STEM-tools
STEM-tools
Met STEM-tools verbeteren we de fijnmotorische vaardigheden van kleuters, zodat ze zelfstandig STEM-activiteiten (Science, Technology, Engineering en Mathematics) kunnen ontwerpen en onderzoeken. Uit eerder onderzoek blijkt immers dat vooral kleuters gekenmerkt door een hoge diversiteit moeite hebben om bijvoorbeeld materialen aan elkaar te bevestigen of om alternatieven te bedenken voor dit probleem. Hierdoor daalt hun betrokkenheid. We ontwerpen heel wat effectieve taalstimulerende STEM-activiteiten met bijzondere aandacht voor zowel fijnmotorische als hogere denkvaardigheden.

Eindrapport
Kleuters voorbereiden op zelfstandig ontwerpen en/of onderzoeken via een diversiteit aan STEM-activiteiten waarbij fijnmotorische vaardigheden aan bod komen.
Bijlage 1: analyse praktijkprobleem
Welke specifieke hindernissen ervaren kleuters rond fijnmotorische vaardigheden bij het uitvoeren van STEM-activiteiten?
Bijlage 2: kijkwijzer
Fijne motoriek omvat verschillende vaardigheden. In deze kijkwijzer wordt uitgebreid stilgestaan bij de vaardigheden ‘knippen’ en ‘bevestigen’.
Bijlage 3: ontwerpcriteria
Aan welke ontwerpeisen voldoet de methodiek STEM-tools, en hoe kan die vertaald worden in denk- en taalstimulerende STEM-activiteiten, die ook rekening houden met fijnmotorische tips?
Bijlagen 4 en 5: materiaal om mee aan de slag te gaan