Marketing- en communicatiesupport op maat van volwassenen
Ben je geboeid door de marketing- en communicatiesector en ben je van plan de switch ernaartoe te maken? Of werk je al op een marketing- of communicatieafdeling maar heb je niet het juiste diploma? Dan is het graduaat Marketing- en communicatiesupport de opleiding die je zoekt. Je doet drie dagen per week aan werkplekleren bij je eigen werkgever en komt een aantal dagen of avonden per week naar de les.
Met Odisee Continue bieden wij een uitgebreid aanbod aan iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk ontwikkelen of omscholen.

Een opleiding Marketing-en communicatiesupport. Wat houdt dat nu juist in?
Het graduaat Marketing- en communicatiesupport richt zich vooral tot werkenden die bij hun werkgever aan werkplekleren kunnen doen, om zo al doende bij te leren. Daarnaast volg je een aantal avonden per week les in een blended systeem. Dat wil zeggen dat zelfstudie wordt afgewisseld met begeleiding op de campus.Ā
-
Combinatie mogelijk met je job en je gezin
-
Flexibel traject
-
Werkplekleren
Werken en studeren
De combinatie werken en studeren is haalbaar omdat veel taken uit je job dienst kunnen doen als projecten voor de opleiding, denk maar aan de opmaak van teksten, brochures, Powerpoint-presentaties en InDesign-bestanden. Werk je niet in de sector, dan start je later met werkplekleren. Hou er wel rekening mee dat de opleiding hierdoor een stuk intensiever wordt. Op termijn zul je bovendien sowieso de switch moeten maken naar een bedrijf in de marketing- of communicatiesector of naar de marketing- of communicatieafdeling van je huidig bedrijf. Tijdens een intakegesprek voor de start van het academiejaar bekijk je samen met je trajectbegeleider je mogelijkheden. Ook bespreek je hoeveel tijd je kunt vrijmaken voor je studie. Indien nodig kun je de opleiding spreiden over een langere periode via een persoonlijk studietraject.
Heb je relevante werkervaring of volgde je al hoger onderwijs?
Dan kun je vrijstellingen aanvragen op basis van Eerder Verworven Kwalificaties of Competenties. Neem contact op met je trajectbegeleider voor meer info.
Twee afstudeerrichtingen
Omdat een graduaatsopleiding zo praktijkgericht is, heeftĀ het een uniek karakter binnen het hoger onderwijs. Het is een brug tussen het secundair onderwijs en een bacheloropleiding en maakt volwaardig deel uit van het hoger onderwijs. De opleiding Marketing- en communicatiesupport stoomt jou op twee of drie jaar tijd klaar voor een job in de marketing- en communicatiesector. In het eerste jaar krijgen jij en je medestudenten dezelfde leerstof. Daarna kies je in het tweede jaar voor een specifieke afstudeerrichting: Marketingsupport of Communicatiesupport.
-
1
Afstudeerrichting Marketingsupport
Naast algemene vakken vergaar je hier bakken vakspecifieke kennis zoals marketingplanning, sales en accountsupport. Ook op de werkplek en in je afstudeerproject ligt de focus op marketing. Als marketingmedewerker word je een klantgerichte en commerciële teamspeler die ondersteuning biedt bij het opzetten van campagnes, events en de promotie van producten en/of diensten. Het internet en alle social media-kanalen worden jouw vertrouwd werkterrein. Je beheerst de belangrijkste tools voor digitale marketing en marketingcommunicatie.
-
2
Afstudeerrichting Communicatiesupport
Communicatieplanning, kernachtig schrijven en contentcreatie zijn vakken die jouw communicatietechnieken naar een hoger niveau zullen tillen. Daarnaast krijg je ook algemene vakken. Ook op de werkplek en in je afstudeerproject ligt de focus op communicatie. Als communicatiemedewerker heb je een vlotte pen en goede talenkennis. Je ondersteunt de interne communicatie tussen diensten of de externe communicatie van projecten en events, zowel mondeling, schriftelijk als digitaal. Tijdens je opleiding leer je contacten leggen, interne en externe relaties onderhouden en doelgroepgericht communiceren.
Twee trajecten
Behalve twee afstudeerrichtingenĀ kun je ook kiezen uitĀ twee trajecten: een voltijds traject overdag en avond/zaterdagtraject. SowiesoĀ wordt elkĀ semester opgedeeld in vier kwartalen van zeven weken. Dat zorgt voor focus en houdt de hoeveelheid leerstof beperkt. In de achtste week volgen evaluatiemomenten.
-
1
Dagtraject
Het dagtraject omvat 120 studiepunten, gespreid over twee academiejaren. Je volgt dan twee dagen per week les. In elk vak werk je aan competenties die belangrijk zijn voor een medewerker marketing en communicatie. Die competenties oefen je ook drie dagen per week op de werkvloer tijdens het werkplekleren. Taalvakken geven we op maat van jouw kennis. Daarom bepalen we bij de start van de opleiding je taalniveau zodat je lessen op maat krijgt en je taalkennis sneller kan groeien.
-
2
Avond/zaterdagtraject
Ook het avondtraject omvat 120 studiepunten, gespreid over twee of drie jaar of op een ander tempo als jij dat wenst. In het standaardprogramma volg je twee avonden per week en/of op zaterdag les in een systeem van gecombineerd onderwijs. Dat betekent dat je les op de campus volgt en thuis begeleide zelfstudie doet. Je kunt er ook voor kiezen om slechts ƩƩn of meerdere vakken op te nemen. Dan behaal je na acht weken een creditbewijs per gevolgd vak. Studenten in het avondtraject werken meestal. Afhankelijk van de functie die ze uitoefenen, kunnen ze vaak bij hun eigen werkgever werkplekleren. Tijdens een intakegesprek wordt de specifieke situatie van elke student besproken.
Marketing- en communicatiesupport, iets voor jou?
-
Je houdt van afwisseling en al doende leer je het best.
-
Je vindt het boeiend om mee te werken aan campagnes.
-
Je kunt vlot overweg met de pen en met de computer.
-
Je legt snel contact met anderen.
-
Communiceren zit je in het bloed.
-
Je bent creatief en zoekt graag naar oplossingen.
-
Je werkt graag projecten en acties uit, volgt ze mee op en evalueert ze achteraf.
-
Je hebt oog voor detail en wil de opmaak van diverse communicatiemiddelen verzorgen.
-
Je interesse voor technologie helpt je bij de ontwikkeling van marketing- of communicatietools.
-
Nieuwe trends in marketing en social media boeien jou.
-
Je wil je talenkennis aanscherpen om te netwerken en je interne en externe klanten te ondersteunen.

