    • 01/12/2018
      Nadenken over luisteren Hoe kunnen we ons organiseren opdat het goede gedrag meer kans maakt en het foute gedrag bemoeilijkt wordt? (opens in a new window)
      Zorgbreed; 2018; Vol. 16; iss. 2; pp. 2 - 5
    • 01/05/2024
      Kleuter of schoolkind (opens in a new window)
      HJK: De wereld van het jonge kind; 2024; Vol. 9; iss. mei 2024; pp. 30 - 35
    • 05/11/2024
      De seizoenen anders bekeken (opens in a new window)
      HJK: De wereld van het jonge kind; 2024; Vol. 52; iss. 3; pp. 26 - 30
    • 25/11/2024 De Wilde, Johan; Van Nieuwenhove, Gilles
      Meer leerkrachten met een beperking voor de klas (opens in a new window)
      Onderwijstijd; 2024; Vol. 4; iss. 4; pp. 9 - 12
    • 01/12/2016
      Thema's: aansluiten bij leefwereld? (opens in a new window)
      HJK: De wereld van het jonge kind ; 2016; Vol. 2016; pp. 4 - 6
    • 01/01/2017
      Genderbewust handelen in de kleuterklas (opens in a new window)
      Zorg Primair ; 2017; Vol. 2017; iss. 1; pp. 6 - 7
    • 01/06/2017
      Gedrag belonen of niet? (opens in a new window)
      HJK: De wereld van het jonge kind ; 2017; Vol. 2017; pp. 28 - 31
    • 28/10/2019
      Opinie (opens in a new window)
      Stan magazine; 2019; iss. 4; pp. 23 - 25
    • 01/10/2020
      Kleuters laten doordenken, stilstaan bij patronen (opens in a new window)
      HJK: De wereld van het jonge kind; 2020; Vol. 2020; iss. 2 oktober 2020; pp. 6 - 9
    • 17/09/2024
      Goed begonnen is half gewonnen (opens in a new window)
      Kleuterzaken; 2024; Vol. 1; iss. 3; pp. 10 - 12
    • 01/10/2024
      Wat is de logica achter de daling van de onderwijskwaliteit? (opens in a new window)
      DE DEMOCRATISCHE SCHOOL; 2024; Vol. 99; iss. september 2024; pp. 39 - 40
    • 18/08/2022 Vanmol, Steven; De Vos, Sanne; Beausaert, Simon; De Wilde, Johan
      How does newly qualified teachers' collegial network foster their feedback-seeking behaviour and job satisfaction? (opens in a new window)
      Teachers And Teaching; 2022; Vol. 28; iss. 6; pp. 703 - 723
    • 01/04/2018 De Wilde, Johan; Grimmonprez, Joke
      Stilstaan bij de tijd (opens in a new window)
      HJK: De wereld van het jonge kind ; 2018; Vol. 45; iss. 8
    • 15/05/2024
      Succesvol starten doe je samen (opens in a new window)
      Onderwijsblad; 2024; Vol. 2024; iss. mei; pp. 50 - 51
    • 02/06/2023 Kellens, Silke; Dieusaert, Fren; De Wilde, Johan; Spilt, Jantine L; Baeyens, Dieter
      The impact of an interaction-based classroom program on executive function development in low-SES preschoolers: first support for effectiveness (opens in a new window)
      Frontiers in Education; 2023; Vol. 8; pp. 1 - 15

