Schoolontwikkeling
Onderwijskundig beleid voeren is niet eenvoudig. Een sterk beleidsvoerend vermogen vraagt specifieke competenties van schoolleiders en beleidsondersteuners. In Odisee organiseren we voor diverse actoren binnen het schoolteam aangepaste en flexibele opleidingstrajecten. Je volgt de volledige opleiding of je stelt een programma samen dat bij je leernoden past.
In de BanaBa Schoolontwikkeling leer je:
- vernieuwingen opsporen en kwaliteit versterken
- veranderingen initiëren, onderbouwen en implementeren
- je collega’s meenemen in een verbeteringsproces
- doelgericht en wendbaar beleid ontwerpen
- met je team groeien naar een professionele leergemeenschap.
Deze opleiding richt zich tot beleidsondersteuners en schoolleiders, maar ook op klasleraren, pedagogisch begeleiders en medewerkers van een ondersteuningsnetwerk met tenminste vijf jaar ervaring, die toe zijn aan verbreding en verdieping.
Met Odisee Continue bieden wij een uitgebreid aanbod aan iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk ontwikkelen of omscholen.

Wat mag je verwachten in de opleiding Schoolontwikkeling?
-
Je onderwijs onderbouwen en participatie versterken
-
Je opdrachten meteen realiseren in de school
-
Vaardigheidstraining in combinatie met kaders en werkmodellen
-
Leiderschapscompetenties ontwikkelen
-
Coaching door onze docenten
Verschillende rollen
De Banaba Schoolontwikkeling bestaat uit een driejarig traject van in totaal 60 studiepunten. Binnen elke opleidingsfase wordt gefocust op één of meerdere rollen van de schoolontwikkelaar. In het eerste jaar focussen we op de rol als coach, coördinator van de lerende school en reflectieve professional. In het tweede jaar focussen we op de rol als innovator en motivator voor kwaliteitszorg. In het derde jaar focussen we op een integratie van bovengenoemde rollen.
Praktijkopdrachten
De opleiding vertrekt vanuit jouw praktijkervaring. Theoretische kaders rond coaching, gespreksvoering, reflectie, organisatie-ontwikkeling, praktijkonderzoek en vernieuwingsprocessen maken we steeds concreet doorheen verschillende praktijkopdrachten op je eigen school. Er is dan ook altijd ruimte en aandacht voor jouw concrete vragen en ervaringen. Omdat het belangrijk is om van in het begin samen te werken met directie en teamcollega’s worden zij ook uitgenodigd bij de opstart van de opleiding en op het einde van elke opleidingsfase.
Persoonlijke begeleiding en deel worden van een leergemeenschap
Je wordt in de opleiding deel van een leergemeenschap van leraren en schoolleiders. Door de actieve lessen en de ontmoeting haal je inspiratie uit andere scholen en leer je ook zelf kritische en opbouwende feedback te geven. In de opleiding bieden docenten je naast inhoudelijke expertise ook persoonlijke begeleiding aan zodat jouw competentiegroei en de vertaling van wat je leerde naar je schoolpraktijk alle kansen krijgen.
Een programma dat past bij jouw leernoden
Het lukt je misschien niet om het volledige programma te volgen, of je zoekt gericht naar een opleiding die specifieke competenties traint. Naast het integrale programma is het mogelijk opleidingsonderdelen op te nemen en hiervoor micro-credentials te verwerven. Een gesprek met de opleidingscoördinator helpt je verder bij je keuze.
Inschrijven doe je via deze link
Inschrijven voor enkele opleidingsonderdelen ('micro-credentials').
Kwaliteitsvol onderwijs? Daar staan we voor!
We evalueren onze opleidingen samen met studenten, personeel, het werkveld en externen om bij te sturen waar nodig. Echte cocreatie dus! Ben je benieuwd wat de huidige studenten vinden van deze opleiding? Of wil je meer weten over de sterktes en aandachtspunten van deze opleiding volgens onderwijskundigen en mensen uit het werkveld?
Door de continue wisselwerking tussen de opleiding en de school kan ik meteen aan de slag met wat ik op vrijdag in de les meekrijg. Je moet dus niet wachten tot je afgestudeerd bent om klaar te zijn voor een job als schoolontwikkelaar. Tijdens de Banaba Schoolontwikkeling krijg je elke week dingen mee waar je meteen iets mee kunt aanvangen. Dat is ongelofelijk waardevol en motiverend.

