Overslaan en naar de inhoud gaan

Secundaire navigatie

  • Over Odisee
  • Vacatures
  • Pers
  • Meldpunten
  • Contact
  • English
  • Nederlands
Odisee. De co-hogeschool.
  • Opleidingen
  • Campussen
  • Studeren@Odisee
  • Volwassenenonderwijs
  • Samenwerken
  • Onderzoek
    Search
    Laden
    Inhoud
    Personen
    ICT kennis databank
    Geen suggesties mogelijk
    Bekijk alle resultaten
    Geen resultaten
    Inschrijven
    Login
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Alle opleidingen
    Opleidingen per soort
    • Graduaatsopleidingen
    • Bacheloropleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    • Op maat van volwassenen
    Locatie
    • Campus Aalst
    • Campus Brussel
    • Campus Dilbeek
    • Technologiecampus Gent
    • Campus Schaarbeek
    • Campus Sint-Niklaas
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Een opleiding starten in februari?
    • Foute studiekeuze gemaakt?
    • Verder studeren na arbeidsmarktfinaliteit (bso)
    • Doe de studiekeuzetest
    • Brochures aanvragen
    • Infomomenten
    • Stel je vragen aan een student
    • Inschrijven

    Campus Aalst

    gevelvierkant

    Campus Brussel

    campus brussel gevel

    Campus Dilbeek

    Dilbeek tuin

    Technologiecampus Gent

    campus gent

    Campus Schaarbeek

    campus schaarbeek

    Campus Sint-Niklaas

    Campus SintNiklaas tuin
    Welkom aan de co-hogeschool
    • Tien redenen om voor Odisee te kiezen
    • Kom eens langs!
    • Online liveshow
    • Studiekeuzetest
    • Brochures
    • Infodagen
    • Openlesdagen
    • (Her)inschrijven
    • Starten in februari
    Klaar voor de start
    • Onze buddy's staan voor je klaar!
    • Een succesvolle start
    • Flexibel studeren
    • Studiekosten
    • Op kot
    Tijdens je studies
    • Begeleiding
    • Bibliotheek
    • ICT in Odisee
    • Ga internationaal
    • Lokalen-studeerruimtes
    • Sport en cultuur
    • Studentenraad Odisee
    • Trein tram bus
    Tijdens je studie (bis)
    • Kalenders
    • Attesten en studiebewijzen
    • Reglementering
    • Verzekeringen studenten
    • Onderwijsaanbod
    • HeroriĆ«nteren / Stopzetten
    • Opvolgen studies door ouders of derden
    • Word ambassadeur
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Op zoek naar een opleiding op maat van volwassenen
    Opleidingen per soort
    • Bachelor- en graduaatsopleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Tegemoetkomingen (vanuit de overheid)
    • Studeren als werkzoekende
    • Werken en studeren combineren: hoe doe je dat?
    • Wat is afstandsonderwijs?
    • Inschrijven
    • Starten in februari
    • Ondernemend student
    Voor organisaties en bedrijven
    • Ontvang studenten voor stage of bachelorproef
    • Ontvang studenten voor werkplekleren
    • Rekruteer onze studenten
    • Werk samen met onze onderzoekers
    • Bijscholingen of opleidingen voor jou en je medewerkers
    • Gebruik een vergaderzaal, auditorium of sporthal
    • Samenwerking op maat
    • Kom werken in onze co-working space
    Voor scholen en onderwijspartners
    • Workshops voor leerlingen
    • Infosessies voor leerlingen en/of ouders
    • Ambassadeurswerking
    • Feedback uit studieresultaten
    • Snelle studiekeuzetest
    • Bezoek onze campussen
    • Studiekeuzevideo hoger onderwijs
    • Rolmodellenwerking
    • Expertise/aanbod voor directies en leerkrachten
    Onderzoeksprojecten
    • Alle onderzoeksprojecten
    Onderzoekscentra
    • Onderzoekscentrum (Bio-)Tech
    • Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE)
    • Kenniscentrum Gezinswetenschappen
    • Onderzoekscentrum De Taalbouwers
    • Onderzoekscentrum Gezondheidszorg
    • Onderzoekscentrum Kritisch denken (ExploRatio)
    • Onderzoekscentrum Sociaal Werk
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Expertise en dienstverlening
    • Wetenschapscommunicatie
    Odisee. De co-hogeschool.
    Search
    Login
    Wie is wie

    Helena Taelman

    Mijn account

    • Profiel
    • Publicaties

    Profiel

    Hoofdwerkplek

    Campus Aalst
    Kwalestraat 154
    9320 Aalst

    Contactgegevens

    E-mail
    helena.taelman@odisee.be

    Werkplekken

    • Campus Aalst

    Rollen & functies

    • Lid Onderwijsteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
    • Lid Kernteam Kleuteronderwijs - Campus Aalst
    • Lid Onderzoeksgroep Onderwijs

    Publicaties

    Filter publications

    • Webpublicaties
    • Abstracts/Presentaties/Posters
    • Rapporten
    • Wetenschappelijke artikelen
    • Boek (peer reviewed)
    • Conferentieverslagen (peer reviewed)
    • Lezingen
    • Boekhoofdstukken (Peer reviewed)
    • Andere

    Publications - results

    Deze informatie is gebaseerd op de Lirias data. Voor meer informatie ga naar lirias (opens in a new window)

