Kritisch denken en mediawijsheid

Hieronder kan je verschillende projecten vinden die focussen op een bepaald thema binnen kritisch denken en mediawijsheid.Ā 

Welke thema's vind je op deze pagina?

  • Hoe laat je kinderen filosoferen over (nep)nieuws? | lager onderwijs

exploratio filosoferen met kinderen
Kritikat | Lager onderwijs

Hoe laat je kinderen filosoferen over (nep)nieuws?

Waar komt mijn mening vandaan?Ā Wanneer is iets waar?Ā Denken we met onsĀ gevoel of ons verstand?Ā Wie bepaalt wat waarheid is?

Kinderen groeien op in een wereld met een steeds snellere digitaleĀ informatiestroom en zijn letterlijk Ć©Ć©n klikĀ verwijderd van een veelheid aanĀ informatie over alle denkbare onderwerpen.Ā Het is onmogelijk om kinderen afĀ te schermen voor nepnieuws, maar we kunnen hen op jonge leeftijd welĀ kritisch leren omgaan met de lawine aan informatie die op hen afkomt.Ā 

KritikatĀ wilĀ hetĀ kritisch denken over mediaboodschappen bij kinderen uit deĀ  basisonderwijs stimuleren.Ā Samen metĀ schrijfsterĀ  Isabelle Desegher en met steun van Mediawijs werdenĀ verschillende filosofische verhalen geschrevenĀ waarin de Kritikat als rolmodel in de huid van een filosofische detectivekat deĀ kinderen op een speelse manier helpt om feit en fictie van elkaar te lerenĀ onderscheiden. ViaĀ prikkelende denkverhalenĀ met vragen en oefeningen lerenĀ kinderen samen met de Kritikat de meest voorkomende drogredeneringenĀ herkennen en nieuwsberichten die met de feiten een loopje nemen,Ā ontmaskeren. De filosofische verhalen bieden voorbeelden van denkfouten dieĀ kinderen alert maken voor manipulatie en vormen de voorbereiding om in eenĀ tweede fase met dezelfde kritische bril mediaboodschappen te onderzoeken.

kritikat
NieuwsWijsNeuzen | Secundair onderwijs

Hoe laat je kinderen filosoferen over (nep)nieuws?

Met het project NieuwsWijsNeuzen! makenĀ we kinderen (8-12 jaar) weerbaarder tegen desinformatie doorĀ in te zetten op nieuwswijsheid, zowel aan de zijde van (jeugd)journalisten als aan de zijde van kinderen. Ten eerste werken we voorĀ journalistenĀ in cocreatie eenĀ child policy en conversatiegidsĀ uit: aanbevelingen voor verantwoorde berichtgeving rond desinformatie op maat van kinderen. Deze aanbevelingen omvatten onder meer ethische richtlijnen over hoe te berichten over nepnieuws op maat van kinderen en hoe te reageren op vragen die binnenkomen rond desinformatie.Ten tweede voorzien weĀ innovatief educatief materiaal voor kinderen, gericht op het kennismaken met journalistiek, het debunken van desinformatie en het kritisch denken over media. Dit materiaal is inzetbaar in de Leerlijn Mediawijsheid in het lager onderwijs.Ten derde omvat het project eenĀ checkpunt voor desinformatieĀ op sociale media, waar kinderen berichten waarover ze twijfelen, naartoe kunnen sturen. Dit checkpunt ondersteunt zowel journalisten, kinderen als onderzoekers, omdat het toelaat desinformatie te monitoren en te counteren. Dit project is een samenwerking tussen onderzoeksgroepen (Arteveldehogeschool, Odisee onderzoekskern ExploRatio, Universiteit Antwerpen), de nieuwsmediasector (VVJ), het mediawijsheidsveld (imec-Mediawijs), kennisinstellingen (Scivil, KeKi) en ontwikkelingspartner (Het Geluidshuis).

nieuwswijsneuzen 2