Overslaan en naar de inhoud gaan

Secundaire navigatie

  • Over Odisee
  • Vacatures
  • Pers
  • Meldpunten
  • Contact
  • English
  • Nederlands
Odisee. De co-hogeschool.
  • Opleidingen
  • Campussen
  • Studeren@Odisee
  • Volwassenenonderwijs
  • Samenwerken
  • Onderzoek
    Search
    Laden
    Inhoud
    Personen
    ICT kennis databank
    Geen suggesties mogelijk
    Bekijk alle resultaten
    Geen resultaten
    Inschrijven
    Login
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Alle opleidingen
    Opleidingen per soort
    • Graduaatsopleidingen
    • Bacheloropleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    • Op maat van volwassenen
    Locatie
    • Campus Aalst
    • Campus Brussel
    • Campus Dilbeek
    • Technologiecampus Gent
    • Campus Schaarbeek
    • Campus Sint-Niklaas
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Een opleiding starten in februari?
    • Foute studiekeuze gemaakt?
    • Verder studeren na arbeidsmarktfinaliteit (bso)
    • Doe de studiekeuzetest
    • Brochures aanvragen
    • Infomomenten
    • Stel je vragen aan een student
    • Inschrijven

    Campus Aalst

    gevelvierkant

    Campus Brussel

    campus brussel gevel

    Campus Dilbeek

    Dilbeek tuin

    Technologiecampus Gent

    campus gent

    Campus Schaarbeek

    campus schaarbeek

    Campus Sint-Niklaas

    Campus SintNiklaas tuin
    Welkom aan de co-hogeschool
    • Tien redenen om voor Odisee te kiezen
    • Kom eens langs!
    • Online liveshow
    • Studiekeuzetest
    • Brochures
    • Infodagen
    • Openlesdagen
    • (Her)inschrijven
    • Starten in februari
    Klaar voor de start
    • Onze buddy's staan voor je klaar!
    • Een succesvolle start
    • Flexibel studeren
    • Studiekosten
    • Op kot
    Tijdens je studies
    • Begeleiding
    • Bibliotheek
    • ICT in Odisee
    • Ga internationaal
    • Lokalen-studeerruimtes
    • Sport en cultuur
    • Studentenraad Odisee
    • Trein tram bus
    Tijdens je studie (bis)
    • Kalenders
    • Attesten en studiebewijzen
    • Reglementering
    • Verzekeringen studenten
    • Onderwijsaanbod
    • Heroriënteren / Stopzetten
    • Opvolgen studies door ouders of derden
    • Word ambassadeur
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Op zoek naar een opleiding op maat van volwassenen
    Opleidingen per soort
    • Bachelor- en graduaatsopleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Tegemoetkomingen (vanuit de overheid)
    • Studeren als werkzoekende
    • Werken en studeren combineren: hoe doe je dat?
    • Wat is afstandsonderwijs?
    • Inschrijven
    • Starten in februari
    • Ondernemend student
    Voor organisaties en bedrijven
    • Ontvang studenten voor stage of bachelorproef
    • Ontvang studenten voor werkplekleren
    • Rekruteer onze studenten
    • Werk samen met onze onderzoekers
    • Bijscholingen of opleidingen voor jou en je medewerkers
    • Gebruik een vergaderzaal, auditorium of sporthal
    • Samenwerking op maat
    • Kom werken in onze co-working space
    Voor scholen en onderwijspartners
    • Workshops voor leerlingen
    • Infosessies voor leerlingen en/of ouders
    • Ambassadeurswerking
    • Feedback uit studieresultaten
    • Snelle studiekeuzetest
    • Bezoek onze campussen
    • Studiekeuzevideo hoger onderwijs
    • Rolmodellenwerking
    • Expertise/aanbod voor directies en leerkrachten
    Onderzoeksprojecten
    • Alle onderzoeksprojecten
    Onderzoekscentra
    • Onderzoekscentrum (Bio-)Tech
    • Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE)
    • Kenniscentrum Gezinswetenschappen
    • Onderzoekscentrum De Taalbouwers
    • Onderzoekscentrum Gezondheidszorg
    • Onderzoekscentrum Kritisch denken (ExploRatio)
    • Onderzoekscentrum Sociaal Werk
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Expertise en dienstverlening
    • Wetenschapscommunicatie
    Odisee. De co-hogeschool.
    Search
    Login
    Wie is wie

    Pieter Tijtgat

    Verantwoordelijke Onderzoeksgroep Onderwijs en Coördinator Wetenschapscommunicatie

    Mijn account

    • Profiel
    • Publicaties

    Profiel

    Over mij

    Hallo,

    Ik ben leergierig met een passie voor Onderwijs, Onderzoek, Wetenschapscommunicatie en LO.