    • Preteaching bij het voorlezen: vijf alternatieve vormen (opens in a new window)
    • Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over goed speelgoed? (opens in a new window)
    • Vijf alternatieve vormen van preteaching (opens in a new window)
    • Vijf tips voor krachtige voorleesmomenten met meertalige kleuters (opens in a new window)
    • Teacher autonomy beats lesson plans? (opens in a new window)
    • 5 research-inspired tips to develop preschoolers’ language through conversation (opens in a new window)
    • Taelman, Helena; Sierens, Sven
      Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: negen onderzoeksgebaseerde tips (opens in a new window)
    • Aan taalstimulering werken? Laten we leentje-buur spelen! (opens in a new window)
    • 7 tips to make shared book reading even more beneficial for dual-language-learners (opens in a new window)
    • Innovations in ECEC do not always result in positive evidence. How should we deal with it? (opens in a new window)
    • Zes verrassende voorleestips voor de kleuterklas (opens in a new window)
    • Wat doe je als een kleuter jouw vraag niet kan beantwoorden? (opens in a new window)
    • Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      Smakelijk! Taak stimuleren tijdens en rond de maaltijden (opens in a new window)
    • Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      Language stimulation during meals (opens in a new window)
    • 01/02/2021 Eeckhout, Thijs; Algoet, Marlies; Taelman, Helena
      Onderzoeken, ontwerpen en taal leren (opens in a new window)
    • Geudens, Astrid; Schraeyen, Kirsten; Taelman, Helena; Trioen, Marit; Casteleyn, Jordi; Simons, Mathea; Smits, Tom
      Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs (opens in a new window)
    • Trioen, Marit; Taelman, Helena; Schraeyen, Kirsten; Geudens, Astrid; Missinne, Liese; Casteleyn, Jordi; Simons, Mathea; Smits, Tom
      De schijnwerper op taal. Taalondersteuning voor leerlingen die daar extra nood aan hebben (opens in a new window)
    • Eeckhout, Thijs; Algoet, Marlies; Taelman, Helena
      Website STEM-op-taal (opens in a new window)
    • Trioen, Marit; Taelman, Helena; Geudens, Astrid; Schraeyen, Kirsten; Casteleyn, Jordi; Simons, Mathea; Smits, Tom TH
      Website taaltrajecten.be (opens in a new window)
    • Participa - Professional Development Tools Supporting Participation Rights in Early Childhood Education (opens in a new window)
    • 08/09/2022
      Het recht op inspraak van kleuters tijdens het nieuwe schooljaar: Waar het hart van vol is, loopt de mond van over (opens in a new window)

