Inschrijven met een niet-Vlaams diploma

Als je je diploma secundair onderwijs behaald hebt in een instelling buiten de Vlaamse Gemeenschap, kun je niet meteen inschrijven. Ook niet als je Belg en/of Nederlandstalig bent. Je moet eerst een aanvraag tot toelating indienen. 

Deadlines voor het indienen van een aanvraag tot toelating
 

  • 1 mei 2021:
    Niet-EER-burgers die niet in het bezit zijn van een Belgische verblijfsvergunning geldig tot 31 oktober 2021 of langer.
  • 15 augustus 2021:
    EER-burgers en niet-EER-burgers die beschikken over een Belgische verblijfsvergunning geldig tot 31 oktober 2021 of langer.
  • 31 januari 2022:
    EER-burgers en niet-EER-burgers met een langdurig verblijf in België die, na overleg met de trajectbegeleider van de opleiding, wensen te starten in het tweede semester van het academiejaar.

 

Stap 1: 
Je online aanvraag indienen

Glimlachende student met sluier - small
  1. 1

    Account aanmaken/inloggen

    a) Maak een account aan

    Als het de eerste keer is dat je een aanvraag indient bij één van de instellingen van de Associatie KU Leuven, maak dan eerst een account aan. Deze account heb je nodig om je online aanvraag op te starten. 
    Heb je al een KU Leuven Associatie-account, dan kun je onmiddellijk inloggen.

    Maak een account aan

    b) Log in op de online toepassing

    Om je aanvraag op te starten dien je in te loggen op de online toepassing. Laad vervolgens je foto op en vul je persoonsgegevens in (persoonlijke gegevens, adressen, curriculum en talenkennis). Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht in te vullen. Na het opslaan van je gegevens ga je terug naar de hoofdpagina ('<' knop bovenaan de pagina) en controleer je de volledigheid van elke onderdeel. Heb je al een KU Leuven Associatie-account, dan zijn je persoonlijke gegevens al automatisch ingevuld.

    Log in op de online toepassing

  2. 2

    Voeg een aanvraag toe

    • Voeg een aanvraag toe door te klikken op de '+' knop in het onderdeel 'aanvragen' op de hoofdpagina van de online toepassing
    • Kies het type van het programma
    • Selecteer het academiejaar
    • Kies het specifieke programma met behulp van de zoekfunctie
    • Vul alle bijkomende informatie in die wordt gevraagd
    • Sla de gegevens op
    • Je keert nu automatisch terug naar de hoofdpagina

    Om verder te gaan, klik je op de knop Edit (potlood) aan de rechterkant van je aanvraag.

     

     

  3. 3

    Laad je bijlagen op

    Laad nu alle gevraagde documenten op als bijlagen (klik op documenten).

    Voeg elk relevant document toe door het type van de bijlage te selecteren en laad het bestand op in pdf-formaat door op de '+' knop aan de rechterkant te klikken.

    Een overzicht van de documenten die je moet opladen vind je hier.  

    Nadat je alle documenten hebt opgeladen, kun je je aanvraag indienen.

  4. 4

    Dien je aanvraag in

    De knop 'Indienen' wordt pas geactiveerd nadat je de disclaimer hebt geaccepteerd. 

    Als een of meer van de gevraagde documenten ontbreken, krijg je een foutmelding. Laad dan eerste de vereiste documenten op voor je je aanvraag opnieuw indient. 

    Als je na het indienen van je aanvraag je persoonlijke gegevens wil bijwerken, neem dan contact met ons op

    Nadat je je online aanvraag hebt ingediend, heb je stap 1 voltooid. Ga nu verder met stap 2.

Stap 2: Stuur ons de documenten op per post

Nadat je je online aanvraag hebt ingediend, dien je ons per post een gelegaliseerde kopie van je diploma secundair onderwijs te bezorgen op onderstaand adres. Indien je diploma niet in het Engels, Nederlands, Frans of Duits werd uitgereikt, stuur ons dan ook een gelegaliseerde kopie van de vertaling.

Een gelegaliseerde kopie is een kopie die gelegaliseerd werd door de instelling die het document uitreikte (secundaire school, hogeschool, universiteit), een Belgische gemeente of een kopie met een Apostille van Den Haag.

Odisee Studentenadministratie
Warmoesberg 26,
1000 Brussels
BELGIUM

Uitzondering: Heb je je diploma secundair onderwijs nog niet behaald op het moment dat je je aanvraag indient, dan hoef je ons geen documenten per post op te sturen. Gelieve in dit geval je tussentijdse resultaten op te laden, alsook een brief van je school waarin ze aangeven dat je verwacht wordt je diploma te behalen voor de start van het academiejaar 2021-2022. 

Let op: je aanvraag zal pas worden behandeld nadat wij zowel je online aanvraag, als de nodige documenten per post hebben ontvangen.  