    Ik werk als onderwijsonderzoeker bij ExploRatio, het onderzoekscentrum kritisch denken aan onze lerarenopleiding en geef daarnaast voltijds les Project Algemene Vakken in een secundaire school in Gent.

    Hiervoor was ik verantwoordelijke voor de onderzoeksgroep onderwijs, coördinator wetenschapscommunicatie, gaf ik les bij in orthopedagogie en de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding.
    Ik behaalde een doctoraat in de Lichamelijke Opvoeding

    Mijn hobby's zijn sporten, toneel, boeken lezen, engagementen voor de buurt. 

    Hoofdwerkplek

    Campus Brussel
    Warmoesberg 26
    1000 Brussel

    Contactgegevens

    E-mail
    pieter.tijtgat@odisee.be

    Social media kanalen

    • LinkedIn (opens in a new window)
    • Facebook (opens in a new window)

    Werkplekken

    • Campus Aalst
    • Technologiecampus Gent
    • Campus Sint-Niklaas
    • Campus Brussel

    Rollen & functies

    • Lid Onderzoeksgroep Onderwijs

    Publicaties

    Filter publications

    • Conferentieverslagen (peer reviewed)
    • Webpublicaties
    • Abstracts/Presentaties/Posters
    • Rapporten
    • Boekhoofdstukken (Peer reviewed)
    • Wetenschappelijke artikelen
    • Proefschriften
    • Boek (peer reviewed)

    Publications - results

    Deze informatie is gebaseerd op de Lirias data. Voor meer informatie ga naar lirias (opens in a new window)

    • 06/06/2018 Tijtgat, Pieter; Franck, Karlijn
      STEMfluence / Amper Slim: Role Models on Social Media Encourage STEM-carriers (opens in a new window)
      Creative Colisions Programme; 2018; pp. 68 - 68
      Ecsite Annual Conference 2018, Date: 2018/06/07 - 2018/06/09, Location: Geneva
    • 31/05/2018
      Krachtig leren, dat doe je met je brein (opens in a new window)
      Fintraindag 2018; 2018
      Fintrain-netwerkdag FOD financiën, Location: Brussels
    • 17/11/2018
      STEM Amper Slim af op de toekomst van je leerlingen! (opens in a new window)
      VOB-VELEWE-VLA; 2018; pp. 19 - 19
      24ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen, Date: 2018/11/17 - 2018/11/17, Location: Heverlee
    • 01/01/2016
      Wat doen we met ons BREIN in het BEWEGINGSONDERWIJS? (opens in a new window)
      Congres voor Lerarenopleiders: 'Professionaliseren IN en DOOR onderzoek', Date: 2016/02/04 - 2016/02/05, Location: Brussel

    • 22/01/2024
      Het recept voor een geslaagde les (opens in a new window)
    • 11/06/2018
      Veranderwijs.nu verhaal: Amper Slim (opens in a new window)
    • 06/03/2019 Tijtgat, Pieter; Van Avermaet, Piet
      Hoe kan onderzoek in het kleuteronderwijs de juiste richting aanwijzen? (opens in a new window)

