Tijdens dit project worden bioactieve componenten uit mossen geƫxtraheerd om deze dan in te zetten als bioactieve bestanddelen in cosmetica, (bio)herbiciden en (bio)fungiciden.
In BurgerSTEM vertalen we burgerwetenschap naar de lagere school door leerlingen te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek. Door effectief wetenschappelijke informatie te verzamelen en te verwerken leren kinderen wetenschap gericht te gebruiken, stimuleren we hun motivatie en verduidelijken we wat wetenschap precies tot wetenschap maakt.
Met het project CodeFun Brussels ā secundair onderwijs willen we de Brusselse leerlingen en leerkrachten uit de eerste en de tweede graad van het secundaire onderwijs op een speelse, uitdagende en onderzoekende manier kennis laten maken met het coderen.
Met het project ācultuurresponsief lesgeven in wereldoriĆ«ntatie (WO) en natuurwetenschappen (NW)ā bevorderen we de intrinsieke motivatie van leerlingen voor WO en NW. Uit peilingen blijkt dat leerlingen met een migratie-achtergrond en/of SES een grotere culturele afstand ervaren met o.a. wetenschappelijke vakken, waardoor ze gemiddeld lager scoren op wetenschappen dan leerlingen zonder migratie-achtergrond en/of SES. We werken concreet klasmateriaal uit dat inzet op het cultureel kapitaal van zowel de leerkracht als de leerling, geĆÆnspireerd op good practices uit de Cultural Responsive Pedagogy.
Denkende Doener is een project dat zowel hands-on als minds-on omgaat met diverse wiskundige onderwerpen, door jongeren uit te dagen met praktische en abstracte problemen uit de dagelijkse wereld.
We leren veel uit de studie van natuurlijke processen en zijn ook meer en meer overtuigd dat we hiermee aan de slag moeten om op innovatie in te zetten! Tubifex tubifex, een kleine aquatische worm is vooral bekend als levend visvoer, maar recente studies gebaseerd op hun functionele rol in hun natuurlijke omgeving bevestigen dat er zich meerdere opportuniteiten aanbieden!
Met EcoZoo onderzoeken we hoe we het duurzaamheidsdenken bij leerlingen kunnen stimuleren in een STEM-context. We ontwikkelen en evalueren een methodiek die inzet op dialoog en reflectie, en bruikbaar is in de lessen STEM, wereldoriƫntatie of in natuureducatieve centra.
FiloZoo prikkelt kinderen en jongeren om te filosoferen over natuur, wetenschap en techniek. Met twijfelschapen, exploraffen, kenniskonijnen, filokikkers en argumenteerberen worden kinderen aan het denken en experimenteren gezet.
Tijdens dit onderzoeksproject wordt nagegaan hoe kombucha optimaal kan geproduceerd worden in gesloten fermentatietanks. De bestudeerde innovatieve fermentatie/productietechniek wordt vervolgens beschikbaar gesteld aan kombucha-producenten.
Ideeƫnfabriek is een didactische methode om het proces van wetenschappelijke conceptvorming te vergemakkelijken bij leerlingen wetenschappen uit de eerste graad secundair onderwijs.
Binnen dit project wordt voor de fruittelers een strategie uitgewerkt zodat hun overschot- en uitvalfruit een economische, duurzame en maatschappelijk relevante voedingstoepassing kan krijgen.