Attesten en studiebewijzen

Selfservice attesten

Je kan als student zelf onderstaande attesten opvragen via de selfservice-toepassing. Het aangevraagde attest wordt onmiddellijk naar jouw Odisee-mailadres gestuurd zodat je het attest gemakkelijk kan opslaan of afdrukken. 

  • Inschrijvingsbewijs 
  • Attest NMBS
  • Rekeningoverzicht
  • Studiecurriculum
  • Transcript
  • Voorlopig attest (zie verder op deze pagina)

Ga naar de selfservice-toepassing

 

Papier naast een laptop

Attest De Lijn

Wens je een supervoordelig jaarabonnement bij De Lijn aan te kopen? Dat kan! 

Bezorg het ingevulde document en een bewijs van inschrijving (zie 3-delig attest) aan De Lijn. Dit kan per post of via een Lijnwinkel. Meer informatie hierover vind je op het aanvraagformulier.
 

Ga naar het aanvraagformulier  (inloggen als student vereist)

Lees meer over mobiliteit voor studenten

Bus De Lijn

Diploma

Afgestudeerd, wat nu? Ga je werken of nog verder studeren? Wil je weten wanneer en hoe je je diploma ontvangt? Wat een voorlopig attest is en wat je ermee kan doen? Wat te doen als je je diploma kwijt bent?

Een antwoord op je vragen vind je hier. 

Afgestudeerd, wat nu?

Als je afstudeert, al dan niet tijdens het academiejaar, kan je verschillende richtingen uit. Je kan beslissen om meteen aan de slag te gaan, als werknemer of als zelfstandige, of je kan er voor kiezen om verder te studeren (eventueel in het buitenland).

 

Lees er meer over

Voorlopig attest

In afwachting van je definitief diploma dat in december uitgereikt wordt, kan je na afstuderen met een voorlopig attest solliciteren of inschrijven aan een onderwijsinstelling.

Je kan je voorlopig attest opvragen via de selfservice toepassing van zodra je resultaten zichtbaar zijn in je studievoortgangsdossier.

 

Ga naar de selfservice-toepassing

Officieel diploma

Vanaf de maand december volgend op het academiejaar van afstuderen, worden door de meeste clusters diploma-uitreikingen georganiseerd. De in het voorgaande academiejaar afgestudeerde studenten worden hiervoor persoonlijk uitgenodigd.

Geen uitreiking of niet op de uitreiking

Indien er geen uitreiking wordt voorzien of indien je je diploma niet afhaalt op de uitreiking, wordt je diploma  in de loop van de maand januari aangetekend verstuurd naar je adres.
In de examenperiode vóór je kan afstuderen ontvang je een mail om je adresgegevens na te kijken zodat je diploma op het juiste adres terechtkomt. 

Zending niet afgehaald

Indien je de aangetekende zending niet in ontvangst kon nemen dan blijft deze 15 dagen ter beschikking in het postkantoor/afhaalpunt. De postbode zal een briefje achterlaten met de gegevens waar je terecht kan en wanneer.

Haal je de zending niet op binnen de 15 dagen dan wordt deze teruggestuurd naar ons. Je hebt dan twee mogelijkheden om alsnog je diploma in ontvangst te nemen:

  • Je kan je officieel diploma kosteloos afhalen op je campus (nadat je de campus contacteerde via mail sa@odisee.be).

    Je kan je diploma ook laten afhalen door een andere persoon met een volmacht. Je kan hiervoor het volmachtformulier gebruiken.

    Let erop dat de persoon die je diploma komt ophalen het volmachtformulier meebrengt, alsook een kopie van je identiteitskaart en zijn/haar eigen identiteitskaart.

  • Wens je het diploma opnieuw per aangetekende zending te ontvangen, wordt € 20 aangerekend. Hiervoor ontvang je eerst via mail een factuur. Van zodra we de betaling ontvangen hebben sturen wij je een mail ter bevestiging en zal het officieel diploma per aangetekende post verstuurd worden.

Indien je van deze mogelijkheid gebruik wil maken, stuur dan een mailtje naar sa@odisee.be en bezorg ons onderstaande gegevens:

  • Kopie voor- en achterzijde van je identiteitskaart
  • Adres waarnaar het diploma mag verstuurd worden
  • Opleiding behaald diploma

Attest ter vervanging van een verloren of vernietigd diploma

Wij reiken geen duplicaat van het diploma/diplomasupplement uit maar voorzien een attest ter vervanging van een verloren of vernietigd diploma.

Voor het aanmaken en verzenden van dit attest wordt € 50 aangerekend. Hiervoor ontvang je via mail een factuur. Van zodra we de betaling ontvangen hebben sturen wij een mail ter bevestiging en zal het attest ter vervanging opgemaakt worden. Binnen de twee weken na ontvangst van de betaling wordt je attest per post opgestuurd.

Wil je een attest ter vervanging aanvragen?

Stuur dan een mailtje naar sa@odisee.be en bezorg ons onderstaande gegevens:

  • Kopie voor- en achterzijde van je identiteitskaart
  • Adres waarnaar het attest mag verstuurd worden
  • Opleiding behaald diploma
  • Afstudeerjaar

Erkenning en visum gezondheidszorgberoepen

Om bepaalde beroepen in de gezondheidszorg te mogen uitoefenen, heb je in België een visum en een erkenning nodig.
Op de website van het Agentschap Zorg & Gezondheid vind je een overzicht van de beroepen waarvoor dit van toepassing is en welke procedure je moet volgen om de erkenning en/of visum te ontvangen.

Aan de slag als zorgkundige?

Voor zorgkundigen bestaat er geen erkenning, maar wel een registratie bij Zorg en Gezondheid. Meer informatie over de registratie vind je hier.
In sommige gevallen moet je bij de registratie een attest van slagen indienen. Dit kan je aanvragen bij de dienst Studentenadministratie (sa@odisee.be) met vermelding van je studentennummer.
Als je voldoet aan de voorwaarden zal je het attest binnen twee weken na je aanvraag ontvangen.

Hartslagcurve