Kritisch denken via filosofische dialoog

steven ecozoo schaarbeek Exploratio
Mijn idee is veel veranderd. Want eigenlijk : ik vind altijd dat mijn ideeƫn de beste zijn en deze van de andere slecht. Maar ik heb nu gemerkt dat andere argumenten ook goed kunnen zijn.
Leerling 5e leerjaar na een EcoZoo-workshop
We waren met ons denken aan het samenwerken in plaats
van gelijk te willen hebben.
Leerling 6e leerjaar na een EcoZoo-workshop

Hoe doe je dat, als gespreksleider?

  • In onze methodieken reiken we gesprekstips, dialoogkaarten, voorbeeldialogen en verdiepende en afsluitende vragen aan.Ā 
  • Filosoferen kan je doen op verschillende manieren. Je kan aan de hand van een kringgesprek een filosofische vraag met de hele groep onderzoeken. Of je kan kiezen voor een filosofische denkoefening. Tijdens een kringgesprek wordt een grote vraag door leerlingen samen onderzocht. Een filosofische denkoefening duurt minder lang en kan je ook individueel of in kleine groepjes uitvoeren. De denkoefeningen bieden een veilige context voor stillere leerlingen of leerlingen die faalangst hebben om voor een groep te spreken. Door bijvoorbeeld je ideeĆ«n uit te drukken via een tekening of een plaats in de ruimte in te nemen, krijgen ook de minder talige leerlingen de kans om hun argumententen uiten. De denkoefeningen bieden ook een opstap voor de leerkracht die minder ervaren is in het begeleiden van filosofische gesprekken om het kritisch denken op te wekken.

Contacteer ons gerust als je aan de slag wil gaan, we helpen je verder met welke methodiek interessant voor je kan zijn.

dialoogkaart exploratio filosofische dialoog