    • 01/09/2021 Correia, Nadine; Aguiar, Cecilia; Barros, Silvia; Petrogiannis, Konstantinos; Ribeiro, Luis; Taelman, Helena; Wysłowska, Olga; Almeida, Filomena; AraĆŗjo, Sara; BoderĆ©, Anneleen; Correia, Isabel; Figueiredo, Vanessa; MagalhĆ£es, Eunice; Mesquita, Cristina; Penderi, Efthymia; Pessanha, Manuela; Wichrowska, Kamila
      PARTICIPA: Professional Development Tools Supporting Participation Rights in Early Childhood Education (opens in a new window)
      EECERA 2021, Location: online
    • 11/05/2023
      Werken aan narratieve vaardigheden met jonge kinderen die nood hebben aan extra taalondersteuning (opens in a new window)
      Kleine Kinderen Grote Kansen. Taal aan zet. Samen voor grote onderwijskansen., Location: Antwerpen
    • 14/02/2019 Taelman, Helena; Cornelis, Astrid; Claes, Freya; Dierickx, Eva; Vanmierlo, Hanne; Veulemans, Liesl; Bombeke, Eva
      Hoe kan je leraren bereiken met een blog over onderzoek en innovatie? Tips van Kleutergewijs (opens in a new window)
      School houdt van onderzoek. Interactieve inspiratiedag voor leraren en onderzoekers, Location: Brussel
    • 23/10/2021 Cornelis, Astrid; Taelman, Helena
      Evidence informed kleuteronderwijs in Vlaanderen (opens in a new window)
      ResearchEd Belgiƫ 2021, Location: Mechelen
    • 26/03/2014
      Effectief woordenschatonderwijs in de kleuterklas (opens in a new window)
      VELOV, Date: 2014/01/26 - 2014/01/26, Location: Mechelen
    • 02/12/2021
      Bouwen aan taaltrajecten in het kleuteronderwijs (opens in a new window)
      Leerstoel Onderwijsvernieuwing en -samenwerking, Location: Antwerpen
    • 23/10/2021
      Taalondersteuning voor kleuters die daar extra nood aan hebben (opens in a new window)
      ResearchEd Belgiƫ 2021, Location: Mechelen
    • 05/10/2021
      Taalintegratietrajecten: Effectieve taalondersteuning in het kleuter en lager onderwijs (opens in a new window)
      Kleine Kinderen Grote Kansen, Location: Brussel
    • 20/08/2021 Taelman, Helena; Correia, Nadine; Callaert, Jasmin; Aguiar, CecĆ­lia; Wysłowska, Olga; Marchlik, Paulina; Wichrowska, Kamila; Slot, Pauline; Bekkering, Celeste
      How to bridge research and practice with a blog (opens in a new window)
      EECERA 2021, Location: Online
    • 28/04/2021
      Nog meer taalgroeikansen voor kleuters (opens in a new window)
      Digitaal onderwijscongres Taal en leren, Location: Brugge
    • 28/11/2018 Taelman, Helena; Veulemans, Liesl
      Voorstelling van de blog Kleutergewijs (opens in a new window)
      Kleine kinderen, grote kansen. Hoe samen kinderarmoede aanpakken, Date: 2018/11/28 - 2018/11/28, Location: Brussel
    • 30/09/2021
      Zes bouwstenen voor een effectief taaltraject: Kleuteronderwijs (opens in a new window)
      Online studiedag CNO, Location: Antwerpen
    • 06/09/2022 Wyslowska, O; Taelman, Helena; BoderĆ©, Anneleen; Markowska-Manista, U; The PARTICIPA consortium,
      A self-assessment tool to promote child: Participation in european ECEC centres (opens in a new window)
      EECERA Online Festival, Location: Zagreb
    • 20/02/2014
      Wereldwoorden in de kleuterklas (opens in a new window)
      Jaarlijks colloquium van de directies van de katholieke basisscholen van het bisdom Gent, Date: 2014/02/20 - 2014/02/20, Location: Houffalize
    • 21/12/2021 Geudens, Astrid; Taelman, Helena
      Taal(integratie)trajecten (opens in a new window)
      Interne workshop voor de inspectie, Location: Online
    • 28/11/2019 Taelman, Helena; Callaert, JAsmin; Veulemans, Liesl; Cornelis, AStrid; Dierickx, Eva; Van Dael, Liesbeth
      Kleutergewijs.be (opens in a new window)
      Equality & Inclusion Conference, Location: Utrecht
    • 24/05/2024 Taelman, Helena; Algoet, Marlies; Gheeraert, Evelien
      Met taaldenkgesprekken geef je woorden vleugels (opens in a new window)
      Leesonderwijs werkt, Location: Antwerpen
    • 23/11/2023 Verbrugge, Sara; Taelman, Helena
      ORION (Observatie-instrument Rijke Interactie in de ONderbouw). Kleuterleerkrachten meer inzicht bieden in individuele spreekkansen (opens in a new window)
      36ste Conferentie Onderwijs Nederlands, Date: 2023/11/23, Location: Rotterdam
    • 11/10/2019 Taelman, Helena; Callaert, Jasmin; Cornelis, Astrid; Veulemans, Liesl; Dierickx, Eva
      Kleutergewijs (opens in a new window)
      Grensverleggers 2019, Date: 2019/10/11 - 2019/10/11, Location: Brussel
    • 18/06/2015 Taelman, Helena; Desmul, Mona; Van Severen, Lieve
      Wereldwoorden: een voorleesprogramma voor de kleuterklas (opens in a new window)
      ORD dagen, Date: 2015/06/17 - 2015/06/19, Location: Leiden
    • 22/09/2020 Eeckhout, Thijs; Taelman, helena; Algoet, marlies
      Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ʃn tegelijk de taal stimuleren? (opens in a new window)
      Hoe aan de slag met STEM en taal in de kleuterklas?, Date: 2020/09/22 - 2020/09/22, Location: Antwerpen
    • 03/04/2019 Eeckhout, Thijs; Taelman, helena; Algoet, Marlies
      How to STEMulate low-SES multi-language learning four-year-olds? (opens in a new window)
      STE[A]M in classroom, Date: 2019/04/01 - 2019/04/04, Location: Greece
    • 29/08/2019 Eeckhout, Thijs; Taelman, Helena; Algoet, marlies
      How to STEMulate low-SES multi-language learning four-year-olds? (opens in a new window)
      ESERA, Date: 2019/08/26 - 2019/08/30, Location: Italy
    • 02/10/2019 Eeckhout, Thijs; Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ʃn tegelijk de taal stimuleren? (opens in a new window)
      Pedagogische studiedag scholengemeenschap Katholieke Basisscholen Aalst (KBA), Date: 2019/10/02 - 2019/10/02, Location: Aalst
    • 07/06/2023 Eeckhout, Thijs; Taelman, helena; Algoet, marlies
      STEM-ulate language (opens in a new window)
      Science and STEM in the Early Years: Setting the Scene for Innovation, Location: Wakefield, QC, Canada
    • 22/08/2019 Eeckhout, Thijs; Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      How to adapt STEM activities to multilingual preschoolers with a low SES? (opens in a new window)
      EECERA, Date: 2019/08/20 - 2019/08/23, Location: Greece
    • 12/11/2019 Eeckhout, Thijs; Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ʃn tegelijk de taal stimuleren? (opens in a new window)
      STEMbasisnet vorming, Date: 2019/11/12 - 2019/11/12, Location: Brussel
    • 12/09/2024 Eeckhout, Thijs; Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      How to adapt STEM activities to multilingual preschoolers with a low SES? (opens in a new window)
      STE*M international conference, Location: Stellenbosch, South Africa
    • 13/03/2018 Eeckhout, Thijs; Taelman, helena; Algoet, Marlies
      How to STEMulate low-SES multi-language learning four-year-olds? (opens in a new window)
      International Week Odisee, Date: 2018/03/12 - 2018/03/15, Location: Aalst
    • 30/01/2020 Eeckhout, Thijs; Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ʃn tegelijk de taal stimuleren? (opens in a new window)
      Dag van het kleuteronderwijs: goesting in STEM!, Date: 2020/01/30 - 2020/01/30, Location: Gent
    • 28/01/2020 Eeckhout, Thijs; Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      STEM op taal voor kleuters: de wereld ontdekken in een diverse kleuterklas Ʃn tegelijk taal stimuleren (opens in a new window)
      STEM op taal voor kleuters, Date: 2020/01/28 - 2020/01/28, Location: Brussel
    • 01/06/2015 Van Severen, Lieve; Feryn, Sanne; Taelman, Helena; Zink, Inge
      Luister, Kaatje Klank speekt, of is het sprrreekt? Een taalmethodiek om articulatievaardigheden en het klankbewustzijn te stimuleren in de kleuterklas (groep 1) in functie van voorbereidend lezen (opens in a new window)
      Onderwijs Research Dagen, Date: 2015/06/17 - 2015/06/19, Location: Leiden
    • 01/09/2016 Taelman, Helena; Van Severen, Lieve; Zink, Inge; Feryn, Sanne
      Poster presentation: Kaatje Klank, a playful, evidence-based method to support preschoolers’ phoneme awareness and articularoy proficiency (opens in a new window)
      EECERA, Date: 2015/08/30 - 2015/09/03, Location: Dublin
    • 20/05/2016 Van Severen, Lieve; Feryn, Sanne; Taelman, Helena; Zink, Inge
      Klankbewustzijn en articulatie stimuleren met Kaatje Klank: een effectiviteitsstudie (opens in a new window)
      VVL congres, Date: 2016/05/20 - 2016/05/20, Location: Gent
    • 12/07/2024 Bodvin, Kathleen; Taelman, Helena; Spilt, Jantine L; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Verachtert, Pieter
      Hoe stimuleer je de ontwikkeling van executieve functies bij kleuters? Inzichten uit een metareview (opens in a new window)
      Onderwijs Research Dagen, Date: 2024/07/10 - 2024/07/12, Location: Tilburg, The Netherlands
    • 27/11/2024 Taelman, Helena; Sierens, Sven; Bodvin, Kathleen; Spilt, Jantine; BĆ©nĆ©dicte, Vanblaere; Verachtert, Pieter
      What can we learn from successful language interventions in ECE? A common elements analysis (opens in a new window)
      EAPRIL 2024, Date: 2024/11/25 - 2024/11/28, Location: Hasselt, Belgium
    • 01/02/2015 Van Severen, Lieve; Taelman, Helena; Feryn, Sanne; Zink, Inge
      Kaatje Klank. Een taalmethodiek om het klankbewustzijn en de articulatie te stimuleren in de kleuterklas (opens in a new window)
      VELOV-conferentie, Date: 2015/02/26 - 2015/02/26, Location: Hasselt
    • 20/05/2016 Van Severen, Lieve; Feryn, Sanne; Taelman, Helena; Zink, Inge
      Kaatje Klank houdt van bloot … of was het brood? Een wetenschappelijk ondersteunde methode om de articulatie en het klankbewustzijn te stimuleren bij 4-jarige kleuters (opens in a new window)
      VVL congres, Location: Gent
    • 26/01/2021
      Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas Ʃn tegelijk de taal stimuleren? Stem op taal (opens in a new window)
      Navorming via Odisee Advanced education, Date: 2021/01/26 - 2021/01/26, Location: Aalst
    • 14/02/2019 Eeckhout, Thijs; De Schrijver, Jelle; Cornelissen, Eef; Sermeus, Jan; Pil, Annelies; Balck, Christel; Temmerman, Wim; Taelman, Helena; Algoet, Marlies
      STEM in dialoog (opens in a new window)
      School ā™” onderzoek, Date: 2019/02/14 - 2019/02/14, Location: Brussel