    • 08/11/2015
      Goed onderwijs, van fabriek naar visie (opens in a new window)
    • 21/06/2015
      Wijs Alison de wondere wereld van de symmetrie met je groene vingers. Sloop de muren tussen de leergebieden (opens in a new window)
    • 10/05/2015
      “Ik heb mijn banaan uitgekleed” – hoe kleuters denken (opens in a new window)
    • 29/03/2015
      Wat is het verschil tussen de opvoeding in een welgesteld gezin en in een arm gezin? (opens in a new window)
    • 02/03/2015
      Wat bepaalt de verschillen in persoonlijkheid tussen kinderen? (opens in a new window)
    • 22/03/2015
      Boys will be boys (opens in a new window)
    • 10/03/2015
      Zit stil in de kring en zwijg tot Pieter zijn koek opheeft. Verloren momenten in de p/kleuterklas (opens in a new window)
    • 20/09/2015
      Waar je werkt, bepaalt hoe je goed onderwijs ziet (opens in a new window)
    • 01/11/2015
      Ik verras je met een boek. Beloofd (opens in a new window)
    • 13/03/2016
      Kleine kinderen, grote weldoeners (opens in a new window)
      Kleutergewijs.be ; 2016
    • 10/04/2016
      Wat is mooi? Filosoferen met kleuters (opens in a new window)
      Kleutergewijs.be ; 2016
    • 30/06/2016
      Ze komt eraan! Lichting 2016: een verhaal uit het hart (opens in a new window)
      Kleutergewijs.be ; 2016
    • 14/02/2016
      Eek een spin. Hoe ingaan op de reacties van de kleuters (opens in a new window)
      Kleutergewijs.be ; 2016
    • 27/04/2016
      Gezocht directeur m/v (opens in a new window)
    • 24/04/2017
      Kleine kinderen kunnen wel al abstract denken – Piaget had ongelijk! (opens in a new window)
    • 26/01/2017
      Man, man, man… de lokroep om mannen naar het onderwijs te trekken jaagt hen weg (opens in a new window)
      Kleutergewijs, blog over onderzoek en innovatie in kleuteronderwijs ; 2017; Vol. 26
    • 08/03/2017
      Moeten we zorgen voor kleine kinderen of hen onderwijzen? (opens in a new window)
    • 31/05/2017
      DE oplossing om kansarmen een goede start te geven (opens in a new window)
    • 25/10/2017
      De appel als thema in de klas (opens in a new window)
      Kleutergewijs blog ; 2017; iss. 25; pp. 1 - 1
    • 13/11/2017
      De mentor als broker voor de starter die de poort naar boundary crossing en sociaal informeel leren opent (opens in a new window)
    • 13/12/2017
      2018, het jaar van de jaarkalender voor en door kleuters (opens in a new window)
    • 28/02/2018
      Stop denk doe (opens in a new window)
    • 16/04/2018
      De Talentenkaart (opens in a new window)
    • 10/04/2019
      Onderwijs heeft geen boodschap aan grijsgedraaid buikriemdeuntje (opens in a new window)
      De Tijd (B); 2019
    • 15/12/2020 De Wilde, Johan; Poel, Rebecca
      Wie potentieel heeft, bescherm je (opens in a new window)
      De Standaard; 2020; iss. 16/12/2020; pp. 34 - 35
    • 11/09/2023
      ‘Visies die Dirk Van Damme hekelt, zijn al tien jaar hun dominante positie verloren’ (opens in a new window)
    • 04/05/2023
      Aanvangsbegeleiding, hoe pakken we het aan? (opens in a new window)
    • 11/12/2019 De Wilde, Johan; Vromman, Jan; Debruyne, Ides
      De pedagogische studiedag is dood (opens in a new window)
    • 09/06/2022
      Wat heb je vandaag op school geleerd? (opens in a new window)
    • 16/06/2022
      Een warm nest voor Meneer Vanneste (opens in a new window)
    • 23/06/2022
      Van hieraf moet je gaan (opens in a new window)
    • 24/06/2022
      Na de laatste aflevering van “Meneer Vanneste”: drie denkfouten over het lerarentekort (opens in a new window)
    • 13/05/2024 De Wilde, Johan; Van Nieuwenhove, Gilles
      Meer leerkrachten met een beperking voor de klas (opens in a new window)
    • 08/10/2024
      Kleuteronderwijs gaat menig petje te boven (opens in a new window)
    • 24/11/2024
      Coaching: voorbij het buikgevoel! (opens in a new window)
    • 24/10/2023
      Let's get started. Hoe geef je huiswerkbegeleiding op ene positieve manier? (opens in a new window)
    • 15/05/2021
      Vorming Broeiklas studiebegeleiders (opens in a new window)
    • 06/09/2015
      Ode aan de glimlach aan de schoolpoort (opens in a new window)
    • 07/06/2015
      Baat of schaadt inclusie? Een vervelende vraag bij het M-decreet (opens in a new window)
    • 04/10/2015
      Franse kinderen gooien niet met eten. En de onze? (opens in a new window)
    • 27/04/2015
      Yes we can! (opens in a new window)
    • 08/05/2016
      Informeel leren is in. Wat betekent het voor de kleuterklas? (opens in a new window)
      Kleutergewijs.be; 2016
    • 22/05/2016
      Belonen kan averechts werken (opens in a new window)
      Kleutergewijs.be ; 2016
    • 05/06/2016
      Zin en onzin van aansluiten bij de leefwereld en het gevaar van thema’s die in elk kleuterjaar weerkeren (opens in a new window)
      Kleutergewijs.be ; 2016
    • 29/05/2016
      Gezocht directeur m/v (opens in a new window)
      blogcollectief onderzoek onderwijs ; 2016
