Support(eren) voor de startende leraar

Looptijd
/
Onderzoeksproject

Support(eren) voor de startende leraar

Startende leraren in het onderwijs houden? Onderzoek toont aan dat jobsatisfactie van doorslaggevend belang is bij de grote uitval. Aanvangsbegeleiding zou hier een verschil kunnen maken. Dit project onderzoekt het effect ervan in het collegiale netwerk van beginnende leraren. 

Een belangrijke verklaring die gegeven wordt voor de te beperkte jobsatisfactie - en de grote uitval -  is te weinig ondersteuning op de school. Om het welbevinden van startende leraren te verhogen en de hoge uitval te reduceren, zetten scholen dus in op aanvangsbegeleiding. Daarnaast worden starters bijgestaan met raad en daad van collegaā€™s, maar niet ieder netwerk biedt evenveel kansen om informeel te leren. Er dient rekening te worden gehouden met de kenmerken van het collegiale netwerk: de mate van toegankelijkheid, aanwezige kennis, waardering van die kennis en psychologische veiligheid.

Dit project is innovatief omdat het collegiale netwerk van starters nog niet eerder onderzocht werd. Daarnaast wordt de mediĆ«rende rol onderzocht van informeel leren tussen aanvangsbegeleiding en het collegiale netwerk enerzijds en jobsatisfactie van startende leraren anderzijds. Dit project probeert dus de ā€˜black boxā€™ van het ā€˜informeel lerenā€™, of specifieker: ā€˜sociaal leergedragā€™ (= uitwisselen van feedback, informatie en hulp) te openen. Dit project introduceert ook een innovatief aanvangsbegeleidingstype, de Talentenkaart, a.d.h.v. een workshop en bijhorende tool wordt het collegiale netwerk en zijn talenten inzichtelijk gemaakt.

talentenkaart

Wil je meer weten over dit project?