    • 12/09/2018
      Wat beĆÆnvloedt de taalontwikkeling van risicopeuters in de peuterklas (opens in a new window)
    • 27/05/2018
      Het is heel wat complexer om in een graadsklas de ontwikkeling van kleuters te stimuleren (opens in a new window)
    • 01/02/2017
      Spelenderwijs ā€œschrijvenā€ tijdens wereldoriĆ«ntatie of STEM (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2017
    • 02/11/2016
      Hoe kan je vriendschap met een anderstalige nieuwkomer bevorderen? (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2016
    • 01/05/2016
      Het geheime recept: praatplaten om te observeren en te reflecteren (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2016
    • 27/01/2016
      Hoe gebruik je informatieve prentenboeken in de kleuterklas? (opens in a new window)
    • 13/12/2015
      Aandacht voor letters en klankbewustzijn: mag het of mag het niet? (opens in a new window)
      Kleutergewijs Blog; 2015
    • 10/06/2015
      6 nieuwtjes over taalontwikkelende gesprekken in de kleuterklas (opens in a new window)
      Kleutergewijs Blog; 2015
    • 18/11/2015
      Zet 3- en 4-jarigen samen en de oudste kleuters blijven op hun leerhonger (opens in a new window)
      Kleutergewijs Blog; 2015
    • 17/12/2014
      SMS-jes aan ouders met taaltips voor thuis (opens in a new window)
      Kleutergewijs Blog; 2014
    • 15/03/2015
      Hoe pikken kleuters gemakkelijker nieuwe woorden op (opens in a new window)
    • 03/05/2015
      Helikopterverhalen cirkelen rond in de klas (opens in a new window)
    • 18/02/2015
      Zes tips voor betere letterkennis in de kleuterklas (opens in a new window)
      Kleutergewijs Blog; 2015
    • 10/12/2014
      Een prentenboek zonder prenten? (opens in a new window)
    • Hoe leren kleuters met een lichte mentale beperking taal? (opens in a new window)
    • 16/04/2019
      De waarde en beperkingen van woordenlijsten voor de kleuterklas (opens in a new window)
      Fons; 2019; Vol. 8; pp. 36 - 37
    • 21/10/2018
      Wat we uit de Duitse aanpak voor meertalige kleuters kunnen leren (opens in a new window)
      Kleutergewijs; 2018
    • 02/06/2016
      Wat we nog niet weten over woordenschatonderwijs? En wat wel? (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2016
    • 29/05/2016
      Hoe aansluiten bij de leefwereld van kleuters met een andere thuistaal? (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2016
    • 13/04/2016
      6 nieuwtjes over woordenschat en taalplezier (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2016
    • 01/09/2013
      Hoe meer woorden leren in de kleuterklas? (opens in a new window)
      Website www.p-reviews.be; 2013
    • 08/02/2018
      Taaltips voor lage SES-kleuters uit recent onderzoek (opens in a new window)
    • 10/01/2018
      Eigen creativiteit verslaat uitgewerkte lesactiviteiten (opens in a new window)
    • 23/08/2017
      Verrassende en confronterende voorleestips voor de kleuterklas (opens in a new window)
    • 16/03/2015
      Hoe zij het doen: activiteiten in de kleine groep (opens in a new window)
    • 01/10/2015
      Eindverslag project wereldwoorden (opens in a new window)
    • 17/06/2015
      Sesamstraat: een banaan in jouw oor doet leren (opens in a new window)
      Kleutergewijs Blog; 2015
    • 23/09/2015
      De sociale vaardigheden van een 5-jarige voorspellen zijn toekomst als jongvolwassene (opens in a new window)
      Kleutergewijs Blog; 2015
    • 22/08/2018
      Kleuters verdienen meer denktijd (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2018
    • 17/05/2018
      Creativiteit komt niet zomaar vanzelf (opens in a new window)
      Kleutergewijs; 2018
    • 12/06/2016
      Vijf zinnetjes om meer diepgang te krijgen in een gesprek met kleuters (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2016
    • 30/01/2019
      De waarde en beperkingen van woordenlijsten voor de kleuterklas (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2019
    • 13/03/2019
      Elkaar respecteren? Dat leer je kleuters niet met schaamte (opens in a new window)
    • Wat zou er gebeuren als… een kleuterklas ineens maar 15 kleuters zou tellen? (opens in a new window)
    • 15/12/2021
      Taalondersteuning voor kleuters die daar extra nood aan hebben (opens in a new window)
    • 19/01/2022
      Wanneer ervaar je meer stress in de kleuterklas? (opens in a new window)
    • 17/10/2018
      Meertaligheid is geen magie en geen miserie (opens in a new window)
      Kleutergewijs; 2018
    • 14/06/2017
      Hypes in het kleuteronderwijs en wat ermee aan te vangen (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2017
    • 19/04/2017
      Rumoer stoort de taalverwerving, maar een dutje helpt, en andere taalweetjes (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2017
    • 04/01/2017
      Wat zeggen toponderzoekers over kleuteronderwijs? (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2017
    • 17/08/2016
      Tips om anderstalige nieuwkomers in de eerste schoolweek een goede start te bezorgen (opens in a new window)
      kleutergewijs; 2016
    • 28/10/2020
      Spreekkansen verdelen in de kleuterklas (opens in a new window)
      Kleutergewijs; 2020
    • 18/10/2013 Taelman, Helena; Wuyts, Ann
      Iedereen taalklaar: Inspiratiegids taal en/in muziek (opens in a new window)
      Cajot, Guido; Mesotten, Marleen; Verbruggen, Jaantje
    • 01/01/2012
      Tussen taal en thee. Een filmpje over taalontwikkelend lesgeven in de kleuterklas (opens in a new window)
      Zesentwintigste Conferentie Het Schoolvak Nederlands ; 2012; pp. 128 - 131
      Mottart, A; Vanhooren, S
    • 18/10/2013 Verbruggen, Jaantje; Taelman, Helena; Cajot, Guido; Mesotten, Marleen
      Leerlijn Taalontwikkelend Lesgeven in het Kleuteronderwijs (opens in a new window)
    • 18/10/2013 Cajot, Guido; Mesotten, Marleen; Taelman, Helena; Verbruggen, Jaantje
      Taalklare visie (opens in a new window)
    • 30/10/2019 Algoet, Marlies; Taelman, Helena; Eeckhout, Thijs
      Hoe STEM-activiteiten combineren met taalstimulering in een diverse kleuterklas? (opens in a new window)
      https://kleutergewijs.wordpress.com/; 2019
    • Geudens, Astrid; Schraeyen, Kirsten; Taelman, Helena; Trioen, Marit; Casteleyn, Jordi; Simons, Mathea; Smits, Tom
      Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs. Praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten (opens in a new window)
    • 31/08/2024 Mertens, Eveline; Durabile, Lisa; Spilt, Jantine; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Verachtert, Pieter; Taelman, Helena