    • 21/02/2019
      Wat directeurs over neurowetenschappen kunnen leren om het leren op school te bevorderen (opens in a new window)
      Directiecongres secundair onderwijs bisdom Antwerpen, Date: 2019/02/21 - 2019/02/21, Location: Blankenberge
    • 01/01/2012 Tijtgat, Pieter; Vanrenterghem, Jos; Bennett, Simon J; De Clercq, Dirk; Savelsbergh, Geert JP; Lenoir, Matthieu
      Are postural adjustments in catching equilibrium control or movement support? (opens in a new window)
      20th World Congress of the International Society for Posture and Gait Research (ISPGR) / Gait & Mental Function, Date: 2012/06/24 - 2012/06/28, Location: Trondheim
    • 14/02/2019 Tijtgat, Pieter; Franck, Karlijn
      Amper Slim, hoe maak je jongeren warm voor STEM? (opens in a new window)
      School ♡ onderzoek. Interactieve inspiratiedag voor leraren en onderzoekers, Location: Brussel
    • 01/01/2012 Tijtgat, Pieter; Vanrenterghem, Jos; Bennett, Simon J; De Clercq, Dirk; Savelsbergh, Geert JP; Lenoir, Matthieu
      The influence of advance knowledge of ball speed on postural adjustments in one-handed catching (opens in a new window)
      20th World Congress of the International Society for Posture and Gait Research (ISPGR) / Gait & Mental Function, Date: 2012/06/24 - 2012/06/28, Location: Trondheim
    • 01/01/2009 Tijtgat, Pieter; Savelsbergh, Geert JP; De Clercq, Dirk; Bennett, Simon J; Lenoir, Matthieu
      Lateral is not three-dimensional interception: a test of the required velocity model in unconstrained real catching (opens in a new window)
      Progress in Motor control VII (PMC), Date: 2009/07/23 - 2009/07/25, Location: Marseille
    • 01/01/2010 Tijtgat, Pieter; Bennett, Simon J; Savelsbergh, Geert JP; De Clercq, Dirk; Lenoir, Matthieu
      Adaptations to expected and unexpected visual occlusions in interceptive actions (opens in a new window)
      Symposium van de Vereniging voor Kinesiologie (VK), Date: 2010/01/01 - 2010/01/01, Location: Antwerpen
    • 01/01/2007 Tijtgat, Pieter; Mazyn, Liesbeth IN; Lenoir, Matthieu
      The contribution of stereo vision to the control of braking (opens in a new window)
      European Workshop on Movement Science (EWOMS), Date: 2007/05/31 - 2007/06/02, Location: Amsterdam
    • 01/01/2007 Tijtgat, Pieter; Tallir, Isabel; Musch, Eliane; Valcke, Martin; Raab, Markus; Lenoir, Matthieu
      The influence of stress and muscle fatigue on implicitly and explicitly learned motor skills (opens in a new window)
      European Workshop on Movement Science (EWOMS), Date: 2007/05/31 - 2007/06/02, Location: Amsterdam
    • 11/10/2018
      Amper Slim: een toekomst voor iedereen?! (opens in a new window)
      Studiedag Provincie Vlaams-Brabant over de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt, Date: 2018/10/11 - 2018/10/11, Location: Leuven
    • 01/01/2008 Lenoir, Mathieu; Tijtgat, Pieter; De Clercq, Dirk; Bennett, Simon J; Savelsbergh, Geert JP
      Spatial and temporal accuracy do not emerge simultaneously during the learning of a one-handed catch (opens in a new window)
      Conference of North American Society for the Psychology of Sport and Physical Activity (NASPSPA), Date: 2008/01/01 - 2008/01/01, Location: Niagara Falls
    • 14/03/2015
      Fitte hersenen. Over de relatie bewegen, brein, leren bij kinderen (opens in a new window)
      Neuro-interessegroep: De invloed van bewegen op cognitie, Date: 2015/03/14 - 2015/03/14, Location: Gent
    • 13/11/2015
      Fitte hersenen (opens in a new window)
      BVLO-studiedag, Date: 2015/11/13 - 2015/11/13, Location: Gent
    • 16/04/2018 Konijnendijk, Nellie; van de Ven, Anne; Mehta, Deepak; Tijtgat, Pieter
      In youngsters we trust: wetenschap en techniek populair maken vóór, maar ook dóór jongeren (opens in a new window)
      WTC vakconferentie, Date: 2018/04/16 - 2018/04/16, Location: Wageningen
    • 26/03/2018
      STEMfluence: Wetenschap en techniek als optie voor de toekomst (opens in a new window)
      STEM-platform
    • 29/05/2017
      Science communication, from mouse to elephant (opens in a new window)
      EUSEA annural conference, Date: 2017/05/29 - 2017/05/30, Location: Leuven, Belgium
    • 23/10/2021
      Breinwijs (opens in a new window)
      ResearchED België, Date: 2021/10/23 - 2021/10/23, Location: Mechelen
    • 14/11/2019 Van Cauwenberghe, Joos; Mehta, Deepak; Franck, Karlijn; Tijtgat, Pieter
      SPRINT mee voor onderbenut STEM-potentieel (opens in a new window)
      Netwerkevent WeCom - Doelgroepen bereiken, Location: Brussel
    • 11/01/2020
      Breinwijs (opens in a new window)
