STEM3D

STEM3D is gericht op het ontwikkelen van een ‘Denken, Doen & Dialoog'-methodiek met als doel de motivatie, onderzoekscompetenties en conceptontwikkeling bij leerlingen in de STEM-klas te vergroten.

Onderzoeksproject

STEM3D

Hoewel ons onderwijs jongeren een solide basis geeft in aparte STEM-vakken, blijken Vlaamse jongeren weinig gemotiveerd te zijn voor STEM-beroepen en blijft hun STEM-geletterdheid te laag. De STEM3D-methodiek is gericht op het formuleren van ontwerprichtlijnen voor succesvol STEM-onderwijs. Hiervoor wordt leermateriaal ontwikkeld dat bruikbaar is in de STEM-klas. In verschillende onderzoekscycli en in nauwe samenwerking met een interdisciplinair team van leerkrachten basis- en secundair onderwijs wordt de methodiek ontwikkeld, uitgetest, geëvalueerd en aangepast. Om de impact van de STEM3D-methodiek in te schatten, meten we het effect hiervan op de motivatie, conceptvorming en de onderzoekscompetenties van jongeren.

Wetenschapscommunicatie introbeeld

Onderzoekers onder de loep: Christel Balck en Wim Temmerman (juni 2022)

STEM3D

Onze partners

Maak kennis met onze onderzoekers

Wil je meer weten over dit project?