Wie is wie
Lieve Van Severen
Profiel
Hoofdwerkplek
Campus Aalst
Kwalestraat 154
9320 Aalst
9320 Aalst
Lokaal 2O08
Contactgegevens
- lieve.vanseveren@odisee.be
- Phone
- 053 - 41 28 35
Werkplekken
Rollen & functies
- Lid Onderwijsteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
- Lid Kernteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
- Lid Onderzoeksgroep Onderwijs
- Bachelorproefcoƶrdinator Kleuteronderwijs - Campus Brussel
- Bachelorproefcoƶrdinator Kleuteronderwijs - Campus Aalst
Publicaties
Publications - results
Deze informatie is gebaseerd op de Lirias data. Voor meer informatie ga naar lirias (opens in a new window)
Abstracts/Presentaties/Posters
-
Webinar: Klank-klaar voor de leesstart. Ontwikkelingslijn voorbereidend technisch lezen in kader van ontluikende geletterdheid: deel 2 (opens in a new window)Pedagogische studiedag GVB De Brug, Location: Ternat
-
Hoe toekomstige kleuterleraren voorbereiden op lesgeven in de multiculturele context? (opens in a new window)VELOV-conferentie, Location: online
-
Kaatje Klank in het eerste leerjaar (opens in a new window)overleg hogescholen - pedagogische begeleidingsdienst, Location: online
-
Navorming āKlank-klaar voor de leesstart. Ontwikkelingslijn voorbereidend technisch lezen in kader van ontluikende geletterdheidā (opens in a new window)Navorming āKlank-klaar voor de leesstart. VBS Immaculata Maria, Roosdaal, Location: Roosdaal
-
Navorming āKlank klaar voor de leesstart. Ontwikkelingslijn voorbereidend technisch lezen in kader van ontluikende geletterdheidā (opens in a new window)Navorming klankklaar voor de leesstart, BS De Boot, Location: Opwijk
-
Online navorming āKlank-klaar voor de leesstart. Ontwikkelingslijn voorbereidend technisch lezen in kader van ontluikende geletterdheid: deel 1ā (opens in a new window)Navorming āKlank-klaar voor de leesstart', VBS De Brug, Location: Ternat
-
Navorming āKlank-klaar voor de leesstart. Ontwikkelingslijn voorbereidend technisch lezen in kader van ontluikende geletterdheid (opens in a new window)Navorming āKlank-klaar voor de leesstart. BS AkāCent, Bever, Date: 2020/12/09 - 2020/12/09, Location: Bever
-
Navorming āKaatje Klankā (opens in a new window)Navorming āKaatje Klankā. VBS Sint-Niklaas, Date: 2020/10/19 - 2020/10/19, Location: Diksmuide
-
Kaatje Klank (opens in a new window)Studiedag, Date: 2017/01/29 - 2017/01/11, Location: SMI Aalst
-
Workshop 'Kaatje Klank' (opens in a new window)Groepscentrum Permante Vorming, Odisee, Date: 2017/02/10 - 2017/02/17, Location: Aalst
-
Voorbereidend lezen in de kleuterklas met Kaatje Klank (opens in a new window)Centrum Nascholing Onderwijs, Location: Wilrijk
-
Poster presentation: Kaatje Klank, a playful, evidence-based method to support preschoolersā phoneme awareness and articularoy proficiency (opens in a new window)EECERA, Date: 2015/08/30 - 2015/09/03, Location: Dublin
-
Kaatje Klank. Een wetenschappelijk ondersteunde methode om de articulatie en het klankbewustzijn te stimuleren bij 4-jarige kleuters (opens in a new window)Kleuterblog gaat live, Date: 2016/06/07 - 2016/06/07, Location: Brussel
-
Klankbewustzijn en articulatie stimuleren met Kaatje Klank: een effectiviteitsstudie (opens in a new window)VVL congres, Date: 2016/05/20 - 2016/05/20, Location: Gent
-
Navorming āVoorbereidend lezen in de kleuterklas met Kaatje Klankā (opens in a new window)Centrum Nascholing Onderwijs, Date: 2016/01/01 - 2016/01/01, Location: Wilrijk
