Kaatje Klank: Werken met letters en klanken in de volledige kleuterschool
Wil je meer weten over hoe je met klanken en letters aan de slag kan van de eerste tot en met de derde kleuterklas?
Wil je weten waarom klankbewustzijn, letterkennis en doe-alsof schrijven zo belangrijk zijn in de kleuterklas, en wat de rol van articulatie en executieve functies hierbij is?
Vraag je je af hoe je klanken en letters speels en boeiend kan aanbrengen? Hoe kan je alle kleuters op hun niveau motiveren en stimuleren, in het bijzonder kleuters met een verhoogd risico op latere leesproblemen?
En: wil je kennismaken met de lieveling van de kleuters, de handpop Kaatje Klank?
Dan is deze navorming over 'Kaatje Klank' iets voor jou!
De opleiding die start in september 2024 is VOLZET. Je kan je echter inschrijven op de preregistratielijst. Je wordt dan als eerste op de hoogte gebracht van een nieuwe lessenreeks.
Deze opleiding voor volwassenen maakt deel uit van Odisee Continue, hét aanbod voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk ontwikkelen of omscholen.
Tijdens de navorming 'Kaatje Klank' verkennen we met een kookmetafoor de wetenschappelijke achtergrond en de didactische principes die aan de grondslag liggen van Kaatje Klank.
We krijgen inzicht in de meest effectieve activiteiten om aan klankbewustzijn en andere voorbereidende technische leesvaardigheden te werken én bekwamen ons ook in het stapsgewijs begeleiden van deze activiteiten. We besteden hierbij speciale aandacht aan de begeleiding van kleuters met een verhoogd risico op leesproblemen.
De navorming bestaat uit 1 volledige en 1 halve dag.
Programma
Dag 1
Op dag 1 krijg je inzicht in de leerlijn ‘voorbereidende technische leesvaardigheden’ van de jongste tot de oudste kleuters: je komt te weten wat klankbewustzijn, letterkennis, letter-tekenkoppeling en doe-alsof schrijven zijn en waarom deze belangrijk zijn. Je krijgt inspiratie en materialen om deze voorbereidende technische vaardigheden te stimuleren in het kleuteronderwijs. Je ontdekt welke klankbewustzijnstaakjes er echt toe doen en je leert hoe je kleuters stapsgewijs en doelgericht kunt begeleiden tijdens klank- en letteractiviteiten.
Na dag 1 probeer je enkele activiteiten uit in de eigen klaspraktijk met de aangereikte materialen van de lesgevers. Je maakt een opname en/of fotomateriaal van de activiteiten in de eigen klaspraktijk.
Dag 2
Op dag 2 reflecteer je met behulp van de docent over de try-out in de eigen klaspraktijk. Je bekwaamt je verder in het begeleiden van klankbewustzijns- en letteractiviteiten. Je komt te weten hoe je risicokleuters met problemen op vlak van articulatie en executieve functies kunt ondersteunen tijdens klank- en letteractiviteiten.
Docenten
Marlies Algoet is onderzoeker, taaldocent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Brussel & Aalst). Ze maakt handleidingen voor kleuter, lager en secundair onderwijs. Ze is coördinator van het Postgraduaat Leescoach en coacht leraars en scholen in het opstellen van een leesbeleidsplan. Ze is gek op het schrijven van gedichten, verhalen en poppenspelen.
Lieve Van Severen is sinds 2012 onderzoeker - taaldocent - praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Aalst). Lieve verdiepte zich tijdens haar doctoraatsonderzoek in de taalontwikkeling van jonge kinderen. Ze is al sinds 2013 betrokken bij het praktijkonderzoek ‘Kaatje Klank’ en wil élke kleuter onderdompelen in de wondere wereld van klanken en letters.
Onderzoeksproject Kaatje Klank
Binnen het onderzoeksproject 'Kaatje Klank' ontwierpen we de methode Kaatje Klank. De methode leert je hoe je speels en doelgericht de voorbereidende technische leesvaardigheden van kleuters kan stimuleren in een doorgaande leerlijn: van de eerste kleuterklas tot en met de overgang naar het eerste leerjaar. Samen met de handpop Kaatje beleven de kleuters allerlei klank-, letter- en schrijfavonturen. Kaatje Klank is inzetbaar bij elke taal- of leesmethode.
Taalbouwers
De Taalbouwers voeren praktijkgericht onderzoek in samenwerking met het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De onderzoeksprojecten focussen zowel op mondelinge als schriftelijke taalvaardigheid. We analyseren de huidige praktijk, ontwerpen instrumenten en methodieken en streven een diepgaand inzicht na in de voorwaarden die leiden tot een succesvolle professionalisering.
Het Leesoffensief van de Vlaamse Overheid en Odisee Hogeschool werkten samen aan 'Sarah: Sokpop en de klanken'. Team Kaatje Klank ontwikkelde educatief materiaal bij de filmpjes!
Praktische info op een rijtje
Hier vind je alle praktische informatie m.b.t. de opleiding op een rijtje.
Contacteer ons!
Heb je nog een vraag m.b.t. de opleiding of wens je te spreken met de programmacoördinator?
Neem dan vlug contact op!
Overtuigd? Of wil je graag op de hoogte gehouden worden?
Deze navorming is echt iets voor mij!
Ben je ervan overtuigd dat dit de navorming is die je zoekt? Dan kan je meteen inschrijven!
Blijf je graag op de hoogte van ons vormingsaanbod?
Abonneer je dan op onze nieuwsbrief!