    • 03/01/2016
      We kweken watjes (opens in a new window)
      Kleutergewijs.be ; 2016
    • 26/10/2016
      We moeten het kind centraal stellen (opens in a new window)
    • 30/11/2016
      Maak kleuters geen blaasjes wijs (opens in a new window)
    • 20/06/2017
      Het weinige wat we weten over effectief kleuteronderwijs is best schokkend (opens in a new window)
      Kleutergewijs ; 2017; Vol. 20
    • 13/09/2017
      Hoe kunnen we slechte scholen bijsturen? (opens in a new window)
    • 12/09/2017
      Hoe kunnen we slechte scholen bijsturen? (opens in a new window)
    • 12/10/2017
      Zet je EF-bril op (opens in a new window)
      presentatie op gemeenteraadcommissie personeel en welzijn Stad Aalst ; 2017; Vol. 12
    • 10/05/2019
      Lerarentekort, we moeten verder kijken dan onze neus lang is (opens in a new window)
      De Morgen; 2019
    • 28/04/2019
      Gwen, het verhaal van een startende leraar (opens in a new window)
    • 18/05/2019
      Daarom doen onderwijsexperts aan politiek (opens in a new window)
      Bloggerscollectief Onderzoek Onderwijs; 2019
    • 06/11/2019
      Het nieuwste van het nieuwste is ook niet alles (opens in a new window)
    • 05/11/2019
      Opwarming van het onderwijsklimaat (opens in a new window)
      Blog Dag van de wetenschap 2019; 2019
    • 25/08/2020
      Woorden voor bij de nieuwe start (opens in a new window)
      https://onderzoekonderwijs.net/; 2020
    • 25/01/2021
      Key-note kick-off event LENA (lerend netwerk aanvangsbegeleiding) (opens in a new window)
    • 19/05/2021
      Huiswerkbegeleiding en tutoring in Aalst door Broeiklas en de rol van lerarenopleiding Odisee erin (opens in a new window)
    • 18/11/2021
      Café Odisee: leraar worden en blijven (opens in a new window)
    • 26/05/2022
      "Let op je taal, meneer Vanneste" (opens in a new window)
    • 31/01/2018
      Kan Bartje nou nooit eens.. (opens in a new window)
    • 14/06/2024
      De Leraar (opens in a new window)
    • 20/08/2020
      De startende leraar. Online lessenreeks (opens in a new window)
    • 21/10/2022
      EF-gezelschapsspelen (opens in a new window)
    • 14/10/2023 De Wilde, Johan; Beausaert, Simon; van der Baan, Niels; Nuis, Wendy
      Coaching on the edge of education and work (opens in a new window)
    • 09/10/2024 De Wilde, Johan; Buyl, Nele; Talloen, Els
      ‘Nieuwe Digisprong valt toe te juichen, als we leren uit de lessen van het verleden’ (opens in a new window)
    • 26/11/2023
      Coaching: voorbij het buikgevoel! (opens in a new window)
    • 01/10/2017
      Wablief, kleuterscholen hechten te veel belang aan leren? Een reactie op een krantenkop (opens in a new window)
      Kleutergewijs blog ; 2017; Vol. 1
    • 02/11/2022
      Diversiteit om de diversiteit? (opens in a new window)
      De Standaard; 2022; pp. 28 - 28
    • 18/12/2019
      Wat ziet de minister als hij aan een kleuteronderwijzer denkt? (opens in a new window)
    • 06/02/2020 De Wilde, Johan; Martin, Ann
      Leraars zijn de beste adviseurs (opens in a new window)
      De Standaard; 2020; iss. 6 februari 2020; pp. 38 - 39
    • 03/08/2020
      Sisters of mercy: Aalst – Rotterdam (opens in a new window)
    • 08/06/2022 De Wilde, Johan; Decin, Greet
      De meester moet geen master hebben (opens in a new window)
      De Standaard; 2022; pp. 26 - 26
    • 09/12/2024
      Klasmanagement (opens in a new window)
    • 09/12/2024
      Leer hen liever kennen (opens in a new window)
      Het Laatste Nieuws; 2024; Vol. 137; iss. 280; pp. 28 - 28
    • 17/05/2015 Feryn, Sanne; De Wilde, Johan
      Wat als? Wetenschappelijk denken voor kleuters in actie. Deel 1 (opens in a new window)
    • 21/05/2015 Feryn, Sanne; De Wilde, Johan
      Waarom? Daarom. Wetenschappelijk denken voor kleuters in actie. De finale: van ijsblok tot muur (opens in a new window)
    • 18/11/2015 De Vos, Sanne; De Wilde, Johan
      Talentenkaart: Train-the-trainer: Workshops voor pedagogisch begeleiders, directies, enz (opens in a new window)
    • 03/12/2015 De Wilde, Johan; De Vos, Sanne
      Talentenkaart: Workshop voor secundair onderwijs (opens in a new window)
    • 24/02/2016 De Wilde, Johan; Feryn, Sanne
      Weer een weerkalender (opens in a new window)
    • 19/05/2015 Feryn, Sanne; De Wilde, Johan
      Wat zien we? Wetenschappelijk denken voor kleuters in actie. Deel 2 (opens in a new window)
    • 25/01/2022 De Wilde, Johan; Vandenberghe, Tom
      Leraar heruitvinden (opens in a new window)
    • 15/12/2015 De Vos, Sanne; De Wilde, Johan
      Talentenkaart: Train-the-trainer: Wedstrijd Klasse (opens in a new window)
    • 01/01/2020 Feryn, Sanne; De Wilde, Johan; Spilt, Jantine L; Baeyens, Dieter
      Onderzoeksrapport Zet je EF-bril op: Executieve functies stimuleren in het kleuteronderwijs (opens in a new window)
    • 10/09/2023
      "Wees de coach die de ander nodig heeft" (opens in a new window)
