Duaal leren @Odisee

Het Voorsprongfondsproject Duaal Leren @Odisee tracht een antwoord te bieden op de ondersteuningsnoden van de mentor en geeft een overzicht van alternatieve werkvormen voor werkplekleren in de opleiding. Ten slotte geeft het project ook weer hoe duale trajecten in een professionele bachelor kunnen uitgerold worden.

Looptijd
/
Financiering
Voorsprongfonds ā€“ Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gefinancierd door de Europese Unie
logo boost

Met het project VSF Duaal Leren @Odisee zetten we in op het professionaliseren van mentoren en de uitbouw van diverse werkvormen en leeractiviteiten van werkplekleren in diverse authentieke contexten, in de curricula waardoor we de co-creatie tussen onderwijs en werkveld versterken Ć©n afstemmen op de verschillende doelgroepen.

We delen graag volgende pasklare inzichten en bruikbare materialen uit Duaal leren @Odisee:

1. Duaal Leren in bacheloropleidingen

Het ā€˜Draaiboek duaal leren in PBAā€™ dient als inspiratie en biedt concrete handvaten, een stappenplan aan opleidingshoofden en -coƶrdinatoren, WPL-coƶrdinatoren van een professionele bacheloropleiding aan Odisee, om zelf een duaal leren-traject op te zetten in hun opleiding en aan te bieden aan de student. Het draaiboek werd gecreĆ«erd met concrete input van en verworven expertise uit 2 pilootprojecten nl. de implementatie van duaal leren in PBA Elektromechanica en PBA Bedrijfsmanagement, afstudeerrichting Supply Chain Management Ć©n uit PBA Gezinswetenschappen.

2. Alternatieve werkvormen voor werkplekleren en duaal leren

In de inspirerende ā€˜Inventaris alternatieve werkvormen WPLā€™ voor opleidingshoofden, WPL-coƶrdinatoren en WPL-begeleiders brengen we concrete voorbeelden  van alternatieve werkvormen van werkplekleren (WPL) uit Odisee visueel in kaart a.d.h.v. een kwadrant verdeeld in twee assen namelijk de as van de leercontext of - leeromgeving (realistisch/reĆ«el) en de as van de samenwerking (weinig/intensief). Die diverse werkvormen kunnen complementair aan het WPL ingezet worden om een duale opleiding tot een integratieve leeromgeving te maken afgestemd op diverse lerenden. Verder geven we gebundelde informatie over inspiratiebezoeken en professionaliseringssessies i.k.v. ā€˜werkpleklerenā€™ en/of ā€˜internationalisering op maat van graduatenā€™.

3. Algemene beroepscompetenties (ABC) in het werkplekleren (WPL)

De ABC-matrix is een competentieprofiel en biedt je een overzicht van leerdoelen i.f.v. werkplekleren die concreet zijn geformuleerd a.d.h.v. indicatoren volgens het beheers- en kwalificatieniveau van de graduaten (doorgroeiniveau (2)/VKS-5) en de bachelors (gevorderd niveau (3)/VKS-6). Het dient als uitgangspunt om zowel de mentor, de student als de WPL-begeleider transparantie te bieden over de te verwerven ABC per opleidingsniveau Ć©n om een student zijn WPL-traject optimaal te begeleiden en te evalueren.

4. Professionalisering mentoren

Op de website www.odisee.be/mentoren omschrijven we enerzijds de verwachtingen van een mentor a.d.h.v. 5 mentorrollen (co-evaluator, anker, coach, instructeur, teamlid werkplekleren) Ć©n anderzijds bieden we hen de mogelijkheid om hun mentorvaardigheden te professionaliseren m.b.v. diverse aangeboden microlearnings per rol.

Dit met het oog op de kwaliteitsvolle begeleiding van een student op de werkplek.

Foto van een mentor met twee studenten

Partners

  • TracĆ©
  • Agoria
  • Syntra Midden-Vlaanderen
  • Liberform
  • Voka
  • Kuehne + Nagel
  • Siemens