Implementatie van Zorginnovatie

Met de blended learning module ā€˜Implementatie van Zorginnovatieā€™ willen we huidige en toekomstige zorgverleners voorbereiden op hun steeds meer gedigitaliseerd werkveld. De snelle technologische evolutie in de gezondheidszorg die het mogelijk maakt om de kwaliteit van de zorgverlening te vergroten vereist immers nieuwe vaardigheden om ze succesvol te implementeren in de sector. Deze vaardigheden en het vermogen om met nieuwe technologieĆ«n om te gaan worden aangescherpt bij de eindgebruikers (zorgverleners), o.a. door hen strategieĆ«n aan te leren om nieuwe manieren van werken duurzaam te kunnen implementeren, en hen in contact te brengen met bedrijven zodat er een wisselwerking kan bestaan bij zowel de implementatie als de ontwikkeling van zorginnovaties. Deze hybride module zal toegankelijk zijn voor studenten uit alle zorgopleidingen en werkende zorgverleners uit verschillende disciplines.

e-learning
Looptijd
/
Financiering
Recovery and Resilience Facility (RRF)

Momenteel bestaat er in de gezondheidszorg een implementatiekloof tussen onderzoek en praktijk. De snelheid van technologische vernieuwing komt niet overeen met het tempo waarop er in de gezondheidszorg kan geĆÆnnoveerd worden. Onderzoekers en ontwikkelaars stemmen de innovaties vaak te weinig af op de uitdagingen van zorgverleners. Anderzijds zijn zorgverleners vaak niet vertrouwd met de mogelijkheden van bepaalde innovaties omdat het aanbod voortdurend groeit en verandert. Vele zorginnovaties worden zo ontwikkeld en onderzocht maar niet gebruikt in de dagelijkse praktijk en belanden zo in de ā€œvalley of deathā€.

Dit wordt gezien als state of the art onderwijs door enerzijds evidence-based bevindingen van onderzoek aan te bieden en anderzijds door de module toegankelijk te maken door een onafhankelijkheid van tijd en ruimte (online gedeelte). Het online gedeelte zal de deelnemers de mogelijkheid geven om op elk moment en op eigen tempo deel te kunnen nemen aan het theoriegedeelte van deze cursus. Het fysieke praktijk gedeelte zorgt ervoor dat reguliere studenten en zorgverleners samen kennis en competenties kunnen vergaren over hoe zorginnovaties de gezondheidszorg kunnen vergemakkelijken. Hier zullen de deelnemers per groep gecoacht worden in een groepsopdracht waarbij ze een probleem uit het werkveld proberen oplossen, en zullen ze een implementatieplan uitwerken van een zorginnovatie binnen een specifieke zorgorganisatie.

Wil je meer weten over dit project?