Vind een expert
Odisee-hogeschool heeft heel wat expertise in huis. Hieronder vind je onze expertenlijst, een waardevol overzicht van de diverse kennis en expertise binnen onze organisatie. Om de gebruiksvriendelijkheid te bevorderen delen we de lijst op in drie secties:
- A-Z expertenlijst: In deze sectie vind je een overzicht van al onze experten in alfabetische volgorde, met bijbehorende kernwoorden die de expertise van onze collega's weergeven.
- Thematische lijst: Hier ordenen we onze experten volgens overkoepelende thema's, met vermelding van hun voornaamste expertise binnen dat specifieke thema.
- Onderzoekscentra: Hier bieden we meer gedetailleerde informatie over de specifieke onderzoeksgebieden waaraan we binnen Odisee werken. Per onderzoekscentrum vermelden we de contactpersoon, zodat je meteen de juiste persoon kunt benaderen voor verdere informatie.
Mocht je deze lijst graag in een ander formaat ontvangen, aarzel dan niet om het ons te laten weten. We streven ernaar om deze informatie op een manier te delen die het meest aansluit bij jouw behoeften.
Kom je graag in contact met één of meerdere van onze experten? Onze persverantwoordelijke Hanne Van Daele (+32 471 21 10 04) helpt je graag verder.
Aerts, Stef | onderzoeker bij Onderzoeksgroep Agro-Bio (Salto) en docent Agro- en Biotechnologie
voedselproductie en landbouw, proefdierkunde en dier(geneeskundige) ethiek, duurzame landbouw, aqua-cultuur
Algoet, Marlies | onderzoeker bij De Taalbouwers en docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
taalonderwijs, taal en interactie bij jonge kinderen, leesonderwijs
Asselman, Maayke | docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
computationeel denken, programmeren met kleuters
Audenaert, Steven | docent Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
executieve functies en zelfsturing bij tieners (12+)
Balck, Christel | onderzoeker bij Onderzoekscentrum Kritisch Denken (Exploratio) en docent Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
didactiek STEM-onderwijs
Bisschop, Leen | onderzoeker bij Onderzoekscentrum Kritisch Denken (Exploratio) en docent Lerarenopleiding Lager Onderwijs
educatie duurzame ontwikkeling, klimaateducatie, hybride leren en blended onderwijs, onderzoekscompetenties bij leraren
Boeykens, Annick | onderzoeker en docent Chemie
duurzaam gebruik reststromen fruitteelt, polyfenolen, afvalhout, afvalfruit
Callebaut, Geert | docent Lerarenopleiding Lager Onderwijs
digitale media in onderwijs, onderwijsvernieuwing, wetenschap en STEM, computationeel denken, coderen met kleuters
Christiaens, Ilse | docent Verpleegkunde en coördinator postgraduaat Hoofdverpleegkundige
communicatieve vaardigheden
Cornelissen, Eef | onderzoeker bij Onderzoekscentrum Kritisch Denken (Exploratio)
socratisch gesprek, filosoferen met kinderen en jongeren, kritisch denken, mediawijsheid, filosofie in onderwijs, dialoog over gevoelige samenlevingsthema's, diversiteit en inclusie
Couckuyt, Dries | onderzoeker bij Center for Sustainable Entrepeneurship (CenSE)
duurzame bedrijfsprocessen, management information systems, circulaire economie
Craeye, Bart | onderzoeker bij Duurzaam verbouwen in Team (DUBiT) en docent Bouw
duurzaam (ver)bouwen, betonschade, betondiagnose, betonherstel, duurzaam ontwerp beton
Crois, Elien | onderzoeker bij Center for Sustainable Entrepeneurship (CenSE)
duurzaamheidscompetenties in bedrijven, ondernemerschapscompetenties, digitale competenties
Daneels, Arthur | onderzoeker bij Duurzaam verbouwen in Team (DUBiT)
circulair bouwen/losmaakbaar bouwen, herbruikbaar bouwen, aanpasbaar bouwen, duurzaam (ver)bouwen, bouwknopen, energetische renovatie gebouwschil
Dauwe, Stijn | onderzoeker bij Duurzaam verbouwen in Team (DUBiT)
circulair bouwen/losmaakbaar bouwen, herbruikbaar bouwen, aanpasbaar bouwen, duurzaam (ver)bouwen, bouwknopen, energetische renovatie gebouwschil
De Cooman, Charlotte | docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
muzische vorming in het basisonderwijs, muziek en kunstvakken in het secundair onderwijs
De Nul, Bart | opleidingshoofd Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
lerarenopleidingen Secundair Onderwijs
De Proft, Anthony | coördinator afstudeerrichting Milieutechnologie, docent Chemie en Milieutechnologie
bedrijfsinterne milieuzorg, duurzaamheid, afvalbeheer, afvalverwerking, verantwoorde inzameling van vloeibare laboratoriumafvalstoffen, laboratoriumtechnieken en concentratiebepalingen
De Sadeleer, Ria | onderzoeker, docent en opleidingshoofd Schoolontwikkeling
schoolontwikkeling, leerplannen en curriculumontwerp, leiderschap in onderwijs
De Schrijver, Jelle | onderzoeker bij Onderzoekscentrum Kritisch Denken (Exploratio)
filosofie in onderwijs, STEM-onderwijs, kritisch denken
De Wilde, Johan | onderzoeker en docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