Onze lessen zijn heel praktijkgericht. De meeste docenten komen uit de communicatie- of marketingsector en kunnen de studenten dus elk vanuit hun specifieke achtergrond ondersteunen. We spelen ook telkens in op de individuele noden van onze studenten. Als we merken dat iemand iets nog niet onder de knie heeft, pakken we dat opnieuw aan.

Handen uit de mouwen en met de voeten in de praktijk
Contactmomenten
Je doet heel wat ervaring op tijdens het werkplekleren. Maar het is uiteraard belangrijk om die ook te koppelen aan theorie om bijkomende inzichten te verwerven. Dat gebeurt in de vorm van
blended learning: een combinatie van online leren via zelfstudie en lesmomenten op de campus. In het avondtraject vallen de contactmomenten op drie weekavonden en op zaterdag. Aanwezigheid is niet verplicht maar wordt wel sterk aangeraden. Tijdens de lessen krijg je niet alleen leerstof aangereikt, je maakt ook veel oefeningen en traint je skills als communicator, dienstondersteuner, organisator en kwaliteitsbewaker.
Werkplekleren
Tijdens je opleiding ligt de klemtoon op werkplekleren: al doende leren op de werkplek. Dat is een beetje te vergelijken met stage maar nog intenser. Je past niet alleen toe wat je in de lessen leerde maar draait ook echt mee op de werkvloer.
Examens in een modulair systeem
Elk semester van het graduaat Marketing- en communicatiesupport bestaat uit twee modules
van acht weken. Meestal gaat het om zeven weken les en ƩƩn examenweek. De pakketten leerstof die je moet verwerken blijven op die manier beperkt. Na sommige praktijkgerichte modules zijn er standaard geen examens maar wordt de tweede zittijd georganiseerd. Examens vallen op de vaste lesmomenten of op zaterdag.

In welke job kom je terecht met dit (extra) diploma?
Als je de opleiding afrondt, behaal je een diploma hoger onderwijs - dat van gegradueerde. Daarmee kun je een breed scala aan rollen opnemen
Welke taken kun je uitvoeren
-
Algemene ondersteuning op een marketing-, communicatie- of HR-afdeling
-
Helpen bij de aanmaak van teksten, brochures en powerpointpresentaties
-
Evenementen, projecten, promoties en andere campagnes lee organiseren
-
Meewerken aan de social media van je bedrijf
-
Contacten leggen en efficiƫnt communiceren in het Nederlands, Engels en Frans

Na je opleiding kun je de interne én externe communicatie en marketing van grote en kleine organisaties ondersteunen. Je kunt perfect communiceren in de digitale wereld en plant evenementen als geen ander. Ook schud je de juiste copy uit je pen/klavier voor elk doel en elke doelgroep, in het Nederlands, Frans en Engels. Beelden bewerken en communicatie-, marketing- en promotiemateriaal maken met behulp van Photoshop, Illustrator en InDesign behoort eveneens tot je mogelijkheden. Kortom: je bent helemaal klaargestoomd voor de bedrijfswereld!
Of wil je verder studeren?
En je kunt natuurlijk ook verder studeren. Via een vervolgtraject van 90 studiepunten kun je bijvoorbeeld je bachelordiploma Bedrijfsmanagement, afstudeerrichting Marketing of Organisatie en management, afstudeerrichting Business & Languages behalen.
Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?
Nog niet overtuigd?
Toch nog niet helemaal overtuigd? Download onze brochure of stel je vraag aan onze trajectbegeleider.