      Ondernemers; 2023; Vol. 2023; iss. sept; pp. 16 - 16
    • 22/05/2023 Leroy, Eli; Lefevere, Fabian
      Meer dan 4.000 kleuteronderwijzers in de lagere school: is dat een vloek of een zegen? (opens in a new window)
      VRT NWS; 2023
    • 24/02/2024
      Steeds meer kinderen worden thuis weinig gestimuleerd (opens in a new window)
      De Morgen; 2024; Vol. 24/2/2024; pp. 8 - 8
    • 12/01/2024
      Thuiszitters: ‘Als een leerling wordt weggestuurd, heeft de school gefaald' (opens in a new window)
    • 24/01/2019
      De pedagogische studiedag is dood (opens in a new window)
      De Standaard online; 2019
    • 01/01/2018
      Talenten van jouw schoolteam (opens in a new window)
      Pimento; 2018; Vol. 2018; pp. 13 - 13
    • 03/12/2020
      “Kleuteronderwijs wordt vaakst onderschat” (opens in a new window)
    • 29/08/2022
      Te weinig gediplomeerde leerkrachten gaan ook effectief voor de klas staan (opens in a new window)
      De Morgen; 2022; Vol. 29/8/2022; pp. 14 - 15
      De Wilde, Johan; Gordts, Pieter
    • 10/11/2022
      Debat lerarenopleiding (opens in a new window)
      De Wilde, Johan; Rosius, Hanne; Hannes, Christine; Vanhoeck, Rinke
    • 03/04/2023
      Honderden anderstalige jongeren wachten mogelijk nog tot september op een school (opens in a new window)
    • 12/10/2024
      'Een webcam in de kleuterklas? Ik heb carément neen gezegd' (opens in a new window)
    • 12/03/2025
      Zambiaanse onderwijsexperte en Aalsterse basisschool GAAF! wisselen ideeën uit over ouderbetrokkenheid (opens in a new window)
    • 04/09/2023
      Les geven versus coachen (opens in a new window)
    • 14/11/2023
      7 op de 10 leraren vinden dat ze onvoldoende opgeleid zijn om met nieuwe digitale technologieën om te gaan (opens in a new window)
    • 22/05/2023
      4283 kleuteronderwijzers in het lager onderwijs (opens in a new window)
      VRT NWS tv; 2023
    • 15/09/2020
      Kleuterkuren? Straffen noch belonen, maar wat dan wel? (opens in a new window)
      Klasse voor Leerkrachten; 2020; Vol. 021; iss. september 2020; pp. 10 - 11
    • 08/10/2020
      Klastips: halt aan kleuterkuren (opens in a new window)
      Klasse; 2020
    • 25/04/2024
      Pedagoog: "Minimumdoelen voor kleuters zijn slecht idee". (opens in a new window)
      radio programma De Wereld Vandaag Radio 1 en website vrt nws; 2024
    • 25/06/2024
      “Kleuteronderwijs wordt vaakst onderschat” (opens in a new window)
      Klasse school direct voor directies; 2024
    • 06/09/2024
      Sturen we onze kinderen te vroeg naar school? (opens in a new window)
    • 10/06/2022 Grommen, Stefan; Baeck, Sanne
      Doen we genoeg om het lerarentekort aan te pakken? En waar liggen nog kansen? (opens in a new window)
    • 03/05/2021
      Johan De Wilde over aanvangsbegeleiding (opens in a new window)
      Buiten de krijtlijnen; 2021
    • 07/06/2022
      Een betere schooldirecteur kan 30 procent leerwinst opleveren bij leerlingen (opens in a new window)
      Knack Magazine; 2022
    • 18/02/2024
      Het kind en het badwater (opens in a new window)
    • 24/01/2019 Vermeersch, Brigitte; Everaet, Kerlijne
      Nieuw manifest vraagt betere begeleiding leerkrachten: "Pedagogische studiedag is niet genoeg" (opens in a new window)
      Vrt-website en VRT-journaal van die dag; 2019
    • 22/02/2022
      Hoe kies je de juiste school voor je kind? ‘Laat je niet verblinden door al die geweldige slogans’ (opens in a new window)
      Knack Magazine; 2022
    • 28/08/2024
      Wie of wat lost het lerarentekort op (opens in a new window)
      Het Kwartier; 2024; iss. 28 augustus 2024
    • 03/04/2023
      Lange wachtlijsten voor OKAN-onderwijs: "Toeloop door Oekraïnecrisis" (opens in a new window)
    • 26/10/2021 Peuteman, Ann; Casteels, Peter
      Onderwijsexpert Johan De Wilde: ‘Met de ballonnetjes van Ben Weyts komen we er niet’ (opens in a new window)
      Knack Magazine; 2021
    • 15/09/2020
      Tips voor starters (opens in a new window)
      Onderwijsblad; 2020; Vol. 2020; iss. september; pp. 20 - 20
    • 02/05/2023
      Positief resultaat voor digitale inschrijvingen voor secundaire scholen in Aalst (opens in a new window)
      TV Oost; 2023
    • 28/09/2023
      Hoe help je als werkgever iemand die aan zijn eerste job begint? (opens in a new window)
    • 25/04/2024
      Pedagoog: "Minimumdoelen voor kleuters zijn slecht idee". (opens in a new window)
    • 10/10/2024
      Steeds meer leerlingen komen in B-stroom middelbaar onderwijs terecht (opens in a new window)
    • 09/01/2025
      Leraren begeleiden: jouw 6 rollen als coach (opens in a new window)
    • 14/06/2023
      4 Lesdagen in plaats van 5 in Brussel (opens in a new window)
    • 31/08/2015
      Record aantal jonge leraren verlaat het onderwijs in eerste vijf jaar (opens in a new window)
      De Wilde, Johan; De Vos, Sanne
    • 24/05/2023
      Wat met de leraars-specialisten? (opens in a new window)
      De Wilde, Johan; Struyve, Charlotte