Studenten met papier en balpen

Stap 3: Opvolging van je dossier

Nadat je je online aanvraag met succes hebt ingediend, kun je de status volgen op de hoofdpagina van de online toepassing. Het goedkeuringsproces bestaat uit verschillende stappen en duurt ongeveer drie weken vanaf het moment dat wij je volledige aanvraagdossier hebben ontvangen (stap 1 + stap 2). 

Gedurende deze periode kunnen de volgende statussen verschijnen:

  • Ingediend: Je aanvraag wordt gecontroleerd op volledigheid.
  • Dossier volledig: Alle noodzakelijke documenten zijn ontvangen, je dossier wordt geëvalueerd. Is je dossier onvolledig dan neemt de studentenadministratie per e-mail contact met je op en informeert je over de ontbrekende documenten.

Zodra er een beslissing is genomen over je aanvraag, verandert de status in:

  • Toelatingsbrief verstuurd als je tot de opleiding bent toegelaten
  • Aanvraag verworpen indien je niet bent toegelaten.

Je ontvangt ook een bevestiging van de beslissing per e-mail. Als je wordt toegelaten lees dan zorgvuldig de instructies in deze e-mail over hoe je je inschrijving bij Odisee kunt afronden.

Drie buitenlandse studenten aan een computer

Hulp nodig?

FAQ

Nee, dit is niet mogelijk. Je dossier wordt pas beoordeeld als je je aanvraag indient via de online toepassing en ons de vereiste documenten per post stuurt. 

Een gelegaliseerde kopie is een kopie die gelegaliseerd werd door de instelling die het document uitreikte (secundaire school, hogeschool, universiteit), een Belgische gemeente, of een kopie met een Apostille van Den Haag.

Fotokopieën (in kleur) zijn niet voldoende. Je dient de eigenlijke gelegaliseerde kopieën aan te leveren.   

Ja dat kan.

Als je je diploma secundair onderwijs nog niet behaald hebt op het moment dat je je aanvraag indient, dan hoef je ons geen documenten per post op te sturen. Gelieve in dit geval je tussentijdse resultaten op te laden, alsook een brief van je school waarin ze aangeven dat je verwacht wordt je diploma te behalen voor de start van het academiejaar 2021-2022. 

De application fee is een van de aanvraagvereisten voor niet-EER-onderdanen zonder langdurig verblijf in België (langdurig verblijf = verblijfskaart van 5 jaar).  Aanvragers met een EER-nationaliteit hoeven geen application fee te betalen.

De application fee kan alleen per bankoverschrijving worden betaald. Je kan niet betalen met een krediet- of debetkaart, per cheque of met cash geld.

Ja, dit is een algemene toelatingsvoorwaarde. Enkel bepaalde kandidaat-studenten worden hiervoor vrijgesteld.

Lees meer info

Vanaf het moment dat wij jouw volledige aanvraagdossier (online aanvraag + vereiste documenten per post) hebben ontvangen tot het moment dat je het resultaat van je aanvraag hebt ontvangen, schatten wij de totale duur op 3 weken. 

Door officiële feestdagen kan deze geschatte tijd langer zijn. Houd er ook rekening mee dat Odisee gesloten is van 10 juli tot 15 augustus 2021. Aanvragen zullen in deze periode niet behandeld worden.

Heb je een gelijkwaardigheidsattest bekomen van NARIC Vlaanderen dat bevestigt dat het diploma dat je behaalde in je thuisland gelijkwaardig wordt geacht met een Vlaams diploma secundair onderwijs, dan voldoe je meteen aan de diplomavoorwaarden.

Je dient wel nog steeds een aanvraag tot toelating in te dienen, je moet immers ook aan de taalvoorwaarden voldoen. 

Bij je inschrijving aan onze hogeschool ontvang je een rekeningoverzicht voor het vaste deel van het studiegeld. De betaling moet binnen enkele weken worden voldaan. Betaling van het studiegeld is alleen mogelijk per bankoverschrijving, er worden geen betalingen in contanten, cheques of creditcards aanvaard.

Zodra je je Individuele Studieprogramma hebt geregistreerd, ontvang je per e-mail een tweede rekeningoverzicht voor het variabele deel van het studiegeld. 

Het overdragen van studiepunten is niet mogelijk.

Vrijstellingen kunnen worden verleend wanneer de inhoud van de cursussen waarvoor je credits hebt behaald overeenkomt met de inhoud van de opleiding. Voordat we je een indicatie kunnen geven van je vrijstellingen moeten we echter eerst vaststellen dat je aan onze toelatingsvoorwaarden voldoet, en je volledige aanvraagdossier ontvangen en beoordelen. (Let op: officiële vrijstellingen kunnen pas bij inschrijving worden verleend).