"De toekomst van de wereld zit vandaag in mijn klaslokaal." De leerkracht heeft een voorbeeldfunctie, niet in het minst op taalvlak. Taal is de drager van alles, en daarrond een sterk bewustzijn creƫren begint in een kwaliteitsvolle lerarenopleiding.
Hoe leid je leraren in het kleuter-, lager- en secundair onderwijs op tot taalbewuste leer-krachten? Als het over taalontwikkelend lesgeven gaat, willen studenten, leerkrachten en docenten graag concrete voorbeelden zien. Daarom ontwikkelden Odisee, dienst studieadvies en Arteveldehogeschool - met de steun van de Orde van den Prince - twee didactische pakketten. Het materiaal uit het eerste pakket - dat voor het kleuter-, lager- en secundair onderwijs - vind je hier:
- een leidraad 'taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?', met heldere uitleg rond begrippen als 'schooltaal', 'taalfeedback' en 'betekenisonderhandeling'
- vijf instructiefilmpjes waarin leerkrachten technieken en basisprincipes van taalbewust lesgeven in hun klaspraktijk demonstreren:
a) kleuteronderwijs: 'Tussen thee en taal'
b) lager onderwijs: 'De aarde, de zon en de maan'
c) eerste graad secundair onderwijs Natuurwetenschappen: 'Van voedselketen tot kringloop'
d) tweede graad ASO Economie: 'Verschuivingen op de arbeidsmarkt'
e) derde graad BSO Project Algemene Vakken: 'Een vakantiejob zoeken'
Bij de filmpjes horen ook opdrachten.
- drie kijkwijzers voor taalbewust lesgeven:
a) in het kleuteronderwijs
b) in het lager- en secundair onderwijs
c) in het hoger onderwijs