Postgraduaat Mentoring en coaching
POSTGRADUAAT WORDT VANAF 2023-2024 EEN MICRODEGREE MENTOR IN AANVANGS- EN LOOPBAANBEGELEIDING
Aanvangsbegeleiding van startende leraren en loopbaanbegeleiding
Sinds september 2019 heeft elke startende leraar recht op een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding. Deskundige mentoren spelen een sleutelrol in die aanvangsbegeleiding! De opleiding Mentoring en coaching bereidt je voor, geeft je inzicht in en reikt je vaardigheden aan in het begeleiden van anderen, ook in hun verdere loopbaan.
Ontdek allerlei werk- en leerbegeleidingstechnieken voor starters, collega's en stagiairs en versterk zo de groeikracht van de startende leerkracht, waardoor de integratie in de school makkelijker zal worden en allerhande innovatieve processen in gang gezet kunnen worden. Leer hoe je een professionaliserings- en begeleidingsplan kan opzetten en uitvoeren voor het hele schoolteam.
Deze opleiding zet je ertoe aan jezelf te ontginnen. We bundelen ontdekte krachten en stimuleren je om die aan te wenden in de begeleiding van anderen. Samen leren we leerbehoeften en verwachtingen analyseren en bekijken we hoe je als mentor en/of coach hieraan tegemoet kan komen!

Iets voor jou?
Deze opleiding is geschikt voor mentoren actief in lager en secundair onderwijs, zorgcoördinatoren, leidinggevenden of anderen binnen onderwijs die een professionaliseringsbeleid opzetten in hun school, met specifieke aandacht voor aanvangs- en loopbaanbegeleiding.
Ben je beleidsondersteuner, leraar of schoolleider en op zoek naar verbreding en verdieping? Lees dan zeker alles over onze opleiding Banaba Schoolontwikkeling op onderstaande pagina of ontdek ons aanbod specifiek voor schoolleiders.
Opbouw
Het programma omvat 20 studiepunten (SP) en bestaat uit 4 opleidingsonderdelen.
Je kan:
- het volledige programma volgen: de 4 opleidingsonderdelen vormen de Microdegree Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding
- één of meerdere opleidingsonderdelen volgen
De eerste 3 opleidingsonderdelen maken deel uit van de eerste opleidingsfase van de BanaBa Schoolontwikkeling.
Aanpak
We staan stil bij alle mogelijke aspecten van continue loopbaanbegeleiding en kwaliteitsvolle coaching van collega’s over kortere of langere termijn. We maken gebruik van meerdere werkvormen: contactsessies, supervisie, reader, presentaties en praktijkgerichte opdrachten.
Het totale programma omvat 15 lesdagen.
Aanvangs- en loopbaanbegeleiding (6 SP) - 20 contacturen
In dit opleidingsonderdeel onderzoeken we welke noden en behoeften, uitdagingen en bedreigingen starters ervaren. We vergelijken startposities bij beginnende collega’s en leraren in opleiding. We onderzoeken hoe we de professionele groei van alle leraren in het team versterken.
We maken een profielfoto van een mentor aan de hand van takenpakketten, functiebeschrijvingen en de verwachtingen van alle betrokkenen. We verkennen de plaats en de rol van de mentor in een schoolteam en zoeken naar mogelijkheden en beperkingen eigen aan de functie. We verkennen wat we nodig hebben om ons vaardig en stevig te voelen in de (nieuwe) functie en hoe we in verbinding met onszelf op een zelfstandige, creatieve manier de functie kunnen invullen.
Reflecteren en reflectie stimuleren (4 SP) - 18 contacturen
We starten met de vraag ‘wat is reflecteren’ en ‘wat is het verschil met coachen/evalueren’. Aan de hand hiervan reiken we verschillende theoretische kaders (Reflectiecirkel van Korthagen, Leercirkel van Kolb, logische niveaus van Diltz) en reflectiemethodieken aan.
Coachen van collega's (5 SP) - 26 contacturen
In dit opleidingsonderdeel komen de algemene communicatieregels aan bod alsook communicatievaardigheden en -technieken. Daarnaast maak je kennis met verschillende kaders en achtergronden voor begeleidende gesprekken (feedback, slechtnieuws, omgaan met weerstand) en leer je verschillende supervisie- en intervisietechnieken gebruiken.
Professionaliseren van het team (5 SP) - 18 contacturen
Het schoolteam als professionele leergemeenschap is een sterke hefboom voor kwaliteitsontwikkeling en een stimulerende omgeving voor startende leraren. We baseren ons op de verwachtingen van de overheid ten aanzien van professionalisering in het onderwijs en op onderzoeksresultaten en theoretische modellen over effectieve professionalisering van leraren om het navormingsplan en het professionaliseringsbeleid van je eigen school te onderzoeken en te versterken.
Docenten
Mieke Bogaerts, schoolcoach bij Stichting Leerkracht Nederland, lesgever BanaBa Schoolontwikkeling en met diverse vooropleidingen in supervisie en coaching.
Gert Bourgeois, ervaren mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding en lerarenopleider voor zij-instromer.
Ria De Sadeleer, expert professionaleringsbeleid en praktijkonderzoek.
Raf Sondervorst, docent aan de Lerarenopleiding van Odisee en al jaren verbonden aan het postgraduaat Mentoring en coaching.
Daarnaast komen ook gastsprekers getuigen vanuit hun expertise.

Praktische info op een rijtje
Hier vind je alle informatie m.b.t. het Microdegree Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding
Contacteer ons!
Heb je nog een vraag of wens je een gesprek? Neem dan contact op met de programmacoördinator!
Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?
Deze navorming is echt iets voor mij!
Ben je ervan overtuigd dat dit de navorming is die je zoekt? Dan kun je meteen inschrijven!
Blijf je graag op de hoogte van ons vormingsaanbod?
Abonneer je dan op onze nieuwsbrief!