      ResearchED Nederland 2020, Date: 2020/01/11 - 2020/01/11, Location: Nijkerk
    • 14/02/2019
      Krachtig leren, dat doe je met je brein. Over de rol die neurowetenschappelijk onderzoek kan betekenen voor het onderwijs (opens in a new window)
      School ♡ onderzoek. Interactieve inspiratiedag voor leraren en onderzoekers, Date: 2019/02/14 - 2019/02/14, Location: Brussel
    • 04/10/2013
      Beter leren door bewegen? (opens in a new window)
      School of Education studiedag, Date: 2013/10/04 - 2013/10/04, Location: Mechelen
    • 01/01/2007 Tijtgat, Pieter; Mazyn, Liesbeth IN; Lenoir, Matthieu
      The contribution of visual information to human brake behaviour (opens in a new window)
      12th Bi-annual of the Association des Chercheurs en Activités Physiques et Sportives (ACAPS), Date: 2007/10/31 - 2007/11/02, Location: Leuven
    • 01/01/2010 Tijtgat, Pieter; De Clercq, Dirk; Bennett, Simon J; Savelsbergh, Geert JP; Lenoir, Matthieu
      Differences in performance and kinematics when catching under block versus random temporal constraints (opens in a new window)
      2nd International Congress of Complex Systems in Sport (ICCSS) / 10th European Workshop of Ecological Psychology (EWEP), Date: 2008/01/01 - 2008/01/01, Location: Madeira
    • 01/01/2011 Tijtgat, Pieter; Vanrenterghem, Jos; Bennett, Simon J; De Clercq, Dirk; Savelsbergh, Geert JP; Lenoir, Matthieu
      Are postural adjustments in catching equilibrium control or movement support? (opens in a new window)
      Symposium van de Vereniging voor Kinesiologie (VK), Date: 2011/01/01 - 2011/01/01, Location: Gent
    • 01/02/2019
      Krachtig leren, dat doe je met je brein (opens in a new window)
      Pedagogische studiedag OLVC Antwerpen, Date: 2019/02/01 - 2019/02/01, Location: Antwerpen
    • 15/03/2019
      Wat kunnen we beter leren door cognitief neurowetenschappelijk onderzoek? (opens in a new window)
      studienamiddag vakgroep Onderwijskunde Universiteit Gent, Date: 2019/03/15 - 2019/03/15, Location: Gent
    • 11/10/2018
      Amper Slim als optie voor de toekomst van je leerlingen (opens in a new window)
      Studiedag Provincie Vlaams-Brabant over de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt, Date: 2018/10/11 - 2018/10/11, Location: Leuven
    • 01/01/2006
      Implicit and explicit learning in darts (opens in a new window)
      Symposium van de Vereniging voor Kinesiologie (VK), Date: 2006/09/20 - 2006/09/20, Location: Antwerpen
    • 01/01/2007 Tijtgat, Pieter; Mazyn, Liesbeth IN; Lenoir, Matthieu
      The contribution of visual information to human brake behaviour (opens in a new window)
      Symposium van de Vereniging voor Kinesiologie (VK), Date: 2007/11/30 - 2007/11/30, Location: Gent
    • 01/01/2013
      Fitte hersenen. Over de relatie bewegen, brein, leren (opens in a new window)
      studiedag van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR): Neurowetenschap en onderwijs: wat kunnen we voor elkaar betekenen?, Date: 2013/04/26 - 2013/04/26, Location: Brussels
    • 01/02/2017
      Powerfull learning, a neuroscientific approach (opens in a new window)
      Kick Off event The Brainery, Date: 2017/02/27 - 2017/02/27
    • 01/04/2017
      Neuromythes (opens in a new window)
      Talentennetwerkdag Provinciaal Vormingscentrum Antwerpen, Date: 2017/04/19 - 2017/04/19, Location: Malle
    • 29/04/2015 Vloeberghs, Lijne; Van Camp, Tinne; Tijtgat, Pieter
      Krachtig Leren. Cognitief-neurowetenschappelijk bekeken (opens in a new window)
      VLOR-studienamiddag: Neurowetenschap en onderwijs, Date: 2015/04/29 - 2015/04/29, Location: Brussel
    • 26/02/2015 Van Camp, Tinne; Vloeberghs, Lijne; Tijtgat, Pieter
      De lerarenopleider als debater over de rol die neurowetenschappen kan betekenen voor het onderwijs (opens in a new window)
      VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
    • 26/02/2015 Van Camp, Tinne; Vloeberghs, Lijne; Tijtgat, Pieter
      De lerarenopleider als bruggenbouwer tussen neurowetenschappen en onderwijs: symposium (opens in a new window)
      VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
    • 26/02/2015 Van Camp, Tinne; Vloeberghs, Lijne; Tijtgat, Pieter
      De lerarenopleider als onderzoeker van neurowetenschappen voor het onderwijs (opens in a new window)
      VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
    • 27/11/2015 Tijtgat, Pieter; Van Camp, Tinne; Vloeberghs, Lijne
      The teacher and the brain. Towards a conceptual framework to understand the meaning of neuroscience for education (opens in a new window)
      EAPRIL, Date: 2015/11/24 - 2015/11/27, Location: Luxembourg