Wendy volgt de opleiding:
"De inzichten die ik verwerf in de opleiding geven me een andere kijk op je eigen schoolpraktijk. Nu sta ik anders in het onderwijs, ik ben meer geneigd om mijn handelen te onderbouwen. Ik stel vast dat ik meer bereik omdat ik gerichter werk. Ik groei persoonlijk en professioneel. In de groep van medestudenten leren we ontzettend veel van en met elkaar."
Koen volgde de opleiding:
"De opleiding tot schoolontwikkelaar heeft mijn cv mooi aangevuld. Zo ben ik intussen aangesteld tot directeur."
Naïma volgde de opleiding:
"Tijdens de opleiding heb ik drie jaar intensief gewerkt aan mijn onderzoek naar het puberbrein. Nu coach ik pubers op onze school en organiseer ik workshops voor ouders over de manier waarop ze hun puberkind thuis kunnen begeleiden".
Vier leerlijnen
Wat kun je na deze opleiding?
-
Onderwijsvernieuwingen écht ingang doen vinden en ze ook duurzaam implementeren
-
Beginnende en ervaren leraren coachen en ondersteunen in hun professionalisering.
-
Onderwijskundig leiderschap opnemen en schoolbeleid adviseren
-
Kennis uit onderwijskundige literatuur omzetten in de onderwijs- en schoolpraktijk door onderbouwde innovatietrajecten op te zetten
-
Je hele schoolteam enthousiasmeren en coachen bij het initiëren en implementeren van vernieuwingen
-
Het beleidsvoerend vermogen van je organisatie versterken

Theoretische kaders rond coaching, organisatie-ontwikkeling, praktijkonderzoek en vernieuwingsprocessen vertaal je naar de praktijk van jouw school. Enkele thema’s van praktijkprojecten van onze studenten:
- Verkennen, Informeren, Proberen voor een vlotte overgang van basis naar secundair onderwijs.
- Skills voor het hoger onderwijs. Notities nemen tijdens de les.
- Collegiale visitatie. Is jouw school klaar voor informeel leren?
- Kleuterparticipatie doet ertoe
- Geletterdheid in volwassenonderwijs
Lees er méér over op de blog en Facebookpagina.
Navormingen voor schoolleiders en mentoren
Eenjarig programma Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding
In de complexe context van het onderwijs heeft elke startende leraar recht op een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding. Maar ook ervaren leraren en het lerarenteam vragen voortdurend professionalisering en begeleiding in hun loopbaan. Deskundige mentoren spelen hierin een sleutelrol! De opleiding Mentoring en coaching bereidt je voor, geeft je inzicht in en reikt je vaardigheden aan in de begeleiding van leraren en van het team, doorheen hun hele loopbaan.
Dit aparte programma omvat opleidingsonderdelen uit de BanaBa Schoolontwikkeling, die je toerusten om jonge en oudere, startende en ervaren leraren doorheen hun volledige loopbaan te begeleiden.
Mentoren in aanvangs- en loopbaanbegeleiding bieden we dit éénjarig traject aan in de vorm van een micro-degree (met getuigschrift). Je kan ook apart voor één of meerdere modules inschrijven. Per module ontvang je een creditbewijs.
Leiderschap in onderwijs
Dit aanbod voor directies en beleidsondersteuners in onderwijs omvat modules rond visieontwikkeling en schoolorganisatie, kwaliteitszorg, coaching van medewerkers en professionaliseringsbeleid. We brengen onderbouwde handvaten met onmiddellijke vertaling naar je onderwijscontext. We zetten in op maximale uitwisseling tussen de deelnemers en op feedback als opstap naar versterking van jouw onderwijspraktijk.

Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?
Wij staan voor je klaar
Toch nog niet helemaal overtuigd? Download onze brochure of stel je vraag aan de opleidingscoördinator.