Kritische Reflectie - Halfweg richting 2027 (H5)

Rekening houdend met de leerpunten uit de kritische reflectie wordt hieronder de focus van onze strategische doelstellingen scherpgesteld op horizon 2027.  De strategische doelstellingen ā€˜evenwicht tussen leven en werkenā€™ en ā€˜een breder scala aan lerenden en afstuderendenā€™ hebben voor de komende twee academiejaren de status van beleidsaccent die in het bijzonder onze aandacht verdienen.  Ook de uitrol van het instellingsbreed kader voor curriculumopbouw in al onze opleidingen blijft een belangrijke ambitie: op de cocreatiedag van 26 augustus 2022 worden de IKCO-principes nog verder geconcretiseerd.

lachende studenten
Odisee 2027

Onze strategie

Onze strategie werd omschreven in hoofdstuk 1. De lezer vindt er in paragraaf 1.2 onze 16 strategische doelstellingen. Aangezien dit traject in 2017 werd gelanceerd, staan we vandaag - vijf jaar later - halverwege. Tijd om opnieuw scherp te stellen op onze horizon 2027. 

Onze vier handelingsprincipes blijven centraal staan. Je kan ze hieronder Ć©Ć©n voor Ć©Ć©n openklikken, en de bijhorende strategische doelstellingen ontdekken. 

IKCO-uitrol in de praktijk

Een motiverend leerklimaat als basis voor studiesucces

Een geĆÆntegreerde vertaling van de IKCO-principes in onze curricula blijft de sleutel voor een motiverend leerklimaat : (1) lean en wendbare curricula (van professionele en Odiseebrede kern tot hybride onderwijs); (2) de lerende aan zet (van onthaaltraject tot keuzebeleid); (3) evalueren om te leren (van formatieve feedback tot breed evalueren) en (4) actief leren in authentieke en cocreatieve contexten (van groeipad naar cocreatie tot deelname aan interprofessionele projecten en onderzoek).  De visie ligt er, de transfer naar de praktijk en de borging van de opgebouwde expertise krijgt nu alle aandacht. Uiteindelijk beogen we het studiesucces van een breed scala aan lerenden te bevorderen.

Onderzoeksspeerpunten in combinatie met onderzoeksgroepen of -centra

Praktijkgericht onderzoek als motor voor innovatie

Ons onderzoek wil duurzame innovatie bevorderen met aandacht voor people, planet, prosperity, peace en partnerships. We streven naar duidelijke speerpunten die zich concentreren op huidige en toekomstige ā€˜wicked problemsā€™ uit het werkveld/de maatschappij, in combinatie met aanspreekbare onderzoekscentra of -groepen die bij voorkeur gelieerd zijn aan meerdere opleidingen. Interdisciplinariteit en interprofessionaliteit willen we niet alleen tastbaar maken in ons onderwijsaanbod, maar ook op vlak van onderzoek, als motor voor innovatie van ons onderwijsaanbod en als stimulator van een op innovatie gerichte houding bij docenten en studenten.

Gebalde beleidsinformatie, overview en kwaliteitscultuur

Efficiƫnte werking die ruimte creƫert voor ontwikkeling

We blijven inzetten op gebalde beleidsinformatie middels makkelijk raadpleegbare rapporteringen uit bevragingen en data-analyses.  Door een zo groot mogelijke informatieve meerwaarde te verzekeren en wildgroei te vermijden willen we de datacultuur verder aanwakkeren.  Op korte termijn willen we opvolging van leerpunten uit de kwaliteitsbewaking in eigen regie en de effectiviteit van het risicobeheer nog meer inzichtelijk maken voor het instellingsbestuur.  Op langere termijn wensen we ook de verhouding tussen ā€˜de fotoā€™ (systemische kwaliteitsbewaking op instellingsniveau) en de ā€˜filmā€™ (dagelijkse kwaliteitszorg op opleidingsniveau) te herbekijken, richting meer soberheid op vlak van instellingsbrede systemen en consolidatie van de kwaliteitscultuur in opleidingen en diensten.

