Adaptieve bouwstenen voor blended en afstandsonderwijs (VSF-AB)

In twee academiejaren wenst de hogeschool een versnelling te realiseren bij de opleidingen (onderwijzend personeel) in het ontwerpen en in de praktijk ontwikkelen van digitale adaptieve (op regels gebaseerde) leerpaden en leermiddelen.

Adaptieve bouwstenen is de verzamelnaam voor online leerpaden en leermiddelen waarvan de activiteiten of inhouden zich aanpassen tijdens het gebruik ervan op basis van de handelingen en kenmerken van de student.

Een professionaliserings- en implementatietraject wordt uitgewerkt voor de deelnemende opleidingen waarbij ze al professionaliserend ook adaptieve leerpaden en/of leermiddelen ontwikkelen, deze aanbieden aan studenten in pilootprojecten en evalueren.

De adaptieve bouwstenen worden ontwikkeld met bestaande technologische oplossingen (waaronder Toledo en H5P) maar ook met extra aan te kopen tools die optimaal aansluiten bij de gewenste adaptiviteit en de beoogde mediamix. Hiervoor wordt nauw overlegd met het projectteam voor het ingediende VSF-project “Versterken van het leerportaal en de administratieve backbone”.

Ook worden via dit project de onderwijsondersteunende diensten geprofessionaliseerd in de specifieke educatieve technologieën die aan de basis liggen van adaptieve bouwstenen op basis van algoritmen of artificiële intelligentie.

Doorlopend worden initiatieven opgezet om de professionalisering, de tools en de ontwikkelde materialen structureel te integreren bij Odisee en regelmatig worden ervaringen uitgewisseld met andere onderwijsinstellingen via bestaande overlegorganen van de Associatie KU Leuven en LNO2.

Bij het onderzoek naar tools wordt rekening gehouden met drie platformen voor studiemateriaal bij Odisee: Toledo (de digitale leeromgeving), e-Books (de elektronische publicaties van cursussen) en e-Courses (het MOOC-platform).

Schema adaptieve bouwstenen met adaptieve leermiddelen, leerpaden en technologieën

Projectresultaten

 

  • Pilootprojecten

    We werken samen met docenten aan vier pilootprojecten:

    • Adaptieve video verpleegtechnieken voor studenten verpleegkunde
    • Adaptief leerpad "Spreadsheets" voor studenten agro- en biotechnologie
    • Geparametriseerde adaptieve toetsvragen voor studenten ontwerp- en productietechnologie
    • Adaptief leerpad "La formation du passé composé" voor studenten sociaal werk

    Bekijk de extra informatie over deze projecten

  • Professionalisering voor diensten

    We organiseren informatiesessies en workshops voor onderwijsondersteunende diensten:

    • Focus op technologieën voor adaptief leren
    • Aanbod op maat van ontwikkelaars en ondersteuners
    • Samenwerking met externe partners

    Bekijk de professionalisering voor diensten

  • Duurzaam voor Odisee

    We verankeren de resultaten, expertise en professionalisering:

    • We ondersteunen de evolutie naar Duurzaam, Inclusief en Wendbaar onderwijs in Co-creatie
    • We ontwikkelen een draaiboek voor ondersteuners en opleidingen 
    • We voorzien licenties en professionalisering na afloop van het project

    Bekijk de initiatieven om de duurzaamheid te verhogen

VSF-webinar 26/09/2023

Op 26/09/2023 ging het afsluitend webinar door voor eigen personeel met een overzicht van de verschillende doelstellingen en realisaties en ruimte voor vragen en antwoorden. We delen het overzicht hier publiek.

Projectoutput

Kom regelmatig eens terug om de groeiende lijst van projectoutput te raadplegen.

María Lucero

María Lucero

Projectmedewerker

LinkedIn

Nele Vermoere

Nele Vermoere

Projectmedewerker

LinkedIn

Bart D'haenens

Bart D'haenens

Projecttrekker

Medewerker ICTO

Logo Vlaanderen, Europa en Gefinancierd door de Europese Unie