Postgraduaat Leescoach
Leesbevordering en leesbeleid: naar meer en krachtig leesplezier op school!
Lezen is een sleutelvaardigheid in het onderwijs en in de maatschappij. Vele scholen voelen dan ook de nood om hun lees- en taalonderwijs te versterken.
Maar hoe begin je daaraan in je klas? Hoe zorg je er als leerkracht voor dat je leerlingen vaardige en gemotiveerde lezers worden én blijven? In deze opleiding helpen we je op weg om een duurzaam leesbeleid uit te bouwen als motor voor krachtig leesonderwijs.
Vanuit recente wetenschappelijke inzichten reiken we handvatten en concrete tips aan om je lees- en taalonderwijs in de klas en op school vorm te geven. We illustreren deze met inspirerende praktijkvoorbeelden uit het kleuter- en lager onderwijs.
Inschrijven voor deze opleiding die start in academiejaar 2024-2025 is voorlopig nog niet mogelijk maar wil je graag op de hoogte gehouden worden van zodra de lesplanning bekend is? Laat je gegevens na via 'Preregistratie'. Je ontvangt een mail en krijgt de eerste kans om in te schrijven op dit nieuwe aanbod.
Deze opleiding voor volwassenen maakt deel uit van Odisee Continue, hét aanbod voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk ontwikkelen of omscholen.
Voor wie?
De opleiding richt zich op leerkrachten, zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten, directies en taalcoaches uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Je krijgt een grondig overzicht over de laatste stand van zaken in verband met (wetenschappelijk onderzoek over) wat een sterke leesontwikkeling en sterk leesonderwijs inhouden. Daarnaast krijg je de kans om je te verdiepen in een bepaalde ontwikkelingsfase (kleuter, overgang kleuter - eerste leerjaar, lager onderwijs, secundair onderwijs).
Programma
Het postgraduaat omvat 20 studiepunten.
Tijdens het postgraduaat komen verschillende invalshoeken aan bod om het lees- en taalonderwijs op je school te versterken:
-
Leesbeleid: van leesscan naar leesplan. Wat zijn de pijlers van krachtig leesonderwijs? En hoe start je met een leesbeleid op jouw school?
-
Leesomgeving. Hoe creëer je een motiverende leesomgeving in je klas en school?
-
Didactiek begrijpend lezen & luisteren. Hoe zet je als leerkracht en schoolteam in op effectief lees- en luisteronderwijs? Wat zijn de ingrediënten van een doordachte leesdidactiek? Hoe leggen we linken tussen lezen, luisteren, spreken en schrijven?
-
Didactiek technisch lezen. Waarom zijn klankbewustzijn, actieve letterkennis en doe-alsof schrijven zo belangrijk in de kleuterklas? Hoe breng je een klank- en letterverhaal speels en boeiend aan, zodat je ook minder taalsterke kleuters motiveert en stimuleert? Hoe kan je het aanvankelijk leesonderwijs optimaliseren? En wat doe je met oudere lezers die moeite hebben met technisch lezen?
-
Brede leesmonitoring. Waarom is leesmonitoring belangrijk, hoe zet je in op leesmonitoring, met wie en wanneer? Hoe vertaal je je leesmonitoring naar effectieve feedback? Hoe zet je in op gedifferentieerd lees- en luisteronderwijs?
-
Leesnetwerk. Hoe bouw je een breed leesnetwerk uit met leerlingen, ouders, leesbevorderende organisaties,…? En waarom is een breed leesnetwerk zo belangrijk?
Docenten
Voor deze opleiding bundelen wij de expertise van verschillende Odisee docenten die tevens deel uitmaken van het onderzoekscentrum De Taalbouwers.
Evelien Gheeraert is sinds 2019 taaldocent – praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding ‘bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs’, ‘bachelor in het onderwijs: lager onderwijs (via werkplekleren)’ (Hogeschool Odisee, campus Brussel). Evelien werkte van 2006 – 2019 als onderwijsondersteuner voor Onderwijscentrum Brussel en deed zo veel praktijkervaring in de kleuterklas en het eerste leerjaar op. Het goed (voorbereiden op het) leren lezen van kinderen is voor Evelien een heel boeiende uitdaging.
Jona Hebbrecht is lerarenopleider en onderzoeker Taal in de bacheloropleiding Lager Onderwijs aan Hogeschool Odisee. In haar onderzoeksproject ‘De leesscan’ onderzoekt Jona hoe scholen hun leesonderwijs kunnen versterken. Jona is docent in het postgraduaat Leescoach en was één van de vaste coaches binnen PRO Lezen, een professionaliseringstraject van AP, Odisee en Iedereen Leest waarbij 24 scholen begeleid werden bij het uitbouwen van een leesbeleid met steun van de Vlaamse Overheid. Jona werkte mee aan enkele taalmethodes voor het lager onderwijs en is co-auteur van het handboek Volop Taal, Didactiek Nederlands voor de lagere school.
Lieve Van Severen is sinds 2012 onderzoeker - taaldocent - praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Aalst). Lieve verdiepte zich tijdens haar doctoraatsonderzoek in de taalontwikkeling van jonge kinderen. Ze is al sinds 2013 betrokken bij het praktijkonderzoek ‘Kaatje Klank’ en wil élke kleuter onderdompelen in de wondere wereld van klanken en letters.
Nog meer interessante opleidingen!
Heb je interesse in deze opleiding? Dan zullen volgende opleidingen wellicht ook interessant zijn voor jou!
Til het luisterbegrip naar een hoger niveau: Maak kennis met succesvolle, vernieuwende en inspirerende praktijken uit het buitenland!
Ouders als partners in je leesbeleid: Hoe kan je als leerkracht ouders aanmoedigen om binnen hun mogelijkheden en vanuit een positieve insteek hun kinderen tot lezen aan te zetten?
Contacteer ons!
Heb je nog een vraag of wens je een gesprek? Neem contact op met de programmacoördinator!
Overtuigd? Of blijf je graag op de hoogte?
Dit postgraduaat is echt iets voor mij!
Ben je er van overtuigd dat dit postgraduaat is wat je zoekt? Dan kun je meteen inschrijven!
Blijf je graag op de hoogte van onze navormingen?
Abonneer je op onze nieuwsbrief!