
Wie is wie
Pieter Tijtgat
Verantwoordelijke Onderzoeksgroep Onderwijs en Coördinator Wetenschapscommunicatie
Profiel
Hoofdwerkplek
Campus Brussel
Warmoesberg 26
1000 Brussel
1000 Brussel
Contactgegevens
- pieter.tijtgat@odisee.be
- Mobile
- 0470 - 44 38 37
Rollen & functies
- Medewerker Dienst Onderzoek en Projectbeheer (DOP)
- Lid Onderzoeksgroep Onderwijs
- Verantwoordelijke Onderzoeksgroep Onderwijs
Publicaties
Publications - results
Deze informatie is gebaseerd op de Lirias data. Voor meer informatie ga naar lirias (opens in a new window)
Boeken
-
De prinses die alles weten wou (opens in a new window)Van Passel, MandyPieter Tijtgat en Odisee vzw; BrusselISBN: 9789464513196
-
Krachtig leren, cognitief neurowetenschappelijk benaderd (opens in a new window)Dammekens, Els ; Lafosse, Christophe ; De Smedt, BertACCO; Leuven / Den HaagISBN: 978-94-6292-179-5
Wetenschapscommunicatie
Abstracts/Presentaties/Posters
-
Breinwijs (opens in a new window)ResearchED België, Date: 2021/10/23 - 2021/10/23, Location: Mechelen
-
Breinwijs (opens in a new window)ResearchED Nederland 2020, Date: 2020/01/11 - 2020/01/11, Location: Nijkerk
-
SPRINT mee voor onderbenut STEM-potentieel (opens in a new window)Netwerkevent WeCom - Doelgroepen bereiken, Location: Brussel
-
Wat kunnen we beter leren door cognitief neurowetenschappelijk onderzoek? (opens in a new window)studienamiddag vakgroep Onderwijskunde Universiteit Gent, Date: 2019/03/15 - 2019/03/15, Location: Gent
-
Wat directeurs over neurowetenschappen kunnen leren om het leren op school te bevorderen (opens in a new window)Directiecongres secundair onderwijs bisdom Antwerpen, Date: 2019/02/21 - 2019/02/21, Location: Blankenberge
-
Amper Slim, hoe maak je jongeren warm voor STEM? (opens in a new window)School ♡ onderzoek. Interactieve inspiratiedag voor leraren en onderzoekers, Location: Brussel
-
Krachtig leren, dat doe je met je brein. Over de rol die neurowetenschappelijk onderzoek kan betekenen voor het onderwijs (opens in a new window)School ♡ onderzoek. Interactieve inspiratiedag voor leraren en onderzoekers, Date: 2019/02/14 - 2019/02/14, Location: Brussel
-
Krachtig leren, dat doe je met je brein (opens in a new window)Pedagogische studiedag OLVC Antwerpen, Date: 2019/02/01 - 2019/02/01, Location: Antwerpen
-
Amper Slim: een toekomst voor iedereen?! (opens in a new window)Studiedag Provincie Vlaams-Brabant over de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt, Date: 2018/10/11 - 2018/10/11, Location: Leuven
-
Amper Slim als optie voor de toekomst van je leerlingen (opens in a new window)Studiedag Provincie Vlaams-Brabant over de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt, Date: 2018/10/11 - 2018/10/11, Location: Leuven
-
In youngsters we trust: wetenschap en techniek populair maken vóór, maar ook dóór jongeren (opens in a new window)WTC vakconferentie, Date: 2018/04/16 - 2018/04/16, Location: Wageningen
-
Science communication, from mouse to elephant (opens in a new window)EUSEA annural conference, Date: 2017/05/29 - 2017/05/30, Location: Leuven, Belgium
-
Neuromythes (opens in a new window)Talentennetwerkdag Provinciaal Vormingscentrum Antwerpen, Date: 2017/04/19 - 2017/04/19, Location: Malle
-
Powerfull learning, a neuroscientific approach (opens in a new window)Kick Off event The Brainery, Date: 2017/02/27 - 2017/02/27
-
The teacher and the brain. Towards a conceptual framework to understand the meaning of neuroscience for education (opens in a new window)EAPRIL, Date: 2015/11/24 - 2015/11/27, Location: Luxembourg
-
Fitte hersenen (opens in a new window)BVLO-studiedag, Date: 2015/11/13 - 2015/11/13, Location: Gent
-
Krachtig Leren. Cognitief-neurowetenschappelijk bekeken (opens in a new window)VLOR-studienamiddag: Neurowetenschap en onderwijs, Date: 2015/04/29 - 2015/04/29, Location: Brussel