      Executieve functies in de kleuterklas. Praktijktips vanuit het onderzoek voor kwalitatief en inspirerend kleuteronderwijs (opens in a new window)
    • 19/08/2020 Algoet, Marlies; Taelman, Helena; Eeckhout, Thijs
      How to integrate STEM and language in a diverse preschool class? (opens in a new window)
    • Trioen, Marit; Taelman, Helena; Schraeyen, Kirsten; Geudens, Astrid; Missinne, Liese; Casteleyn, Jordi; Simons, Mathea; Smits, Tom FH
      De schijnwerper op taal. Taalondersteuning voor leerlingen die daar extra nood aan hebben (opens in a new window)
    • 01/01/2022 Geudens, Astrid; Schraeyen, Kirsten; Bellens, Kim; Taelman, Helena; Trioen, Marit; Casteleyn, Jordi; Smits, Tom; Simons, Mathea
      LES IN LEZEN. Effectief leesonderwijs voor het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen. Rapport Onderzoekslijn 1. Umbrella review van effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs (opens in a new window)
    • 24/09/2017 Van Damme, GeneviĆØve; Eeckhout, Thijs; Algoet, Marlies; Taelman, Helena
      Vier ingrediƫnten om kansarme kleuters uit te dagen met STEM en taal (opens in a new window)
    • 31/08/2024 Cornelis, Astrid; Spilt, Jantine; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Verachtert, Pieter; Taelman, Helena
      Wiskunde in de kleuterklas. Praktijktips vanuit het onderzoek voor kwalitatief en inspirerend kleuteronderwijs (opens in a new window)
    • 31/08/2024 Taelman, Helena; Sierens, Sven; Spilt, Jantine; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Van Keer, Hilde; Verachtert, Pieter
      Taal in de kleuterklas. Praktijktips vanuit het onderzoek voor kwalitatief en inspirerend kleuteronderwijs (opens in a new window)
    • 01/10/2014 De Smul, Mona; Feryn, Sanne; Taelman, Helena; Van Severen, Lieve
      Taalprojecten (opens in a new window)
      Loko Nieuwsbrief; 2014
    • 06/12/2024 Taelman, Helena; Cornelis, Astrid; Mertens, Eveline; Bodvin, Kathleen; Spilt, Jantine; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Verachtert, Pieter
      inspirerendkleuteronderwijs.be (opens in a new window)
    • 29/11/2024 Bodvin, Kathleen; Taelman, helena; Spilt, Jantine; BĆ©nĆ©dicte, Vanblaere; Verachtert, Pieter
      Inleiding over het kiko-onderzoek, belangrijke resultaten en tools. Gepresenteerd op de studiedag 'Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk', Brussel, 29/11/24. (opens in a new window)
      Cornelis, Astrid; Mertens, Eveline
    • 23/10/2015 Taelman, Helena; Van Severen, Lieve; Zink, Inge; Feryn, Sanne; Martens, Fergie
      Kaatje Klank likes Wereldwoorden (opens in a new window)
    • 31/08/2024 Taelman, Helena; Bodvin, Kathleen; Spilt, Jantine; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Verachtert, Pieter
      Een literatuurstudie naar de kenmerken van effectief kleuteronderwijs voor taal, wiskunde en executieve functies (opens in a new window)
    • 31/08/2024 Bodvin, Kathleen; Cornelis, Astrid; Mertens, Evelien; Thys, Sarah; Spilt, Jantine; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Verachtert, Pieter; Taelman, Helena
      Een empirisch onderzoek naar de toepassing van effectieve praktijken voor taal, wiskunde en EF in het Vlaamse kleuteronderwijs (opens in a new window)
    • 31/08/2024 Spilt, Jantine; Bodvin, Kathleen; Cornelis, Astrid; Mertens, Evelien; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Verachtert, Pieter; Taelman, Helena
      Beleidsrapport bij het OBPWO-project Kwalitatief en Inspirerend Kleuteronderwijs (opens in a new window)
    • 29/11/2024 Mertens, Eveline; Spilt, Jantine; Taelman, Helena; BĆ©nĆ©dicte, Vanblaere; Verachtert, Pieter; Bodvin, Kathleen
      Executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk. Workshop op de studiedag 'Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk.', Brussel, 29/11/24. (opens in a new window)
    • 29/11/2024 Taelman, Helena; Spilt, Jantine; Verachtert, Pieter; BĆ©nĆ©dicte, Vanblaere; Bodvin, Kathleen
      Taal in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk. Workshop op de studiedag 'Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk.', Brussel, 29/11/24 (opens in a new window)
      Cornelis, Astrid; Mertens, Eveline
    • 29/11/2024 Cornelis, Astrid; Bodvin, Kathleen; Taelman, Helena; Mertens, Eveline; Spilt, Jantine; Vanblaere, BĆ©nĆ©dicte; Verachtert, Pieter
      Een inkijk in de effectieve internationale interventies voor wiskunde en executieve functies. Workshop op de studiedag 'Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk.', Brussel, 29/11/24. (opens in a new window)
    • 29/11/2024 Cornelis, Astrid; Taelman, Helena; Spilt, Jantine; Verachtert, Pieter; BĆ©nĆ©dicte, Vanblaere; Bodvin, Kathleen
      Wiskunde in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk. Workshop op de studiedag 'Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk.', Brussel, 29/11/24 (opens in a new window)
    • 29/11/2024 Taelman, Helena; Spilt, Jantine; Verachtert, Pieter; BĆ©nĆ©dicte, Vanblaere; Bodvin, Kathleen
      Een inkijk in de effectieve internationale interventies voor taal. Workshop op de studiedag 'Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk.', Brussel, 29/11/24 (opens in a new window)
      Cornelis, Astrid; Mertens, Eveline
    • 09/09/2015 Van Severen, Lieve; Feryn, Sanne; Taelman, Helena; Zink, Inge
      Kaatje Klank houdt van bloot … of was het brood? Een taalmethodiek om articulatievaardigheden en het klankbewustzijn te stimuleren in de kleuterklas (opens in a new window)
    • 18/10/2013 Verbruggen, Jaantje; Banck, Ilse
      Iedereen taalklaar: Inspiratiegids taal en/in wiskunde (opens in a new window)
      Cajot, Guido; Mesotten, Marleen; Taelman, Helena
    • 09/09/2013
      Praat niet als een kleuter tegen uw kleuter (opens in a new window)
    • 07/09/2013
      Kleuters kunnen meer aan dan 'tsjoektsjoeks' (opens in a new window)
    • 11/09/2023
      Sterke taal bij kleuters, da's afgesproken (opens in a new window)
      Klasse voor Leerkrachten; 2023
    • 08/09/2013
      ā€˜Praat niet tegen elke kleuter alsof je er zelf nog ƩƩn bent’ (opens in a new window)
    • 18/10/2013 Cajot, Guido; Eerdekens, Katleen; Mesotten, Marleen
      Iedereen taalklaar: Inspiratiegids taal en/in wereldoriƫntatie (opens in a new window)
      Taelman, Helena; Verbruggen, Jaantje
    • 11/05/2019
      Taaltest enkel zinvol mits genoeg ondersteuning in klas (opens in a new window)
      De Tijd (B); 2019
      Duyck, Wouter; Agirdag, Orhan; Taelman, Helena; Struys, Elsi