-
Navorming āKaatje Klank' (opens in a new window)Navorming via GPV Odisee, Date: 2016/02/26 - 2016/02/26, Location: Aalst
-
Navorming āVoorbereidend lezen in de kleuterklas met Kaatje Klankā (opens in a new window)Navorming via Centrum Nascholing Onderwijs, Wilrijk, Date: 2016/02/16 - 2016/02/16, Location: Wilrijk
-
Wereldwoorden: een voorleesprogramma voor de kleuterklas (opens in a new window)ORD dagen, Date: 2015/06/17 - 2015/06/19, Location: Leiden
-
Luister, Kaatje Klank speekt, of is het sprrreekt? Een taalmethodiek om articulatievaardigheden en het klankbewustzijn te stimuleren in de kleuterklas (groep 1) in functie van voorbereidend lezen (opens in a new window)Onderwijs Research Dagen, Date: 2015/06/17 - 2015/06/19, Location: Leiden
-
Kaatje Klank. Een taalmethodiek om het klankbewustzijn en de articulatie te stimuleren in de kleuterklas (opens in a new window)VELOV-conferentie, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
-
Navorming āVoorbereidend lezen in de kleuterklas met Kaatje Klankā (opens in a new window)Vorming voorbereidend lezen, Date: 2017/11/21 - 2017/11/21, Location: Centrum Nascholing Onderwijs, wilrijk
Webpublicaties
Wetenschapscommunicatie
Wetenschappelijke artikelen
-
Hoor je de klank /m/ in mama? Zes tips voor klankbewustzijn bij vierjarigen (opens in a new window)Basis; 2017; Vol. 4; iss. 4; pp. 17 - 20
-
Klankbewuste kleuters worden vlottere lezers (opens in a new window)Klasse voor Leerkrachten; 2017; iss. 8; pp. 24 - 25
-
Syllable type development in toddlers acquiring Dutch (opens in a new window)Dutch Journal of Applied Linguistics; 2017; Vol. 6; iss. 1; pp. 119 - 146
-
5 manieren om aan klankbewustzijn te werken bij kleuters (opens in a new window)Klasse voor Leerkrachten; 2017; Vol. 1; iss. 8; pp. 1 - 1
-
Het effect van de klassikale interventie 'Kaatje Klank' op het foneembewustzijn van normaalontwikkelende ƩƩn- en meertalige kleuters uit de tweede kleuterklas (opens in a new window)Logopedie; 2017; Vol. 30; iss. 1; pp. 37 - 54
-
The relation between order of acquisition, segmental frequency and function: the case of word-initial consonants in Dutch (opens in a new window)Journal of Child Language; 2013; Vol. 40; iss. 4; pp. 703 - 740
-
How to measure the onset of babbling reliably? (opens in a new window)Journal of Child Language; 2012; Vol. 39; iss. 3; pp. 523 - 552
-
Consonant inventories in the spontaneous speech of young children: A bootstrapping procedure (opens in a new window)Clinical Linguistics & Phonetics; 2012; Vol. 26; iss. 2; pp. 164 - 187
-
Spraakzaamheid van Nederlandstalige babyās en peuters: longitudinale spontane spraakdata (opens in a new window)Logopedie; 2010; Vol. 23; pp. 12 - 23
Conferentieverslagen (peer reviewed)
-
Kaatje Klank houdt van 'bloot'... ik bedoel 'brood'. Een wetenschappelijk gebaseerde taalmethodiek om het klankbewustzijn en de articulatievaardigheden te stimuleren in de kleuterklas (opens in a new window)HSN-Conferentie Onderwijs Nederlands; 2015; Vol. 29; pp. 47 - 53HSN-Conferentie Onderwijs Nederlands, Date: 2015/11/13 - 2015/11/14, Location: Tilburg
Proefschriften
-
A large-scale longitudinal survey of consonant development in toddlersā spontaneous speech (opens in a new window)Gillis, Steven (Supervisor)Gillis, Steven ; Govaerts, Paul (Co supervisor)Govaerts, Paul