    • 25/11/2018 Tijtgat, Pieter; Geeroms, Kasper; Al Saad, Rihem; Al Saad, Raond
      Performers wetenschapsfestival (opens in a new window)
    • 12/06/2022 Tijtgat, Pieter; De Nul, Bart
      Hoezo, een leerkracht LO als klastitularis is een risico? (opens in a new window)
    • 29/11/2021 Tijtgat, Pieter; Vanhoeck, Rinke
      Pieter Tijtgat over het brein (opens in a new window)
      Buiten de krijtlijnen; 2021
    • 27/05/2018
      Er was eens een professor… Sprookjes over hoe onze hersenen werken (opens in a new window)
    • 06/06/2019
      Preken voor eigen stem (opens in a new window)
      De Standaard; 2019; pp. 40 - 40
    • 09/01/2021
      Veerkracht en grenzen verleggen (opens in a new window)
    • 28/04/2019
      I love Amper Slim (opens in a new window)
    • 25/05/2019
      Het sprookje van de prinses die het ook zelf wilde weten (opens in a new window)
    • 25/05/2019
      Workshop wetenschapstheater (opens in a new window)
    • 22/12/2016
      Win lespakket Waar is Brainy? (opens in a new window)
      Klasse voor Leerkrachten; 2016
      Anschütz, Govert; De Smedt, Bert; Vloeberghs, Lijne; Van Camp, Tinne; Malfait, Catherine
    • 01/03/2016
      De Odifiks-club van Odisee (opens in a new window)
      Cerascoop; 2016
    • 01/06/2016
      Brain Gym (opens in a new window)
      Klik, Inspiratie & informatie voor professionals en professionals in opleiding, met focus op de wereld van het jonge kind [0-12 jaar]; 2016
    • 23/11/2020 Dhondt, Jill; Tijtgat, Pieter
      Gentse hogeschool lanceert digitaal wetenschapssprookje (opens in a new window)
      Het Laatste Nieuws; 2020
    • 14/10/2022
      Maak dan slimme invulboeken (opens in a new window)
      De Standaard; 2022
    • 21/10/2018
      Een wachtrij? Geen nood, een wachtverzachter animeert je op een ludieke manier (opens in a new window)
    • 25/11/2018
      Hersensprookjes (opens in a new window)
    • 25/11/2018
      Hersensprookjes (opens in a new window)
    • Amper Slim online bevraging (opens in a new window)
    • 21/05/2019
      Leren, dat doe je met je brein! (opens in a new window)
    • 01/10/2015
      Pump up the brain! (opens in a new window)
      Eos Magazine ; 2015; iss. 10; pp. 117 - 117
    • 01/11/2016
      Interactieve tentoonstelling MisVerstand (opens in a new window)
      Anschütz, Govert; De Smedt, Bert; Vloeberghs, Lijne; Van Camp, Tinne; Malfait, Catherine
    • 01/01/2016
      PUMP UP THE BRAIN: over de ZIN en ONZIN van bewegen om te leren! (opens in a new window)
    • 01/01/2016
      neuromythes.odisee.be (opens in a new window)
      http://neuromythes.odisee.be/; 2016
      Van Camp, Tinne; Vloeberghs, Lijne; De Smedt, Bert
    • 21/06/2016 JVS, ; Tijtgat, Pieter
      Studenten delen stressballetjes uit aan leraren (opens in a new window)
      Het Laatste Nieuws ; 2016; iss. 21; pp. 17 - 17
    • 21/06/2016 Van Landeghem, Tim; Tijtgat, Pieter
      Studenten Odisee verspreiden hersenstressballetjes in Wase leraarskamers (opens in a new window)
      Het Nieuwsblad ; 2016; iss. 21; pp. 17 - 17
    • 24/08/2016
      Zijn kleutertjes ratjes? De neuromythe van het verrijkte klaslokaal (opens in a new window)
    • 01/01/2017
      Pump up your brain: Ontdek alles over de ZIN en ONZIN van bewegen om te leren (opens in a new window)
    • 19/06/2015 Verstichele, Meggie; Van Acker, Alexandre; Van Buynder, Geert; Tijtgat, Pieter
      Preparing preservice teachers towards inclusive education (opens in a new window)
    • 22/11/2020 Tijtgat, Pieter; Sermeus, Jan; Asselman, Maayke; Schelfaut, Kim; Van Poecke, Sara
      De prinses die alles weten wou (opens in a new window)
      Van Passel, Mandy; Van den Bunder, Carlo
    • 27/06/2017 Sermeus, Jan; Tijtgat, Pieter
      Odifiks STEM-academies voor kwetsbare jongeren in Brussel (opens in a new window)
    • 15/10/2021 Tijtgat, Pieter; Sermeus, Jan
      Scientific Playground (opens in a new window)
      Van Wichelen, Ruth; De Winter, Bart
    • 01/12/2014 Tijtgat, Pieter; Van Camp, Tinne; Vloeberghs, Lijne; Dammekens, Els; Lafosse, Christophe; De Smedt, Bert
      Krachtig leren bekeken vanuit een cognitief neurowetenschappelijke bril (opens in a new window)
    • 15/10/2021
      Beginselen van de fysica, dat leer je toch gewoon op de schommel: hogeschool Odisee lanceert wetenschappelijke speeltuin (opens in a new window)
      Het Laatste Nieuws; 2021
    • 15/10/2021 Van den Broeck, tine; Verhoeven, Ben
      Het koninkrijk der weetgierigen (opens in a new window)
    • 22/06/2016
      Studenten delen hersenstressballetjes uit (opens in a new window)
      Rondom ; 2016; iss. 22
    • 24/11/2017
      Fun met wetenschap in Odisee (opens in a new window)
      Het Laatste Nieuws; 2017
    • 23/01/2016
      “Wetenschap en wiskunde kunnen echt wel leuk zijn” (opens in a new window)
      Gazet van Antwerpen ; 2016; pp. 31 - 31
      Tijtgat, Pieter; De Schepper, Nele
    • 13/10/2023 De Schrijver, jelle; Balck, christel; Bisschop, leen; Chauliac, margot; Delanote, broos; Duytschaever, inge; Raeman, steven; Tijtgat, pieter; Verschoren, Veerle; Vervacke, laura
      Wetenschappelijke dialoog @ I love Science festival Brussel (opens in a new window)
    • 14/12/2018
      De Vlaamse Wetenschapsagenda 2018 (opens in a new window)
      Tency, Inge; Tijtgat, Pieter; et al.,
    • 23/01/2016
      Wetenschap en wiskunde zijn fun! (opens in a new window)
      Het Nieuwsblad ; 2016; pp. 7 - 7
      Tijtgat, Pieter; De Schepper, Nele
    • 27/11/2017
      Odisee laat kids experimenteren op Dag van de Wetenschap (opens in a new window)
      Het Laatste Nieuws; 2017
      Tijtgat, Pieter; Verwimp, Wim
    • 29/04/2015
      Studiedag VLOR over inzichten van neurowetenschappen pakt ook onderwijsmythes aan (opens in a new window)
      Metro online #world; 2015
      De Smedt, Bert; Van Camp, Tinne; Vloeberghs, Lijne; Tijtgat, Pieter