Zorgen voor energiegevers

Evenwicht tussen leven en werken

We zorgen voor haalbaar werk en mentaal welzijn voor ons personeel door ondersteuning te bieden bij prioriteren en lean werken, door het aantal instellingsbrede beleidslijnen beperkt te houden en bewuster om te gaan met deadlines. Om werkdruk n.a.v. IKCO-innovaties en werkzaamheden i.f.v. instroom op te vangen, voorzien we extra middelen. We houden vergaderingen in Odisee, hun samenstelling en frequentie kritisch tegen het licht. We zetten in op professionalisering, kennisdeling en ontmoeting als bron van energie (zie ook strategische doelstelling 6, regisseur van eigen leren en loopbaan, professionele leergemeenschappen).  Vanuit het personeelsbeleid bouwen we de huidige personeelsevaluatie om naar een nieuwe start-, ontwikkel- en bijsturingsstroom.

Ambassadeurs voor de inclusieve co-hogeschool

Een breder scala aan lerenden en afstuderenden

We zwengelen het instroombeleid aan op basis van ambassadeurschap. We gaan voor een universeel inclusief beleid in functie van zoveel mogelijk studiesucces en belonging voor een breed scala aan lerenden (o.a. levenslang lerenden). We organiseren een brede bevraging bij studenten, docenten en medewerkers, rond de mate waarin zij nu inclusie ervaren/bevorderen, en tekenen op basis hiervan ons beleid verder uit. Opleidingsteams zullen samen met collegaā€™s uit de diensten prioritaire noden en kenmerken van lerenden in kaart brengen. Op basis hiervan bepalen we instellingsbrede prioriteiten voor de uitbouw van curricula en ondersteuning. We bieden studenten en docenten steun om cultuursensitief les te geven en te handelen en we continueren onze professionalisering op vlak van gedifferentieerd onderwijs. 

Ondernemende professionals en kritische wereldburgers + Professionele leergemeenschappen

Regisseur van eigen leren en loopbaan

Ondernemende professionals en kritische wereldburgers

Zelfsturend leren leer je niet zelfgestuurd. Daarom besteden we in onze curricula expliciet aandacht aan de ontwikkeling van effectieve leerstrategieĆ«n die de stapsgewijze groei naar zelfregulerend leren ondersteunen.  We zetten ook in op zelfevaluatie en formatieve feedback.  We professionaliseren docenten om in te spelen op de behoefte aan autonomie, betrokkenheid en competentie van de studenten. We coachen studenten om persoonlijke leerdoelen te formuleren en hiernaartoe te werken. Zo zetten we hen op weg richting ondernemende professional, kritische en geĆ«ngageerde wereldburger.

Professionele leergemeenschappen

Voor het personeel blijven we verder inzetten op informeel leren en professionele leergemeenschappen. Dit zijn immers krachtige hefbomen in onze transitie naar een lerend netwerk. We werken toe naar een vernieuwd personeelsportfolio met vereenvoudigde registratie en naar een gerichte effect- en impactevaluatie van onze professionaliseringsactiviteiten. Levenslang leren is een opdracht voor elk van ons. Meer in het bijzonder zit de verdere digitalisering van de hogeschool in een stroomversnelling.  Dit gaat gepaard met verdere professionalisering in het efficiĆ«nt en effectief gebruik van digitale tools.

Levenslang leren skills zichtbaar aanwezig in alle curricula

DIW-competenties voor de 21ste eeuw

VUCA-of DIW-vaardigheden vormen een Odiseebrede kern in onze curricula (zowel in reguliere opleidingen als de langdurige trajecten van LLL): ondernemen, kritische en reflectieve basishouding, interprofessioneel werken en cocreatie, omarmen van verschillen, duurzaam denken, wendbaarheid, internationale en interculturele competenties.  We reiken opleidingen ondersteuning aan rond hoe je studenten deze competenties kunt laten verwerven.  We organiseren odiseebrede keuzevakken of ā€“leerwegen waarin deze DIW-vaardigheden aan bod komen en we gaan na hoe we dit op een efficiĆ«nte manier kunnen doen.

