Goed kunnen lezen en schrijven is een voorwaarde om succesvol te zijn op school en goed te kunnen participeren in de hedendaagse maatschappij.Ā Echter, recente onderzoeken laten zien dat het leesniveau bij Vlaamse kinderen lager ligt dan vroeger en lager in vergelijking met andere landen.
Om een goede lezer te worden is een goede leesstart op kleuterleeftijd essentieel. Een goede leesstart bied je door reeds in de kleuterklas sterk in te zetten op belangrijke voorbereidende technische leesvaardigheden, zoals letterkennis en klankbewustzijn. Toch wordt in het Vlaamse kleuteronderwijs weinig systematisch en doelgericht gewerkt aan deze vaardigheden. Vooral jonge kleuters en risicokleuters die weinig interesse in klanken en letters tonen, missen de broodnodige stimulansen.
Leerkrachten zijn vragende partij voor een duidelijke leerlijn, vanaf de eerste kleuterklas tot en met het eerste leerjaar, waar men zoekende is naar handvaten om bij moeilijke lezers de noodzakelijke voorbereidende stappen inzake het leren lezen te kunnen stimuleren.