    • 01/01/2007 Tijtgat, Pieter; Mazyn, Liesbeth IN; Lenoir, Matthieu
      Kijk eens diep met je ogen (opens in a new window)
      Bewegingswetenschap in beweging: een bloemlezing uit 100 jaar sportwetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit Gent ; 2007; pp. 53 - 55
      Lenoir, Matthieu; Philippaerts, Renaat
      Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen; Gent
      ISBN: 9789078836025
    • 01/01/2011 Tijtgat, Pieter; Bennett, Simon J; Savelsbergh, Geert JP; De Clercq, Dirk; Lenoir, Matthieu
      To know or not to know: adaptations to expected and unexpected visual occlusions in interceptive actions (opens in a new window)
      Studies in Perception and action XI ; 2011; pp. 99 - 104
      Charles, Eric P; Smart, L James
      Taylor & Francis; New York
      ISBN: 1848729766
    • 01/01/2015
      Actief leren (opens in a new window)
      Krachtig leren, cognitief neurowetenschappelijk benaderd ; 2015; pp. 73 - 88
      ACCO; Leuven / Den Haag
      ISBN: 978-94-6292-179-5
    • 01/01/2019
      Breinwijs. Over de rol die neurowetenschappen kan beteken voor het onderwijs (opens in a new window)
      Beleid voeren in het onderwijs. Leerlingen vandaag. Anders dan vroeger?; 2019; pp. 64 - 79
      De Man, Luc; Steensels, Willy
      Politeia; Brussel
      ISBN: 978-2-509-03546-2
    • 01/01/2015 Tijtgat, Pieter; De Smedt, Bert
      Epiloog (opens in a new window)
      Krachtig leren, cognitief neurowetenschappelijk benaderd ; 2015; pp. 89 - 90
      ACCO; Leuven / Den Haag
      ISBN: 978-94-6292-179-5
    • 01/01/2015 Vloeberghs, Lijne; Van Camp, Tinne; Tijtgat, Pieter; Dammekens, Els; Lafosse, Christophe; De Smedt, Bert
      Cognitieve neurowetenschappen en onderwijs: over een kloof en bouwstenen voor een brug (opens in a new window)
      Krachtig leren, cognitief neurowetenschappelijk benaderd ; 2015; pp. 13 - 25
      ACCO; Leuven / Den Haag
      ISBN: 978-94-6292-179-5

