VRNURSE4KIDS

Virtual Reality (VR) is een technologie waarbij gebruikers via een multisensorische ervaring volledig ondergedompeld worden in een virtuele wereld. Uit onderzoek blijkt dat VR pijn, stress en angst vermindert bij kinderen tijdens verpleegtechnische handelingen.

Het VRNurse4KIDS-project wil het bewustzijn en de aandacht voor VR vergroten bij studenten, docenten en zorgverleners en hun kennis, competenties en vaardigheden optimaliseren. Enerzijds wordt een digitaal competentiekader uitgewerkt omtrent nieuwe technologieĆ«n binnen de gezondheidszorg, met focus op VR, voor een curriculum verpleegkunde.Ā  Anderzijds wordt een e-learning over VR ontwikkeld, aangevuld met een instructiefilm en skillslab training.

Virtual reality verpleegkunde kinderen
Looptijd
/
Financiering
Erasmus+ Key Action2

Studenten verpleegkunde voorbereiden op de toekomstige gezondheidszorg: Virtual Reality in pediatrische settings

Uit literatuur blijkt dat virtuale reality (VR) pijn, stress en angst bij kinderen vermindert.Ā Er zijn echter weinig studies i.v.m. de attitudeĀ en aanvaarding bij verpleegkundigen t.a.v. nieuwe technologieĆ«n zoals VR en ten aanzien van de toepassing en/of integratie van VR binnen het verpleegkundig onderwijs.

vrnurse4kids meeting

Werkpakketten

WP1: Behoefteanalyse ā€“ bevorderende en belemmerende factoren t.o.v. VRĀ 

WP2: Digitaal competentiekader voor de opleiding verpleegkundeĀ 

WP3: Inhoud van de eLearning over VRĀ 

WP4: Ontwerp en ontwikkeling van de eLearning over VRĀ 

WP5: eLearning uittestenĀ 

WP6: Ontwikkelen van een instructiefilm om VR te implementeren in pediatrische settingsĀ 

WP7: Protocol voor de implementatie van VR in pediatrische settings uittestenĀ 

Doel

  • Bij studenten: vergroten van kennis, competenties en vaardigheden t.a.v. VRĀ  en intentie en aanvaarding om VR te gebruiken in het werkveldĀ 
  • Bij docenten verpleegkunde en zorgverleners het bewustzijn en de aandacht voor VR vergrotenĀ 
  • De kwaliteit van het verpleegkundig onderwijs verbeteren door de VR-cursus (eLearning) in het curriculum op te nemen en digitale competenties in het verpleegkundig onderwijs te integreren (eLearning zal ook voor verpleegkundigen beschikbaar zijn ā€“ micro-credential)Ā 

Op deze manier wil het VRNurse4KIDS project een bijdrage leveren aan de optimalisatie van de zorg voor kinderen, meer bepaald reductie vanĀ pijn en angst door middel van VR.

Poster

Preparing Nursing students for future healthcare: Virtual reality in paediatric settings

VRNursing4Kids poster

Partners

Het Erasmus+ Key Action 2-project VRNurse4KIDS is een samenwerking tussen drie hogescholen voor verpleegkunde, nl. Odisee Hogeschool (BelgiĆ«), Hochschule fĆ¼r Gesundheit (HSG, Duitsland) en Presovska Univerzita v Presove (Slovakije), een hogeschool voor technologie, Instituto politechnico do Porto, GILT (Games Interaction and Learning Technologies) (P.Porto, Portugal) en een firma gespecialiseerd in Virtual Reality (VR) als digitale sedatie, nl. Oncomfort (BelgiĆ«).

Wil je meer weten over dit project?