    • Spreekkansen verdelen in een kleutergroep. Wat kunnen we doen tegen ongelijkheid? (opens in a new window)
      MeerTaal; 2023; Vol. 11; iss. 2
    • 17/08/2024 Barros, Silvia; Coelho, Vera; Wyslowska, Olga; Penderi, Efthymia; Taelman, Helena; Araujo, Sara Barros; Correia, Nadine; Markowska-Manista, Urszula; Petrogiannis, Konstantinos; Bodere, Anneleen; Pessanha, Manuela; Guimaraes, Cristiana; Aguiar, Cecilia
      A Focus Group Study on Participatory Practices in Early Childhood Education and Care Across Four European Countries (opens in a new window)
      Early Education And Development; 2024; Vol. 35; iss. 6; pp. 1292 - 1315
    • 01/05/2008 Taelman, Helena; Gillis, Steven
      Is epenthesis a means to optimize feet? A reanalysis of the CLPF database (opens in a new window)
      Journal Of Child Language; 2008; Vol. 35; iss. 2; pp. 439 - 452
    • 01/03/2009 Taelman, Helena; Durieux, Gert; Gillis, Steven
      Fillers as signs of distributional learning (opens in a new window)
      Journal Of Child Language; 2009; Vol. 36; iss. 2; pp. 323 - 353
    • 28/03/2017
      Spelenderwijs "schrijven" tijdens wereldoriƫntatie of STEM (opens in a new window)
      Fons ; 2017; Vol. 4; pp. 36 - 37
    • 11/11/2018
      Wat beĆÆnvloedt de taalontwikkeling van risicopeuters in de kleuterklas? (opens in a new window)
      Fons; 2018; Vol. 7; pp. 38 - 39
    • 01/01/2020 Correia, Nadine; Aguiar, CecĆ­lia; Correia, Isabel; MagalhĆ£es, Eunice; Almeida, Filomena; Figueiredo, Vanessa; Barros, SĆ­lvia AraĆŗjo de; AraĆŗjo, Sara Barros; Pessanha, Manuela; GuimarĆ£es, Cristiana; Coelho, Vera; Petrogiannis, Konstantinos; Penderi, Efthemia; Stavropoulos, Elias; Karachristos, Christophoros; Wysłowska, Olga; Wichrowska, Kamila; Marchlik, Paulina; Markowska-Manista, Urszula; Taelman, Helena; BoderĆ©, Anneleen; Ribeiro, LuĆ­s; Mesquita, Cristina
      PARTICIPA - Instrumentos de desenvolvimento profissional para a promoção do direito de participação das crianças em contexto de jardim de infância (opens in a new window)
      Cadernos de Educação de Infância (CEI); 2020; Vol. 120; pp. 42 - 45
    • 01/05/2005 Taelman, H; Durieux, G; Gillis, S
      Notes on Ingram's whole-word measures for phonological development (opens in a new window)
      Journal Of Child Language; 2005; Vol. 32; iss. 2; pp. 391 - 405
    • 01/12/2006
      Syllable omissions and additions in Dutch child language: An inquiry into the function of rhythm and the link with innate grammar (opens in a new window)
      Language Acquisition; 2006; Vol. 14; iss. 1; pp. 115 - 117
    • 01/01/2018
      Kleuters leren wereldwoorden (opens in a new window)
      Tijdschrift Taal voor opleiders en onderwijsadviseurs ; 2018; Vol. 8; iss. 12; pp. 6 - 11
    • 01/01/2017 Buntinx, Jana; Vandensande, Ans; Zink, Inge; Feryn, Sanne; Taelman, Helena; Van Severen, Lieve
      Het effect van de klassikale interventie 'Kaatje Klank' op het foneembewustzijn van normaalontwikkelende ƩƩn- en meertalige kleuters uit de tweede kleuterklas (opens in a new window)
      Logopedie ; 2017; Vol. 30; iss. 1; pp. 37 - 54
    • 06/06/2022 Correia, Nadine; Aguiar, Cecilia; The PARTICIPA consortium,
      Children’s participation right: The Lundy model applied to early childhood education (opens in a new window)
      The International Journal of Children’s Rights; 2022; Vol. 30; iss. 2; pp. 374 - 401

