De nieuwe VARiOSO-cyclus krijgt handen en voeten

Er zijn grote veranderingen op til. In het academiejaar 2019-2020 sluiten we de ASTOR-cyclus af en staat de nieuwe VARiOSO-cyclus in de steigers. Dit nieuwe instrument wordt het sluitstuk van onze kwaliteitsbewaking in eigen regie. Afgelopen maandag (20/01/2020) bliezen de ankerpersonen kwaliteit verzamelenĀ om van gedachten te wisselen. We lijsten hieronderĀ drie kernpuntenĀ op die we uit de vruchtbare bespreking meenemen.Ā  Zo appreciĆ«ren de ankerpersonen het toegekendeĀ eigenaarschapĀ sterk en zijn respectievelijk deĀ kwaliteitsmatrixĀ en hetĀ screeningsinstrumentĀ ambitieuze toolsĀ om in de analyse- en reflectiefase van de VARiOSO-cyclus cocreatief aan de slag te gaan.

Eigenaarschap en wendbaarheid centraal

Met de uitrol van het strategisch programma Odisee 2027 staan impactrijke beslissingen voor de deur. Opleidingen stappen op hun eigen tempo in binnen de lopendeĀ instellingsbrede projectenĀ en plannen eenĀ curriculumrevisieĀ als onderdeel van dit proces. Onze ambitie? Tegen 2027 iedereen aan boord.

Daarnaast loopt over een periode van een viertal jaren ook het stappenplan van de VARiOSO-cyclus. Hoe zullen we er voor zorgen dat kwaliteitszorg en onderwijsinnovatie elkaar niet in de weg lopen, maar net versterken?Ā De VARiOSO-planning werd in samenspraak met de opleidingen opgesteld en is dermateĀ wendbaarĀ datĀ maximale afstemmingĀ op lopende onderwijsontwikkeling- en innovatie mogelijk is. De aangereikte methodieken worden door de procesbegeleider flexibel aangepast aan de context en de noden van de opleiding. Laatstgenoemde blijft steeds eigenaar van de eigen vooruitgang.

EenĀ concreetĀ voorbeeld? Een opleiding die naar aanleiding van een grondige curriculumrevisie haar werkveld en studenten heeft bevraagd, bijvoorbeeld in de vorm van een aantal goed onderbouwdeĀ focusgesprekken, wordt vanzelfsprekend vrijgesteld van de verkennende stap uit de VARiOSO-cyclus, als die in dezelfde periode zou gepland zijn.

Reflecteren in en over de kwaliteitsmatrix

Tijdens de stapĀ interne reflectieĀ vult een opleiding haarĀ kwaliteitsprofielĀ in. Dit gebeurt aan de hand van een matrix die enerzijds refereert aan de kwaliteitsstandaarden van de NVAO (gebaseerd op deĀ European Standards and Guidelines) en anderzijdsĀ de belangrijkste elementen uit onze (onderwijs)visie 2027 bevat. Net als in de voorgaande kwaliteitscyclus (ASTOR), dagen we de opleidingen uit om zich teĀ profileren: welke elementen uit de visie hebben ze al sterk verwerkt in hun programma? Maar vooral: waar ligt nog een gezondeĀ ambitieĀ voor de toekomst?

ā€œHoe zorgen we er dan voor dat opleidingen niet enkel eenĀ good news showĀ brengen?ā€ wordt terechtĀ geopperd. DeĀ ankerpersonen hebbenĀ vertrouwenĀ in de opleidingsteams die eenĀ realistischĀ beeld van de opleiding zullen tonenĀ aan de peer review commissie. Pikant detail: opleidingen zullen in het nieuwe sjabloon minder schrijfruimte krijgen en dus beknopter, doch krachtiger hun accenten leggen. De logica van de PDCA-cyclus blijven we wel integreren. De ankerpersonen zelf voerden dit aan als een sterk onderdeel van de vorige cyclus.

Een nieuw screeningsinstrument als objectieve toets van de praktijk

Een andere nieuwigheid eenĀ screeningsinstrumentĀ dat een doorlichting van deĀ onderwijspraktijkĀ ondersteunt, en dit in trialoog tussen hetĀ werkveld, collega-docenten en studenten. Een trialoogcommissie screent een aantal opleidingsonderdelen (ten belope van een zestigtal studiepunten, gekozen door het opleidingsteam), met twee kwaliteitskenmerken als referentiekader. Het eerste kwaliteitskenmerkĀ leer- en evaluatieomgevingĀ is een verplicht nummer, hetĀ tweede kenmerk is vrij te kiezen uit onderstaande lijst:

  • Profiel, leerresultaten en curriculum;
  • informatie en begeleiding van studenten;
  • cocreatie met werkveld en studenten;
  • internationalisering OF toegepast onderzoek OF dienstverlening.

Elk kenmerk wordt opgedeeld volgensĀ basiskwaliteitĀ enĀ ambitie. De commissie oordeelt of de basiskwaliteitĀ is geborgen (minimum) en situeert hoe concreet de ambities van de opleiding al weerspiegeld zijn in de onderwijspraktijk. We zorgen ervoor dat de ambities goed aansluiten bij de ontwerpprincipes van het strategisch projectĀ Instellingsbreed Kader CurriculumopbouwĀ (IKCO). Door niet alle kwaliteitskenmerken te screenen blijft dit een haalbare kaart voor de opleidingen. De keuzevrijheid garandeert hetĀ eigenaarschap. Het staat opleidingen altijd vrij om meer kenmerken te laten screenen; iets wat vermoedelijk zal gebeuren.

Dit alles weerspiegelt opnieuw onze ambitie alsĀ co-hogeschool: door peer review van onze collega-docenten, onze werkveldpartners en onze studenten, komen we een stap dichter bij onzeĀ D.I.W.Ā (duurzaam ā€“ inclusief ā€“ wendbaar).

Nog een interessant weetje: we willen onzeĀ studentenĀ nauwer betrekken bij de opvolging van onze kwaliteitsacties. Dit gebeurde tot op heden voornamelijk door de bevoegde leidinggevenden en directies. Elders meer over hun belangrijke enĀ structureleĀ bijdrage in de VARiOSO-cyclus.