    • 01/01/2010 Tijtgat, Pieter; Bennett, Simon J; Savelsbergh, Geert JP; De Clercq, Dirk; Lenoir, Matthieu
      Advance knowledge effects on kinematics of one-handed catching (opens in a new window)
      Sport en Geneeskunde: the Flemish/Dutch journal of sports medicine ; 2010; Vol. 43; pp. 32 - 33
    • 01/03/2008 Tijtgat, Pieter; Mazyn, Liesbeth; De Laey, Christophe; Lenoir, Matthieu
      The contribution of stereo vision to the control of braking (opens in a new window)
      Accident Analysis and Prevention ; 2008; Vol. 40; iss. 2; pp. 719 - 24
    • 01/11/2016 Tijtgat, Pieter; Bulckaert, Wouter
      Mythes over hersenen van leerlingen zijn hardnekkig (opens in a new window)
      Klasse voor Leerkrachten; 2016
    • 01/03/2015
      Fitte hersenen… Over de relatie bewegen, brein, leren (opens in a new window)
      Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding ; 2015; Vol. 245; iss. 1; pp. 12 - 16
    • 01/09/2015
      Leg je rechterhersenhelft over je linkerhersenhelft en beweeg en beweeg en beweeg… (opens in a new window)
      Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding ; 2015; Vol. 247; iss. 3; pp. 13 - 15
    • 01/04/2010 Tijtgat, Pieter; Bennett, Simon J; Savelsbergh, Geert JP; De Clercq, Dirk; Lenoir, Matthieu
      Advance knowledge effects on kinematics of one-handed catching (opens in a new window)
      Experimental Brain Research ; 2010; Vol. 201; iss. 4; pp. 875 - 84
    • 01/10/2011 Tijtgat, Pieter; Bennett, Simon J; Savelsbergh, Geert JP; De Clercq, Dirk; Lenoir, Matthieu
      To know or not to know: influence of explicit advance knowledge of occlusion on interceptive actions (opens in a new window)
      Experimental Brain Research ; 2011; Vol. 214; iss. 4; pp. 483 - 90
    • 01/01/2014 Tijtgat, Pieter; Madou, Tom; Cottyn, Jorge
      Move it, tape it, watch it, scroll it, save it, use it? De rol van videofeedback in de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (opens in a new window)
      Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding ; 2014; Vol. 242; iss. 2; pp. 22 - 25
    • 01/01/2013 Tijtgat, Pieter; Vanrenterghem, Jos; Bennett, Simon J; De Clercq, Dirk; Savelsbergh, Geert JP; Lenoir, Matthieu
      Postural Adjustments in Catching: On the Interplay Between Segment Stabilization and Equilibrium Control (opens in a new window)
      Motor Control ; 2013; Vol. 17; iss. 1; pp. 48 - 61
    • 01/06/2012 Tijtgat, Pieter; Vanrenterghem, Jos; Bennett, Simon J; De Clercq, Dirk; Savelsbergh, Geert JP; Lenoir, Matthieu
      Implicit advance knowledge effects on the interplay between arm movements and postural adjustments in catching (opens in a new window)
      Neuroscience Letters ; 2012; Vol. 518; iss. 2; pp. 117 - 21
    • 28/09/2023
      Wist wetenschap jouw buikgevoel uit in de klas? (opens in a new window)
      Klasse voor Leerkrachten; 2023; pp. 52 - 57