-
Fitte hersenen. Over de relatie bewegen, brein, leren bij kinderen (opens in a new window)Neuro-interessegroep: De invloed van bewegen op cognitie, Date: 2015/03/14 - 2015/03/14, Location: Gent
-
De lerarenopleider als bruggenbouwer tussen neurowetenschappen en onderwijs: symposium (opens in a new window)VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
-
De lerarenopleider als debater over de rol die neurowetenschappen kan betekenen voor het onderwijs (opens in a new window)VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
-
De lerarenopleider als onderzoeker van neurowetenschappen voor het onderwijs (opens in a new window)VELOV, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
-
Beter leren door bewegen? (opens in a new window)School of Education studiedag, Date: 2013/10/04 - 2013/10/04, Location: Mechelen
-
Fitte hersenen. Over de relatie bewegen, brein, leren (opens in a new window)studiedag van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR): Neurowetenschap en onderwijs: wat kunnen we voor elkaar betekenen?, Date: 2013/04/26 - 2013/04/26, Location: Brussels
-
Are postural adjustments in catching equilibrium control or movement support? (opens in a new window)20th World Congress of the International Society for Posture and Gait Research (ISPGR) / Gait & Mental Function, Date: 2012/06/24 - 2012/06/28, Location: Trondheim
-
The influence of advance knowledge of ball speed on postural adjustments in one-handed catching (opens in a new window)20th World Congress of the International Society for Posture and Gait Research (ISPGR) / Gait & Mental Function, Date: 2012/06/24 - 2012/06/28, Location: Trondheim
-
Are postural adjustments in catching equilibrium control or movement support? (opens in a new window)Symposium van de Vereniging voor Kinesiologie (VK), Date: 2011/01/01 - 2011/01/01, Location: Gent
-
Adaptations to expected and unexpected visual occlusions in interceptive actions (opens in a new window)Symposium van de Vereniging voor Kinesiologie (VK), Date: 2010/01/01 - 2010/01/01, Location: Antwerpen
-
Differences in performance and kinematics when catching under block versus random temporal constraints (opens in a new window)2nd International Congress of Complex Systems in Sport (ICCSS) / 10th European Workshop of Ecological Psychology (EWEP), Date: 2008/01/01 - 2008/01/01, Location: Madeira
-
Lateral is not three-dimensional interception: a test of the required velocity model in unconstrained real catching (opens in a new window)Progress in Motor control VII (PMC), Date: 2009/07/23 - 2009/07/25, Location: Marseille
-
Spatial and temporal accuracy do not emerge simultaneously during the learning of a one-handed catch (opens in a new window)Conference of North American Society for the Psychology of Sport and Physical Activity (NASPSPA), Date: 2008/01/01 - 2008/01/01, Location: Niagara Falls
-
The contribution of visual information to human brake behaviour (opens in a new window)Symposium van de Vereniging voor Kinesiologie (VK), Date: 2007/11/30 - 2007/11/30, Location: Gent
-
The contribution of stereo vision to the control of braking (opens in a new window)European Workshop on Movement Science (EWOMS), Date: 2007/05/31 - 2007/06/02, Location: Amsterdam
-
The influence of stress and muscle fatigue on implicitly and explicitly learned motor skills (opens in a new window)European Workshop on Movement Science (EWOMS), Date: 2007/05/31 - 2007/06/02, Location: Amsterdam
-
The contribution of visual information to human brake behaviour (opens in a new window)12th Bi-annual of the Association des Chercheurs en Activités Physiques et Sportives (ACAPS), Date: 2007/10/31 - 2007/11/02, Location: Leuven
