Graduaat Sales Support

Het graduaat Sales Support bij Odisee is je op het lijf geschreven als je een leuke, gevarieerde allround job in de commerciële wereld zoekt. Werk je graag samen met anderen en heb je gevoel voor organisatie? Misschien wacht jou dan wel een boeiende toekomst in de verkoop. Ben je vooral op zoek naar een praktische opleiding waar je zo snel mogelijk het werkveld in kan om te leren?  Dan heeft een graduaatsopleiding alles wat je zoekt: het maakt deel uit van het hoger onderwijs en heeft een heel eigen profiel. De opleiding is erg praktijkgericht en slaat de brug tussen het secundair onderwijs en een bacheloropleiding.

Ontdek hierna hoe de studie Sales Support bij Odisee eruit ziet, welke vakken je mag verwachten, hoe werkplekleren in zijn werk gaat en in welke beroepen je na je opleiding terecht komt!

NIEUW: volg op 22 of 23 oktober 2024 een open les Sales Support te Aalst. Ontdek hier alle lessen.

sales support
Kom proeven van Sales Support

Volg op 22 of 23 oktober een open les Sales Support!

Een goede studiekeuze maken?

Doe de studiekeuzetest en vind de opleiding die écht bij jou past!

Wat is Sales Support en wat houdt de opleiding precies in?

Hoe is je graduaatsopleiding georganiseerd?

Sales Support is een tweejarige opleiding in dagonderwijs. Elk semester wordt opgedeeld in twee kwartalen van zeven weken. Dat zorgt voor focus en houdt de hoeveelheid leerstof beperkt. In de achtste week volgen evaluatiemomenten. Een groot deel van de evaluatie gebeurt via de praktijk, gelinkt aan workshops en werkplekleren.

Wat leer je?

Je lessen zijn heel praktisch en worden aangevuld met workshops en werkplekleren. Als je afstudeert bij Odisee, kun je er als gegradueerde in de Sales Support op rekenen dat je heel diverse taken aankunt:

  • Met je commerciële vaardigheden onderhoud je de relatie met klanten, leveranciers en collega’s.
  • Professionele communicatie heeft geen geheimen voor jou, zowel online als offline. Je komt in contact met klanten via telefoon, e-mail, sociale media, chat, showrooms …
  • Je communiceert klantgericht in het Nederlands, Frans en Engels, zowel schriftelijk als mondeling.
  • Je ondersteunt alle fasen van het verkoopproces (voor, tijdens en na de verkoop) en het commercieel beleid, zowel commercieel als administratief. Proces- en documentbeheer van de verkoop vallen onder jouw verantwoordelijkheid.
  • Je verwerft inzicht in klant en markt en vertaalt dat in gepaste actie.
  • Het gebruik van ICT-tools (zoals MS Office, klantendatabases, grafische skills …) heb je in de vingers.
  • Je denkt na over je eigen rol, je sterktes en zwaktes en neemt op die basis initiatieven naar de toekomst toe.

Leren op de werkplek

Tijdens je opleiding ga je vooral al doende leren. Minstens een derde van de studietijd besteed je aan werkplekleren. Dat kun je vergelijken met een stage, maar nog intenser: je past de kennis uit de lessen toe en draait echt mee op de werkvloer, onder begeleiding.

In je eerste semester krijg je de nodige basis op de campus en pas je die toe op een oefenfirma. Zo ontdek je in de hogeschoolomgeving welke professionele houding werkgevers van je verwachten en leer je probleemoplossend en (pro-)actief handelen. Vanaf het tweede semester ga je al effectief naar een werkplek. Kies een bedrijf in functie van je eigen interesse. En heb je niet meteen een idee? Odisee organiseert ook een matchingevent waarbij je met bedrijven in contact wordt gebracht.

Nadien wordt jouw aantal dagen op de werkvloer stapsgewijs opgedreven, van twee dagen per week in het tweede semester tot vier dagen per week in het vierde semester.

Blij studenten op trap Studentenraad odisee
Checklist!

Is de opleiding Sales Support iets voor jou?

  • Ik hou van afwisseling en leer het best al doende.
  • Ik werk graag samen met anderen.
  • Ik hou ervan om te luisteren naar anderen, te helpen en advies te geven.
  • Ik leg snel contact met anderen.
  • Iets verkopen zit me in de vingers.
  • Ik ben communicatief en hou van organiseren.
  • Als duizendpoot ben ik graag met verschillende dingen tegelijk bezig.
  • Ik ben creatief en zoek graag naar oplossingen.
  • Mijn talenkennis helpt mij bij het netwerken en het ondersteunen van interne en externe klanten.
  • Met een computer kan ik goed overweg.
Meisje - nadenkend
Het graduaat Sales Support was echt een gamechanger voor mij! De docenten waren super betrokken en gaven me de skills die ik nodig had voor een succesvolle start in sales. De sfeer op Campus Aalst was geweldig en ik leerde veel van mijn medestudenten. Dankzij de opleiding voel ik me nu klaar en zelfverzekerd om mijn carrière te starten. Een geweldige ervaring die ik iedereen zou aanraden!
Chloé Vlieghe
Student Sales Support
chloe sales support aalst
Na je diploma

Wat na Sales Support?

Met je graduaatsdiploma Sales Support van Odisee kun je vlot terecht in een sales- of customer service afdeling van een grotere organisatie of ondersteun je de verkoopactiviteiten in een kleinere organisatie. Er is veel vraag naar de onderstaande functies, waarvan verschillende opgenomen zijn in de knelpuntberoepenlijst van VDAB. Kansen genoeg dus, misschien zelfs in de organisatie waarin je actief was (werkplekleren) tijdens je opleiding?