    • 03/04/2019
      Is there life on Mars? (opens in a new window)
    • 06/02/2025
      Waarderend coachen (opens in a new window)
    • 08/01/2017
      Genderbewust handelen is niet simpel (opens in a new window)
    • 20/02/2017
      Omdat ik zelf twee dochters heb (opens in a new window)
    • 02/10/2020
      Aanvangsbegeleiding: Hoe maak je hier een volwaardig HR-instrument van? (opens in a new window)
    • 15/12/2017
      Uitdagingen voor het opleiden en professionaliseren van kleuteronderwijzers (opens in a new window)
    • 12/10/2017
      Stimuleer de ontwikkeling van executieve functies vanaf de kleuterklas in de strijd tegen kinderarmoede (opens in a new window)
    • 23/05/2022
      Startende leraar (opens in a new window)
    • 28/02/2018 De Vos, Sanne; De Wilde, johan
      Studiedag: Start to teach, supporteren voor de startende leerkracht (opens in a new window)
    • 07/06/2016 De Vos, Sanne; De Wilde, Johan
      Poster: Support(eren) voor de startende leraar) (opens in a new window)
    • 06/09/2017 De Vos, Sanne; De Wilde, Johan
      Onderzoeksdag: samenwerking academiesche partners (opens in a new window)
    • 01/04/2013
      Als je geloof botst met de school (opens in a new window)
      Blancke, Jan; De Wilde, Johan; Najjar, Leila; Schuyten, Veerle
    • 15/11/2024 Frenssen, Tobias; Worre Halberg, Gry; Burnard, Pam
      Moderated panel discussion at Sense Squared conference (opens in a new window)