-
Implicit and explicit learning in darts (opens in a new window)Symposium van de Vereniging voor Kinesiologie (VK), Date: 2006/09/20 - 2006/09/20, Location: Antwerpen
Webpublicaties
Boekhoofdstukken (Peer reviewed)
-
Breinwijs. Over de rol die neurowetenschappen kan beteken voor het onderwijs (opens in a new window)Beleid voeren in het onderwijs. Leerlingen vandaag. Anders dan vroeger?; 2019; pp. 64 - 79De Man, Luc (Editor)De Man, Luc ; Steensels, Willy (Editor)Steensels, WillyPoliteia; BrusselISBN: 978-2-509-03546-2
-
To know or not to know: adaptations to expected and unexpected visual occlusions in interceptive actions (opens in a new window)Studies in Perception and action XI; 2011; pp. 99 - 104Charles, Eric P (Editor)Charles, Eric P ; Smart, L James (Editor)Smart, L JamesTaylor & Francis; New YorkISBN: 1848729766
Conferentieverslagen (not peer reviewed)
-
STEM Amper Slim af op de toekomst van je leerlingen! (opens in a new window)VOB-VELEWE-VLA; 2018; pp. 19 - 1924ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen, Date: 2018/11/17 - 2018/11/17, Location: Heverlee
-
Krachtig leren, dat doe je met je brein (opens in a new window)Fintraindag 2018; 2018Fintrain-netwerkdag FOD financiën, Location: Brussels
-
Wat doen we met ons BREIN in het BEWEGINGSONDERWIJS? (opens in a new window)Congres voor Lerarenopleiders: 'Professionaliseren IN en DOOR onderzoek', Date: 2016/02/04 - 2016/02/05, Location: Brussel
Conferentieverslagen (peer reviewed)
-
STEMfluence / Amper Slim: Role Models on Social Media Encourage STEM-carriers (opens in a new window)Creative Colisions Programme; 2018; pp. 68 - 68Ecsite Annual Conference 2018, Date: 2018/06/07 - 2018/06/09, Location: Geneva
Wetenschappelijke artikelen
-
Mythes over hersenen van leerlingen zijn hardnekkig (opens in a new window)Klasse voor Leerkrachten; 2016
-
Leg je rechterhersenhelft over je linkerhersenhelft en beweeg en beweeg en beweeg… (opens in a new window)Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding; 2015; Vol. 247; iss. 3; pp. 13 - 15
-
Fitte hersenen… Over de relatie bewegen, brein, leren (opens in a new window)Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding; 2015; Vol. 245; iss. 1; pp. 12 - 16
-
Move it, tape it, watch it, scroll it, save it, use it? De rol van videofeedback in de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (opens in a new window)Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding; 2014; Vol. 242; iss. 2; pp. 22 - 25
-
Postural Adjustments in Catching: On the Interplay Between Segment Stabilization and Equilibrium Control (opens in a new window)Motor Control; 2013; Vol. 17; iss. 1; pp. 48 - 61
-
Implicit advance knowledge effects on the interplay between arm movements and postural adjustments in catching (opens in a new window)Neuroscience Letters; 2012; Vol. 518; iss. 2; pp. 117 - 21
-
To know or not to know: influence of explicit advance knowledge of occlusion on interceptive actions (opens in a new window)Experimental Brain Research; 2011; Vol. 214; iss. 4; pp. 483 - 90
-
Advance knowledge effects on kinematics of one-handed catching (opens in a new window)Experimental Brain Research; 2010; Vol. 201; iss. 4; pp. 875 - 84
-
Advance knowledge effects on kinematics of one-handed catching (opens in a new window)Sport en Geneeskunde: the Flemish/Dutch journal of sports medicine; 2010; Vol. 43; pp. 32 - 33
-
The contribution of stereo vision to the control of braking (opens in a new window)Accident Analysis and Prevention; 2008; Vol. 40; iss. 2; pp. 719 - 24
Rapporten
Proefschriften
-
Advance knowledge effects on hand movements and postural adjustments in catching (opens in a new window)Lenoir, Matthieu (Supervisor)Lenoir, Matthieu