Kaatje Klank: Klankbewustzijn en verklanken voor kleuters

Kaatje Klank 2.0. Kaatje klank in de VOLLEDIGE KLEUTERSCHOOL!

Werken met klanken en letters in de volledige kleuterschool.

Wil je meer weten over hoe je met klanken en letters aan de slag kan, van de eerste tot en met de derde kleuterklas?

Wil je weten welke activiteiten en spelletjes echt effectief zijn en welke niet?

Wil je weten waarom klankbewustzijn, lettersĀ en spontaan schrijven zo belangrijk zijn in de kleuterklas, en wat de rol van articulatie en executieve functies hierbij is?

Vraag je je af hoe je het klank- en letterverhaal speels en boeiend kan aanbrengen, zodat je ook taalzwakkere en jonge kleuters op hun niveau kan motiveren en stimuleren?

En: wil je kennis maken met de lieveling van alle kleuters, handpop Kaatje Klank?

Dan is deze navorming over 'Kaatje Klank' iets voor jou!

Deze opleiding voor volwassenen maakt deel uit van Odisee Continue, hƩt aanbod voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk ontwikkelen of omscholen.

Kaatje klank - Continue

Kaatje Klank

Iets voor jou?

Kleuteronderwijzers (van eerste tot derde kleuterklas), leerkrachten van het eerste leerjaar, zorgondersteuners, zorgcoördinatoren en directies.  We raden aan om de vorming met twee leerkrachten van dezelfde school te volgen.

Kaatje Klank?

De taaleducatieve en methode-onafhankelijke didactiek 'Kaatje Klank'Ā stimuleert op een speelse en doelgerichte manier de voorbereidende technische leesvaardigheden van kleuters.

Samen met Kaatje Klank en haar vriendjes beleven de kleuters allerlei spannende klank- en letteravonturen. Ze oefenen speels de letter-tekenkoppeling en de auditieve klankbewustzijnsvaardigheden die van belang zijn om te leren lezen.

Kaatje Klank 2.0. hanteert een systematischeĀ aanpak, en is uitgebreid met een leerlijn van de eerste tot de derde kleuterklas. De didactiekĀ houdt bovendien rekening met de belangrijke rol die articulatie en executieve functiesĀ tijdens deze eerste stapjes in het leesproces spelen.Ā 

Kaatje Klank werd uitgewerkt, herwerkt en uitgetest in diverse klascontexten in het kader van de PWO-onderzoeksprojecten ā€˜Spreken verfijnen in de kleuterklas1’ en ā€˜Klank Klaar voor de leesstart2’, gefinancierd door OdiseeĀ en in samenwerking met KU Leuven, VUBĀ  en Onderwijscentrum Brussel.

De onderzoeksprojecten maken deel uit van het Onderzoekscentrum De Taalbouwers van Odisee.Ā De Taalbouwers voeren praktijkgericht onderzoek in samenwerking met het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De onderzoeksprojecten focussen zowel op mondelinge als schriftelijke taalvaardigheid. We analyseren de huidige praktijk, ontwerpen instrumenten en methodieken en streven een diepgaand inzicht na in de voorwaarden die leiden tot een succesvolle professionalisering.

Programma

Tijdens de navorming verkennen we met een kookmetafoor de wetenschappelijke achtergrond en de didactische principes die aan de grondslag liggen van Kaatje Klank.

We krijgen inzicht in de meest effectieve activiteiten om aan klankbewustzijn en andere voorbereidende technische leesvaardigheden te werken Ʃn bekwamen ons ook in het stapsgewijs begeleiden van deze activiteiten. We besteden hierbij speciale aandacht aan de begeleiding van kleuters met een verhoogd risico op leesproblemen.

De navorming bestaat uit 1 volledige en 1 halve dag.

Dag 1

Op dag 1Ā krijg jeĀ inzicht in de leerlijn ā€˜voorbereidende technische leesvaardigheden’ van de jongste tot de oudste kleuters: je komt te weten wat klankbewustzijn, letterkennis, letter-tekenkoppeling en doe-alsof schrijven zijn en waarom deze belangrijk zijn. Je krijgtĀ inspiratie en materialenĀ om deze voorbereidende technische vaardigheden te stimuleren in het kleuteronderwijs.Ā JeĀ ontdektĀ welke klankbewustzijnstaakjes er echt toe doen en je leert hoe jeĀ kleuters stapsgewijs en doelgericht kuntĀ begeleiden tijdens klank- en letteractiviteiten.

Na dag 1Ā probeer je enkele activiteitenĀ uitĀ in deĀ eigen klaspraktijkĀ met de aangereikte materialen van de lesgevers. Je maaktĀ eenĀ opname en/of fotomateriaalĀ van de activiteiten in de eigen klaspraktijk.

Dag 2

Op dag 2Ā reflecteer jeĀ met behulp van de docent over deĀ try-out in de eigen klaspraktijk.Ā Je bekwaamt je verder inĀ het begeleidenĀ van klankbewustzijns- en letteractiviteiten. Je komt te weten hoe jeĀ risicokleutersĀ met problemen op vlak vanĀ articulatieĀ enĀ executieve functiesĀ kuntĀ ondersteunen tijdens klank- en letteractiviteiten.

Klank klaar

Docenten

Marlies Algoet is onderzoeker, taaldocent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Brussel & Aalst). Ze maakt handleidingen voor kleuter, lager en secundair onderwijs. Ze is coördinator van het Postgraduaat Leescoach en coacht leraars en scholen in het opstellen van een leesbeleidsplan. Ze is gek op het schrijven van gedichten, verhalen en poppenspelen.

Ā 

Lieve Van Severen is sinds 2012 onderzoeker - taaldocent - praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs' (Hogeschool Odisee, campus Aalst). Lieve verdiepte zich tijdens haar doctoraatsonderzoek in de taalontwikkeling van jonge kinderen. Ze is al sinds 2013 betrokken bij het praktijkonderzoek ā€˜Kaatje Klank’ en wil Ć©lke kleuter onderdompelen in de wondere wereld van klanken en letters.

Ā 

Evelien Gheeraert is sinds 2019 taaldocent – praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding ā€˜bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs’, ā€˜bachelor in het onderwijs: lager onderwijs (via werkplekleren)’ (Hogeschool Odisee, campus Brussel).Ā Evelien werkte van 2006 – 2019 als onderwijsondersteuner voor Onderwijscentrum Brussel en deed zo veel praktijkervaring in de kleuterklas en het eerste leerjaar op.Ā Het goed (voorbereiden op het) leren lezen van kinderen is voor Evelien een heel boeiende uitdaging.

Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?

Deze navorming is echt iets voor mij!

Ben je ervan overtuigd dat dit de navorming is dieĀ je zoekt? Dan kan je meteen inschrijven!

Jongen - Gele muts
DAT IS LEVENSLANG LEREN

Meer opleidingen op Continue.be

Continue is het online platform voor levenslang leren van de Associatie KU Leuven, goed voor meer dan 1000 professionele en academische opleidingen. Continue is dé website voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk wil ontwikkelen of omscholen. 

  • Je kunt kiezen uit korte opleidingen zoals webinars en workshops, en langere trajecten als postgraduaten.
  • Studenten kunnen met een handige zoekfunctie een opleiding op maat vinden.
  • Je volgt de lessen online, op locatie, of gemengd.
  • Continue bundelt alle opleidingen levenslang leren van KU Leuven, LUCA School of Arts, hogescholen Odisee, Thomas More, UCLL en VIVES.
  • Bekijk het grootste aanbod vervolgopleidingen van Vlaanderen en Brussel op Continue.be!
Continue, dat is levenslang leren