    • 28/04/2020
      De Startende leraar. Leraar worden en blijven (opens in a new window)
      Lannoo Campus; Leuven
      ISBN: 9789401467179
    • 26/10/2023
      Coaching op de grens van opleiding en werk (opens in a new window)
      Lannoo Campus; Leuven
      ISBN: 9789401492744
    • 14/01/2022
      Leren durven coachen (opens in a new window)
      Lannoo Campus; Leuven
      ISBN: 978 94 014 8049 9
    • 01/01/2017
      Zet je EF-bril op - Stimuleer de executieve functies van jouw kleuters (opens in a new window)
      Grimmonprez, Joke; De Wilde, Johan; De Zutter, Leen
      die Keure; Brugge
      ISBN: 9789048631995

    • 18/10/2023
      Coaching op de grens van opleiding en werk - Gefundeerd coachen doe je zo (opens in a new window)

    • 20/09/2024
      Aanvangsbegeleiding (opens in a new window)
      De leraar; 2024; pp. 153 - 157
      Kirschner, Paul; Hoof, Tine
      Pica
      ISBN: 9789493336254
    • 01/01/2013
      Het perspectief van een opleidingshoofd van de Bachelor Leraar Kleuteronderwijs (opens in a new window)
      Dialoogschool in actie! ; 2013; pp. 61 - 67
      Keersmaekers, Peter; van Kerkhoven, Marc; Vanspeybroeck, Kris
      Halewijn; Antwerpen
      ISBN: 978-90-8528-263-1
    • 02/12/2019 Vanmol, Steven; De Wilde, Johan
      De noodzaak tot levenslang leren voor startende én ervaren leerkrachten (opens in a new window)
      Startende leerkrachten: Bouwen aan zelfvertrouwen en begeleiding; 2019; pp. 52 - 69
      Maes, john; Martin, ann
      Politeia
      ISBN: 978-2-509-03588-2
    • 01/01/2019 De Wilde, Johan; Feryn, Sanne
      Goed begonnen is half gewonnen. Zet je EF-bril op. (opens in a new window)
      (Om) Armoede op school. Wegen voor en schoolbeleid; 2019; pp. 70 - 79
      Maes, John; Van Camp, Frie
      Politeia; Brussel
    • 11/10/2024 De Wilde, Johan; Moens, Ellen; Aerts, Stef
      Curriculaire kaders implementeren vergt procesbegeleiding en afstemming met diensten in Odisee (opens in a new window)
      Systeembrede analyse Futureproof curricula; 2024; pp. 61 - 63
      NVAO; Den Haag

    • 18/03/2024 De Wilde, Johan; Grimmonprez, Joke; Vanmol, Steven; Vanderlinde, Ruben
      Grenzen van een beroepsprofiel? Opleiders met uiteenlopende competenties en identities vormen team (opens in a new window)
      Online Information Review; 2024
      Velon congres, Date: 2024/03/18 - 2024/03/19, Location: Utrecht

    Footer

    • Ik ben

      • huidig student
      • oud-student
      • ouder
      • personeel
    • Handige links

      • Contact en feedback
      • Wie is wie
      • Bibliotheek
      • Studentenraad Odisee
    • Onze campussen

      • Campus Aalst
      • Campus Brussel
      • Campus Dilbeek
      • Technologiecampus Gent
      • Campus Schaarbeek
      • Campus Sint-Niklaas
    © 2025 Odisee