    • 01/01/2013
      De effectiviteit van woordenschatinterventies in de kleuterklas (opens in a new window)
      School of Education KULeuven; Leuven
    • 31/05/2022
      Taal in de klas. Zes bouwstenen voor effectieve taaltrajecten (opens in a new window)
      Lannoo Campus; Leuven
      ISBN: 9789401485913

    • 01/01/2015
      Wereldwoorden in de kleuterklas (opens in a new window)
      Het schoolvak Nederlands 2015; 2015; pp. 1 - 4
      Het Schoolvak Nederlands, Date: 2015/11/13 - 2015/11/14, Location: Tilburg
    • 01/01/2000 Taelman, H; Gillis, S
      Variation in children's word production: Can 'competence' models deal with young children's truncation patterns? (opens in a new window)
      PROCEEDINGS OF THE TWENTY-SECOND ANNUAL CONFERENCE OF THE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY; 2000; pp. 1058 - 1058
      22nd Annual Conference of the Cognitive-Science-Society, Date: 2000/08/13 - 2000/08/15, Location: PA, UNIV PENNSYLVANIA, INST RES COGNIT SCI, PHILADELPHIA
    • Taelman, Helena; Wysłowska, Olga; Wichrowska, Kamila; Almeida, Tiago; Barros, Silvia; Peixoto, Carla; Bombeke, Eva; Cornelis, Astrid; Heuvelman-Kroon, Ruth; Steenis, Leonie
      How to make research accessible and attractive to ECEC professionals through a blog (opens in a new window)
      29th EECERA ANNUAL CONFERENCE; 2019; pp. 28 - 28
      EECERA ANNUAL CONFERENCE, Location: Thessaloniki
    • 22/11/2019 Algoet, Marlies; Taelman, Helena; Eeckhout, Thijs
      Hoe STEM-activiteiten combineren met taalstimulering in een diverse kleuterklas? (opens in a new window)
      33ste Conferentie Onderwijs Nederlands; 2019
      HSN Conferentie Onderwijs Nederlands, Date: 2019/12/22 - 2019/12/23, Location: Zwolle

    • 26/09/2023
      Hoe haal ik nog meer uit mijn voorleesmomenten? (opens in a new window)
      Wat is effectief leesonderwijs? De inzichten uit het project 'Les in lezen' - live online nascholing, Location: Online

    • Correia, Nadine; Aguiar, Cecilia; The PARTICIPA consortium,
      Children's voices in early childhood education. Section: Turning up the volume -practices positioning children in everyday setting (opens in a new window)
      Emerald Studies in Child Centred Practice: Voice, Collaboration and Change; 2022; Vol. 2
      Taelman, Helena; BoderƩ, Anneleen
      Emerald