    • 19/06/2012
      Advance knowledge effects on hand movements and postural adjustments in catching (opens in a new window)

    • 31/12/2021
      De prinses die alles weten wou (opens in a new window)
      Pieter Tijtgat en Odisee vzw; Brussel
      ISBN: 9789464513196
    • 01/01/2015
      Krachtig leren, cognitief neurowetenschappelijk benaderd (opens in a new window)
      Dammekens, Els; Lafosse, Christophe; De Smedt, Bert
      ACCO; Leuven / Den Haag
      ISBN: 978-94-6292-179-5

    Footer

    • Ik ben

      • huidig student
      • oud-student
      • ouder
      • personeel
    • Handige links

      • Contact en feedback
      • Wie is wie
      • Bibliotheek
      • Studentenraad Odisee
    • Onze campussen

      • Campus Aalst
      • Campus Brussel
      • Campus Dilbeek
      • Technologiecampus Gent
      • Campus Schaarbeek
      • Campus Sint-Niklaas
    © 2025 Odisee

    Disclaimer

    • Disclaimer
    • Privacy
    • Cookiebeleid
    • instagram (opens in a new window)
    • facebook (opens in a new window)
    • linkedin (opens in a new window)
    • youtube (opens in a new window)
    • tiktok (opens in a new window)
    • English
    • Nederlands
    • Opleidingen
    • Campussen
    • Studeren@Odisee
    • Volwassenenonderwijs
    • Samenwerken
    • Onderzoek

    Secundaire navigatie

    • Over Odisee
    • Vacatures
    • Pers
    • Meldpunten
    • Contact
    Inschrijven
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Alle opleidingen
    Opleidingen per soort
    • Graduaatsopleidingen
    • Bacheloropleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    • Op maat van volwassenen
    Locatie
    • Campus Aalst
    • Campus Brussel
    • Campus Dilbeek
    • Technologiecampus Gent
    • Campus Schaarbeek
    • Campus Sint-Niklaas
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Een opleiding starten in februari?
    • Foute studiekeuze gemaakt?
    • Verder studeren na arbeidsmarktfinaliteit (bso)
    • Doe de studiekeuzetest
    • Brochures aanvragen
    • Infomomenten
    • Stel je vragen aan een student
    • Inschrijven

    Campus Aalst

    gevelvierkant

    Campus Brussel

    campus brussel gevel

    Campus Dilbeek

    Dilbeek tuin

    Technologiecampus Gent

    campus gent

    Campus Schaarbeek

    campus schaarbeek

    Campus Sint-Niklaas

    Campus SintNiklaas tuin
    Welkom aan de co-hogeschool
    • Tien redenen om voor Odisee te kiezen
    • Kom eens langs!
    • Online liveshow
    • Studiekeuzetest
    • Brochures
    • Infodagen
    • Openlesdagen
    • (Her)inschrijven
    • Starten in februari
    Klaar voor de start
    • Onze buddy's staan voor je klaar!
    • Een succesvolle start
    • Flexibel studeren
    • Studiekosten
    • Op kot
    Tijdens je studies
    • Begeleiding
    • Bibliotheek
    • ICT in Odisee
    • Ga internationaal
    • Lokalen-studeerruimtes
    • Sport en cultuur
    • Studentenraad Odisee
    • Trein tram bus
    Tijdens je studie (bis)
    • Kalenders
    • Attesten en studiebewijzen
    • Reglementering
    • Verzekeringen studenten
    • Onderwijsaanbod
    • Heroriënteren / Stopzetten
    • Opvolgen studies door ouders of derden
    • Word ambassadeur
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Op zoek naar een opleiding op maat van volwassenen
    Opleidingen per soort
    • Bachelor- en graduaatsopleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Tegemoetkomingen (vanuit de overheid)
    • Studeren als werkzoekende
    • Werken en studeren combineren: hoe doe je dat?
    • Wat is afstandsonderwijs?
    • Inschrijven
    • Starten in februari
    • Ondernemend student
    Voor organisaties en bedrijven
    • Ontvang studenten voor stage of bachelorproef
    • Ontvang studenten voor werkplekleren
    • Rekruteer onze studenten
    • Werk samen met onze onderzoekers
    • Bijscholingen of opleidingen voor jou en je medewerkers
    • Gebruik een vergaderzaal, auditorium of sporthal
    • Samenwerking op maat
    • Kom werken in onze co-working space
    Voor scholen en onderwijspartners
    • Workshops voor leerlingen
    • Infosessies voor leerlingen en/of ouders
    • Ambassadeurswerking
    • Feedback uit studieresultaten
    • Snelle studiekeuzetest
    • Bezoek onze campussen
    • Studiekeuzevideo hoger onderwijs
    • Rolmodellenwerking
    • Expertise/aanbod voor directies en leerkrachten
    Onderzoeksprojecten
    • Alle onderzoeksprojecten
    Onderzoekscentra
    • Onderzoekscentrum (Bio-)Tech
    • Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE)
    • Kenniscentrum Gezinswetenschappen
    • Onderzoekscentrum De Taalbouwers
    • Onderzoekscentrum Gezondheidszorg
    • Onderzoekscentrum Kritisch denken (ExploRatio)
    • Onderzoekscentrum Sociaal Werk
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Expertise en dienstverlening
    • Wetenschapscommunicatie

    Filter