Toekomstbestendig onderwijsportfolio

Voeling met nieuwe evoluties, antennes naar buiten gericht

Op basis van eigen regionale analyses en fit-gap analyses samen met de vrije hogescholen in Vlaanderen wordt een grondige update van het opleidingsportfolio doorgevoerd.  Dit leidt tot vernieuwing (incl. nieuwe afstudeerrichtingen en opleidingen) en heroriĆ«ntatie van onze curricula. We werken aan kruisbestuiving tussen bestaande opleidingen en de ontwikkeling van nieuwe opleidingen, waar relevant op het snijvlak van verschillende disciplines.  Internationalisation@home is zichtbaar aanwezig in al onze curricula. We onderzoeken tevens hoe we onze curricula middels verdere flexibilisering en modularisering nog toegankelijker kunnen maken voor een breder scala aan lerenden.  De optimalisatie gaat ook gepaard met rationalisatie. Er wordt onderzocht waar nog meer synergie en/of efficiĆ«ntiewinst mogelijk is tussen campussen, tussen opleidingen en tussen opleidingsonderdelen; of en hoe bestaande opleidingen kunnen ingeruild worden voor andere opleidingen; of nieuwe onderwijsconcepten op te schalen en haalbaar zijn vooraleer we ze implementeren.

Informatie + raakvlakwerking

Vaardig worden in cocreatie: intern

Informatie als basisvoorwaarde voor participatie en cocreatie

We willen de verschillende principes in onze visie en strategie verder concretiseren en voor iedereen voldoende tastbaar en transfereerbaar naar de praktijk maken, zonder helemaal voor te schrijven hoe iets dient uitgerold te worden, maar met een goede monitoring van de voortgang en bijsturing waar nodig. Het moet voor iedereen duidelijk zijn waar Odisee als co-hogeschool voor staat.  Heldere beleidscommunicatie staat hoog op de agenda. Leidinggevenden hebben een belangrijke vertaalopdracht in een traject van innovatie en verandering.

Raakvlakwerking nog versterken

Als hogeschool willen we onze raakvlakwerking tussen onderwijs en diensten nog versterken. Bij de ontwikkeling van de IKCO-curricula voorzien we voldoende afstemming tussen opleidingen en diensten tijdens het ontwikkelproces, zodat er tijdig rekening gehouden kan worden met grenzen en afhankelijkheden en zodat er waar nodig cocreatief naar oplossingen kan worden gezocht om een motiverend leerklimaat vorm te geven.  We werken ook toe naar geĆÆntegreerde dienstverleningsprocessen die een klantvriendelijke (deels tijds- en plaatsonafhankelijke) baliefunctie (STUVO+, ICT, facilitair beheer en studentenadminstratie) mogelijk maken, vormgegeven als een single point of contact (SPOC).

Living campus + cocreatiegroepen voor onderzoek

Vaardig worden in cocreatie: extern

Living campus als basisvoorwaarde voor participatie en cocreatie

We restylen onze campussen als een open en warm huis, waar ontmoeting centraal staat.  Het WOW-project in Brussel fungeert als pilot voor deze ambitie.

Opstap naar cocreatie 2.0, voor onze studenten en als hogeschool

We willen de opstap maken naar cocreatie 2.0. Al onze studenten moeten minstens Ć©Ć©n keer in hun onderwijsloopbaan actief hebben meegewerkt aan het oplossen van een complex vraagstuk, in samenwerking met docenten, onderzoekers en/of actoren uit het werkveld of het bredere maatschappelijk veld. We stellen hen hiertoe in staat door hen een groeipad te laten afleggen waarbij de complexiteit geleidelijk aan toeneemt. We polsen daartoe actief naar urgente uitdagingen die bij het werkveld en maatschappelijke actoren leven en die leerkansen kunnen bieden voor onze studenten, zodat we win-win kunnen realiseren. We ondersteunen de deelnemende actoren om vanuit gelijkwaardigheid deel te nemen aan het cocreatieve proces.

Cocreatiegroepen voor onderzoek

We willen het werkveld meer structureel inbedden in de onderzoekscentra: een visie op de toekomst, plannen voor nieuw onderzoek, speerpuntbepaling mogen geen items zijn die we enkel intern uitwerken.  Idealiter heeft elk centrum een kring van vertegenwoordigers uit het werkveld waarmee in co-creatie gewerkt wordt aan een visie en beleid: samen een idee uitwerken, een onderzoeksvoorstel opstellen, het dan uitvoeren en dissemineren.