In welke functies kun je instappen?

  • Medewerker binnendienst
  • Verantwoordelijke klantendienst
  • Sales support medewerker
  • Commercieel medewerker
  • Sales representative of vertegenwoordiger
  • E-commerce medewerker
  • Medewerker callcenter
Wat na je diploma 2

Of wil je verder studeren na je diploma Sales Support?

Heb je de smaak van hoger onderwijs te pakken en wil je verder studeren? Je graduaatsopleiding bereidt je heel goed voor op een beroep maar je kunt er ook mee doorstromen naar een professionele bacheloropleiding, zoals de bachelor Bedrijfsmanagement-afstudeerrichting Marketing of Organisatie en Management. Wist je trouwens dat je dan in aanmerking kunt komen voor een aantrekkelijk pakket aan vrijstellingen?  Meer informatie vind je op onze website bij odisee.be/vrijstellingen.

Leren op de werkvloer

Tijdens je opleiding ligt de klemtoon op al doende leren. Daarom ga je al vanaf het tweede semester van je eerste jaar naar een werkplek. Dat kun je vergelijken met een stage, maar dan nog intenser: je past je kennis uit de lessen toe en draait echt mee op de werkvloer. Daarom bereiden we je in het eerste semester goed voor: je ontmoet gastsprekers en bezoekt bedrijven. Bij een ‘oefenfirma’ werk je mee aan marketing- en communicatie activiteiten en verken je de markt. Zo ontdek je welke professionele attitude werkgevers van je verwachten en leer je probleemoplossend en (pro-)actief handelen.

Toelatingsvoorwaarden

Om te starten met een graduaatsopleiding moet je beschikken over één van volgende specifieke studiebewijzen: 

  • een studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het secundair onderwijs, dat minstens op 3 jaar behaald werd
  • een diploma van het secundair onderwijs
  • een certificaat van een opleiding van het secundair onderwijs voor sociale promotie van minimaal 900 lestijden
  • een certificaat van een opleiding van het secundair volwassenenonderwijs van minimaal 900 lestijden
  • een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie
  • een certificaat van het hoger beroepsonderwijs
  • een diploma van het hoger beroepsonderwijs
  • een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan
  • een bachelor- of masterdiploma
  • een studiebewijs dat wordt erkend als gelijkwaardig met een van de bovenstaande studiebewijzen

Heb je geen diploma secundair onderwijs? Lees dan hier wat de mogelijkheden zijn. Heb je een niet-Vlaams diploma? Lees dan hier hoe je je studie kunt aanpakken.

Studentencoach

Ben je graduaatsstudent? Dan kun je rechtstreeks contact opnemen met de studentencoach. Die helpt je graag verder op weg met al je specifieke vragen op:

  • administratief vlak: (her)inschrijving, accounts, studentenkaart, studieprogramma … 
  • informatief vlak: examens, examenresultaten, studievoortgangsdossier, begeleidingsmogelijkheden …
  • financieel vlak: studiegeld, eventuele drempels …
  • praktisch vlak: bib, studeerruimtes, ICT, studentenrestaurant …

Campus Aalst

Kies je voor het graduaat Sales Support bij Odisee, dan volg je les op Campus Aalst. Je campus is goed uitgerust met moderne lokalen en ligt in een mooi groen gebied met 400 parkeerplaatsen rondom het gebouw, een grote overdekte fietsenstalling en een overdekte stalplaats voor motorfietsen. De grote sportzaal kun je naar hartenlust (en gratis) gebruiken en her en der kun je op de campus tafelvoetbal en tafeltennis spelen. Ontspannen doe je in het salon aan de ingang van je hogeschool.

Ontdek Campus Aalst

Studeren als werkzoekende

De graduaatsopleiding Sales Support is door VDAB erkend als OKOT-opleiding. Als je bij de VDAB bent ingeschreven als werkzoekende en je voldoet aan een aantal voorwaarden, kun je de opleiding volgen met behoud van je werkloosheidsuitkering en zonder beschikbaar te moeten zijn voor de arbeidsmarkt. De kosten voor de opleiding worden terugbetaald door VDAB. Meer info over het VDAB-traject vind je hier:

Veel variatie en een kort studietraject waren mijn triggers om voor Sales Support te kiezen. De afwisseling tussen theorie en werkplekleren zorgt ervoor dat je op alles goed voorbereid bent en geeft je de kans om de commerciële wereld echt te leren kennen. Ik kan dit graduaat dus alleen maar aanraden.
Arno De Vuyst (links op de foto)
Student Sales Support
arno sales support aalst
Meer dan een opleiding

Co staat voor samen, we pakken je studie samen aan!

Naast opleidingen biedt Odisee een hele waaier aan extra voorzieningen. Zoek je een kot? Doe je aan topsport? Leef je met een functiebeperking? Heb je het financieel wat moeilijker? ... Ontdek waar wij je mee kunnen helpen!

  • 6
    campussen
  • + 11.000
    studenten
  • 27
    bacheloropleidingen
  • 12
    graduaatsopleidingen
  • 1 op 4
    volgt een opleiding op maat van volwassenen

Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?

Inschrijven

Ben je er helemaal klaar voor en zie je studeren bij Odisee helemaal zitten?

Meisje - luisterend naar muziek