Kathodische bescherming (KB) als duurzame hersteltechniek voor levensduurverlenging van bestaande (civiele) betonconstructies. Binnen DUBiT trachten we een antwoord te bieden op de prangende vraag: hoe kan de schade aan betonbruggen op een duurzame manier aangepakt worden?
We ontwikkelen een werkbare tool om het welzijn van mensapen in dierentuinen te meten. Mensapen nemen, omwille van hun nauwe verwantschap met de mens en hun hoge cognitieve ontwikkeling, een belangrijke plaats in bij ethische debatten over het houden van deze soorten in dierentuinen. We brengen de huidige praktijken qua voedingsmanagement, huisvesting en verzorging van mensapen in Europese dierentuinen in kaart.
We ontwikkelen een educatieve aanpak gericht op het versterken van de leerkracht om democratische vaardigheden in te oefenen in een superdiverse klas. We richten ons in de eerste plaats op het ontwikkelen van een context waar leerlingen zich āthuisvoelenā. Zo werken we aan āde democratische proeftuinā, een veilige omgeving waar jongeren het samenleven kunnen inoefenen.
We ontwerpen circulair verantwoorde oplossingen voor de funderingsaanzet en het aansluitende vloerpakket. Om hergebruik van de bouwmaterialen ter hoogte van de funderingsaanzet in de toekomst mogelijk te maken, is er nood aan een toegankelijke en eenvoudig hanteerbare ontwerpgids die breed gedragen oplossingen duidelijk weergeeft.
CodesCools zijn basisscholen die 'computationele vaardigheden' een plekje geven in het aanbod naar hun leerlingen. Ze doen gratis en vrijblijvend een beroep op het aanbod van CodesCool om aan de hand van oefeningen en activiteiten te werken rond 21e-eeuwse vaardigheden.
In het project COntent verdiepen we ons in de opportuniteiten die generatieve AI biedt voor de contentmarketeer en begeleiden we de Vlaamse kmo met de toepassing ervan binnen hun contentmarketingactiviteiten.
In the project COntent, we delve into the opportunities that generative AI offers for the content marketer and guide Flemish SMEs with its application within their content marketing activities.
In het project De leesscan 2.0 ontwikkelen we een leesscan, een digitale tool waarmee we leerkrachten basisonderwijs ondersteunen om hun leesonderwijs te versterken.
Onze studenten bundelen de krachten met landbouwers en experten om datagedreven oplossingen, in de vorm van een (demo)app, slim te combineren met hedendaagse landbouwuitdagingen rond klimaat, water, veerkracht en innovatief ondernemerschap!
Met EcoStain maken wij kwalitatief histologisch onderzoek klaar voor een duurzame toekomst. Uit de plantaardige reststroom van rodekool ontwikkelen we een milieu- en gebruiksvriendelijk alternatief voor de huidige synthetische histochemische kleurstoffen.