    Disclaimer

    • Disclaimer
    • Privacy
    • Cookiebeleid
    • instagram (opens in a new window)
    • facebook (opens in a new window)
    • linkedin (opens in a new window)
    • youtube (opens in a new window)
    • tiktok (opens in a new window)
    • English
    • Nederlands
    • Opleidingen
    • Campussen
    • Studeren@Odisee
    • Volwassenenonderwijs
    • Samenwerken
    • Onderzoek

    Secundaire navigatie

    • Over Odisee
    • Vacatures
    • Pers
    • Meldpunten
    • Contact
    Inschrijven
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Alle opleidingen
    Opleidingen per soort
    • Graduaatsopleidingen
    • Bacheloropleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    • Op maat van volwassenen
    Locatie
    • Campus Aalst
    • Campus Brussel
    • Campus Dilbeek
    • Technologiecampus Gent
    • Campus Schaarbeek
    • Campus Sint-Niklaas
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Een opleiding starten in februari?
    • Foute studiekeuze gemaakt?
    • Verder studeren na arbeidsmarktfinaliteit (bso)
    • Doe de studiekeuzetest
    • Brochures aanvragen
    • Infomomenten
    • Stel je vragen aan een student
    • Inschrijven

    Campus Aalst

    gevelvierkant

    Campus Brussel

    campus brussel gevel

    Campus Dilbeek

    Dilbeek tuin

    Technologiecampus Gent

    campus gent

    Campus Schaarbeek

    campus schaarbeek

    Campus Sint-Niklaas

    Campus SintNiklaas tuin
    Welkom aan de co-hogeschool
    • Tien redenen om voor Odisee te kiezen
    • Kom eens langs!
    • Online liveshow
    • Studiekeuzetest
    • Brochures
    • Infodagen
    • Openlesdagen
    • (Her)inschrijven
    • Starten in februari
    Klaar voor de start
    • Onze buddy's staan voor je klaar!
    • Een succesvolle start
    • Flexibel studeren
    • Studiekosten
    • Op kot
    Tijdens je studies
    • Begeleiding
    • Bibliotheek
    • ICT in Odisee
    • Ga internationaal
    • Lokalen-studeerruimtes
    • Sport en cultuur
    • Studentenraad Odisee
    • Trein tram bus
    Tijdens je studie (bis)
    • Kalenders
    • Attesten en studiebewijzen
    • Reglementering
    • Verzekeringen studenten
    • Onderwijsaanbod
    • Heroriënteren / Stopzetten
    • Opvolgen studies door ouders of derden
    • Word ambassadeur
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Op zoek naar een opleiding op maat van volwassenen
    Opleidingen per soort
    • Bachelor- en graduaatsopleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Tegemoetkomingen (vanuit de overheid)
    • Studeren als werkzoekende
    • Werken en studeren combineren: hoe doe je dat?
    • Wat is afstandsonderwijs?
    • Inschrijven
    • Starten in februari
    • Ondernemend student
    Voor organisaties en bedrijven
    • Ontvang studenten voor stage of bachelorproef
    • Ontvang studenten voor werkplekleren
    • Rekruteer onze studenten
    • Werk samen met onze onderzoekers
    • Bijscholingen of opleidingen voor jou en je medewerkers
    • Gebruik een vergaderzaal, auditorium of sporthal
    • Samenwerking op maat
    • Kom werken in onze co-working space
    Voor scholen en onderwijspartners
    • Workshops voor leerlingen
    • Infosessies voor leerlingen en/of ouders
    • Ambassadeurswerking
    • Feedback uit studieresultaten
    • Snelle studiekeuzetest
    • Bezoek onze campussen
    • Studiekeuzevideo hoger onderwijs
    • Rolmodellenwerking
    • Expertise/aanbod voor directies en leerkrachten
    Onderzoeksprojecten
    • Alle onderzoeksprojecten
    Onderzoekscentra
    • Onderzoekscentrum (Bio-)Tech
    • Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE)
    • Kenniscentrum Gezinswetenschappen
    • Onderzoekscentrum De Taalbouwers
    • Onderzoekscentrum Gezondheidszorg
    • Onderzoekscentrum Kritisch denken (ExploRatio)
    • Onderzoekscentrum Sociaal Werk
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Expertise en dienstverlening
    • Wetenschapscommunicatie

    Filter