    • 01/01/2012
      Taalontwikkelend lesgeven, hoe doe je dat? (opens in a new window)
      Steverlynck, Ann; Taelman, Helena; Van Rentergem, Dorien; De Clippel, Veerle; van Bergen, Tinneke; Callebaut, Ine; Timmermans, Saskia; Van Nieuwenhuyze, Elke; Van Gastel, Rob; Neels, Lutgard; Rombouts, Ria; Mornie, Joke; Van Hauwermeiren, Els; Daeseleire, Veerle; De Vos, Riet; Ackerman, Karen; De Munter, Eddy; Wuyts, Ann; Van Hoyweghen, Dorothea; Vrijders, Joke; De Moor, An

    Footer

    • Ik ben

      • huidig student
      • oud-student
      • ouder
      • personeel
    • Handige links

      • Contact en feedback
      • Wie is wie
      • Bibliotheek
      • Studentenraad Odisee
    • Onze campussen

      • Campus Aalst
      • Campus Brussel
      • Campus Dilbeek
      • Technologiecampus Gent
      • Campus Schaarbeek
      • Campus Sint-Niklaas
    © 2025 Odisee

    Disclaimer

    • Disclaimer
    • Privacy
    • Cookiebeleid
    • instagram (opens in a new window)
    • facebook (opens in a new window)
    • linkedin (opens in a new window)
    • youtube (opens in a new window)
    • tiktok (opens in a new window)
    • English
    • Nederlands
    • Opleidingen
    • Campussen
    • Studeren@Odisee
    • Volwassenenonderwijs
    • Samenwerken
    • Onderzoek

    Secundaire navigatie

    • Over Odisee
    • Vacatures
    • Pers
    • Meldpunten
    • Contact
    Inschrijven
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Alle opleidingen
    Opleidingen per soort
    • Graduaatsopleidingen
    • Bacheloropleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    • Op maat van volwassenen
    Locatie
    • Campus Aalst
    • Campus Brussel
    • Campus Dilbeek
    • Technologiecampus Gent
    • Campus Schaarbeek
    • Campus Sint-Niklaas
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Een opleiding starten in februari?
    • Foute studiekeuze gemaakt?
    • Verder studeren na arbeidsmarktfinaliteit (bso)
    • Doe de studiekeuzetest
    • Brochures aanvragen
    • Infomomenten
    • Stel je vragen aan een student
    • Inschrijven

    Campus Aalst

    gevelvierkant

    Campus Brussel

    campus brussel gevel

    Campus Dilbeek

    Dilbeek tuin

    Technologiecampus Gent

    campus gent

    Campus Schaarbeek

    campus schaarbeek

    Campus Sint-Niklaas

    Campus SintNiklaas tuin
    Welkom aan de co-hogeschool
    • Tien redenen om voor Odisee te kiezen
    • Kom eens langs!
    • Online liveshow
    • Studiekeuzetest
    • Brochures
    • Infodagen
    • Openlesdagen
    • (Her)inschrijven
    • Starten in februari
    Klaar voor de start
    • Onze buddy's staan voor je klaar!
    • Een succesvolle start
    • Flexibel studeren
    • Studiekosten
    • Op kot
    Tijdens je studies
    • Begeleiding
    • Bibliotheek
    • ICT in Odisee
    • Ga internationaal
    • Lokalen-studeerruimtes
    • Sport en cultuur
    • Studentenraad Odisee
    • Trein tram bus
    Tijdens je studie (bis)
    • Kalenders
    • Attesten en studiebewijzen
    • Reglementering
    • Verzekeringen studenten
    • Onderwijsaanbod
    • HeroriĆ«nteren / Stopzetten
    • Opvolgen studies door ouders of derden
    • Word ambassadeur
    Interessegebied
    • Business en Management
    • Digital
    • Gezondheid en Zorg
    • Landbouw, Voeding en Milieu
    • Lerarenopleidingen
    • Mens en Samenleving
    • Technologie en Wetenschap
    • Op zoek naar een opleiding op maat van volwassenen
    Opleidingen per soort
    • Bachelor- en graduaatsopleidingen
    • Bachelor-na-bachelors
    • Postgraduaten
    • Bijscholingen
    • Micro-credentials
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Tegemoetkomingen (vanuit de overheid)
    • Studeren als werkzoekende
    • Werken en studeren combineren: hoe doe je dat?
    • Wat is afstandsonderwijs?
    • Inschrijven
    • Starten in februari
    • Ondernemend student
    Voor organisaties en bedrijven
    • Ontvang studenten voor stage of bachelorproef
    • Ontvang studenten voor werkplekleren
    • Rekruteer onze studenten
    • Werk samen met onze onderzoekers
    • Bijscholingen of opleidingen voor jou en je medewerkers
    • Gebruik een vergaderzaal, auditorium of sporthal
    • Samenwerking op maat
    • Kom werken in onze co-working space
    Voor scholen en onderwijspartners
    • Workshops voor leerlingen
    • Infosessies voor leerlingen en/of ouders
    • Ambassadeurswerking
    • Feedback uit studieresultaten
    • Snelle studiekeuzetest
    • Bezoek onze campussen
    • Studiekeuzevideo hoger onderwijs
    • Rolmodellenwerking
    • Expertise/aanbod voor directies en leerkrachten
    Onderzoeksprojecten
    • Alle onderzoeksprojecten
    Onderzoekscentra
    • Onderzoekscentrum (Bio-)Tech
    • Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE)
    • Kenniscentrum Gezinswetenschappen
    • Onderzoekscentrum De Taalbouwers
    • Onderzoekscentrum Gezondheidszorg
    • Onderzoekscentrum Kritisch denken (ExploRatio)
    • Onderzoekscentrum Sociaal Werk
    Waarmee kunnen we je helpen?
    • Expertise en dienstverlening
    • Wetenschapscommunicatie

    Filter