Leermateriaal
Binnen Exploratio werken we via onderzoeksprojecten leermateriaal voor in de klas uit. We doen dit steeds in samenwerking met het praktijkveld (leerkrachten, lerarenopleiders, natuureducatieve centra, musea,...). In verschillende cycli waarbij ontwerp-, test-, en evauatiefases elkaar afwisselen. Zo versterkt onderzoek en praktijk elkaar.
Op deze pagina kan je ontdekken:
- Klik op een thema hieronder om de projecten en het lesmateriaal te ontdekken!
- Graag een kaartenspel bestellen?
- Op zoek naar een specifiek project? Onderaan vind je een overzicht van de verschillende projecten.
![filozoo grote vragen](/sites/default/files/public/styles/header/public/2023-08/filozoo_grote_vragen.jpg?itok=Xp6fAb0c)
Kan je proeven met je ogen?
Per thema geven we een overzicht van projecten en bieden we gratis proevertjes leermateriaal aan.
Ik wil graag meer weten over
Kaartspellen
Deze methodieken kennen een tweede leven in kaartspellen bruikbaar op school, in natuureducatieve centra, musea of aan de keukentafel.
Bestel je graag een kaartspel?
Hoe werkt het? Na het invullen van deze gegevens ontvangt u binnen een week een factuur voor de bestelling. Na de betaling sturen we u het gevraagde materiaal op. Veel plezier ermee!
![klimaatburgers](/sites/default/files/public/styles/media_text/public/2023-08/klimaatburgers.jpg?itok=IoefRBbi)
Meer weten over een project?
![ecozoo waarden postits](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-08/musica_steven_2021_ecozoo_40.jpg?itok=KGzGeNQD)
EcoZoo
Hoe prikkel je het waardegeladen en systeemdenken binnen duurzaamheidseducatie? | 10-14 jaar
![Diverse klas](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2021-10/Burgerschapsreflex.jpg?itok=9jxuazMJ)
BurgerschapsReflex
Hoe voer je succesvolle burgerschapsdialogen met jongeren?|secundair onderwijs
![geschiedenisreflex](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-08/geschiedenisreflex_.jpg?itok=HrcCQj4P)
GeschiedenisReflex & Redeneerling
Hoe stimuleer je kritisch denken over geschiedenis? | secundair onderwijs
![klimaatburgers](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-08/klimaatburgers.jpg?itok=zSxAfZST)
KlimaatBurgers
Hoe laat je jongeren reflecteren over maatschappelijke uitdagingen en klimaat? | secundair onderwijs
![Fiches lerarenbox wetenschapsbalans](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-04/wetenschapsbalans.jpg?itok=Ht_XqJx9)
WetenschapsBalans
Hoe ga je om met controverse thema's in de wetenschapsklas? |secundair onderwijs
![beestenbril](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-08/kaarten_beestenbril_0.jpg?itok=jPIL6PKs)
Beestenbril
Hoe stimuleer je een empathische houding voor de wereld rondom? | lager onderwijs
![nieuwswijsneuzen 2](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-08/nieuwswijsneuzen_2.jpg?itok=nDEc6njp)
NieuwsWijsNeuzen
Hoe laat je kinderen filosoferen over (nep)nieuws? | lager onderwijs
![kaartjes wetenschapsreflex](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-08/kaartjes.pg_.jpg?itok=8xbHvkop)
WetenschapsReflex & Redeneerling
Hoe laat je jongeren reflecteren over wetenschap? | secundair onderwijs
![klimaatreflex](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-08/onderzoekers_in_actie_1.jpg?itok=C_vd0UBa)
KlimaatReflex
Hoe kan je reflecteren over klimaatmisinformatie via dialoog over wetenschap? | secundair onderwijs
![filozoo konijn](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2021-06/Filozoo.png?itok=Xg1wYDre)
FiloZoo
Hoe stimuleer je denkvaardigheden rond wetenschap? | lager onderwijs
![Kritikat](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2021-05/Kritikat.png?itok=wpcxq4jO)
KritiKat
Hoe laat je kinderen filosoferen over (nep)nieuws? | lager onderwijs
![filomobiel](/sites/default/files/public/styles/paragraph_multicol_image_3/public/2023-08/sessie_filomobiel.jpeg?itok=lRVUdCop)
CultuurResponsief lesgeven & Wetenschappelijke geletterdheid
Hoe geef je cultuurresponsief les om wetenschappelijke geletterdheid te stimuleren in de diverse klas? (10-14 jaar)