startende leerkrachten, lerarenopleiding, onderwijskwaliteit, kleuteronderwijs
De Wilde, Katrien | opleidingshoofd Verpleegkunde en Vroedkunde
rookstopbegeleiding (tijdens de zwangerschap), opleidingen verpleegkunde en vroedkunde
De Winne, Davy | coördinator User Experience Lab, onderzoeker en docent Electronica-ICT
gebruiksvriendelijkheid, digitale kloof, gebruikservaring, eye-tracking, user experience design, web en mobile applicaties, e-health
De Winter, Bart | onderzoeker en docent Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
Franse didactiek
Debruyne, Pascal | onderzoeker bij Kenniscentrum Gezinswetenschappen en docent Gezinswetenschappen
vluchtelingen, migratie, intra-Europese migratie, asiel- en migratiebeleid, integratiebeleid
Decoster, Robin | coördinator speerpunt Zorginnovatie, onderzoeker en docent Medische Beeldvorming en Radiotherapie
hermeneutische relaties, onderzoeksmethodiek, sociale impact van technologie
Deleu, Harm | onderzoeker bij Sociaal Werk
dak- en thuisloosheid in Brussel, bedelarij
Deneckere, Karel | onderzoeker bij Center for Sustainable Entrepeneurship (CenSE)
duurzaamheid, ecologische communicatie, discoursanalyse, systeemdenken, kernenergie
Depauw, Sarah | onderzoeker bij Onderzoeksgroep Agro-Bio (Salto) en docent Agro- en Biotechnologie
nutritie, zoogdieren, dierenwelzijn
Deprez, Koen | onderzoeker en docent Ontwerp- en Productietechnologie
elektromechanica, verspanende productietechnieken, 5-assig frezen, waterstraalsnijden, additieve productietechnieken, metrologie, automatisatie, materiaalkunde, thermodynamica, trillingen, 3D-printen, 3D-meetbanken, lassen, pneumatica, hydraulica, PLC
Dewispelaere, Joris | onderzoeker bij Kenniscentrum Gezinswetenschappen, docent Gezinswetenschappen en ankerpersoon Internationalisering en Ondernemerschap
partnerrelaties, hulpverlening en vorming bij levensbedreigende ziekte, (seksueel) geweld, angst, depressie, psychosomatiek, omgaan met zingevingsvragen en biografische ontwikkeling, hulpverlening en levensbeschouwing, burgerinitiatieven voor sociale en ecologische transitie
Doan Ngoc, Kim | coördinator speerpunt Voeding en onderzoeker
voeding, diagnose van voedselallergieën, voedselallergieën
Eiselein, Philippe | onderzoeker bij Center for Sustainable Entrepeneurship (CenSE) en coördinator speerpunt Socio-Economische Duurzaamheid
duurzaamheid, corporate social responsbility, circulaire economie, businessmodellen, sociaal ondernemerschap, project management, ondernemerschap
Emmery, Kathleen | coördinator Kenniscentrum Gezinswetenschappen
gezinsbeleid, broer-zus- en gezinsrelaties
Ferbuyt, Nick | docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
kwaliteitsvol kleuteronderwijs, inclusief onderwijs, opleiden en coachen van leraren in functie van diversiteit
Feryn, Sanne | onderzoeker en docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
ontwikkeling bij kleuters, kleuteronderwijs, onderwijs aan jonge kinderen, executieve functies bij kleuters
Geldof, Dirk | onderzoeker bij Kenniscentrum Gezinswetenschappen
migratie, superdiversiteit, vluchtelingen, risicomaatschappijen, maatschappelijke transities
Gheeraert, Evelien | onderzoeker bij De Taalbouwers en docent Lerarenopleiding Kleuter- en Lager Onderwijs
beginnend leesonderwijs, taalonderwijs
Gillis, Katrin | coördinator speerpunt Ouderenzorg, onderzoeker en docent Verpleegkunde
ouderenzorg in woonzorgcentra, psychiatrische kwetsbaarheid bij ouderen, neurologische zorg, dementie, niet-farmacologische therapie, besluitvorming bij zorgverleners in woonzorgcentra
Gobin, Veerle | onderzoeker bij Gezondheidszorg - Voeding en docent Biomedische Laboratoriumtechnologie
duurzaam gebruik reststromen fruitteelt, polyfenolen, afvalhout, afvalfruit, natuurlijke bewaarmiddelen
Goeminne, Joachim | docent, onderzoeker en coördinator microcredentials Energietechnologie, coördinator Labo en Expertisecentrum Slimme Gebouwen
domotica, slimme gebouwen, internet of things, energiemanagement, sociale media, levenslang leren
Grimmonprez, Joke | docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
ontwikkeling bij jonge kinderen
Gryson, Brecht | onderzoeker bij Gezondheidszorg - Voeding en docent Biomedische Laboratoriumtechnologie
stedelijke experimententuin: moestuinieren, voedselvaardigheid
Hebbrecht, Jona | onderzoeker bij De Taalbouwers en docent Lerarenopleiding Lager Onderwijs
taal- en leesonderwijs, taal- en leesbeleid, leesbevordering, literatuureducatie, OKAN
Henssen, Bart | coördinator Center for Sustainable Entrepeneurship (CenSE) en docent Bedrijfsmanagement
duurzaam ondernemen met een focus op KMO's en familiebedrijven, duurzame bedrijfsvoering, duurzaam Human Resources Management
Houben, Katrien | opleidingshoofd Verpleegkunde
opleidingen Verpleegkunde
Lecoyer, Kim | onderzoeker bij Kenniscentrum Gezinswetenschappen en docent Gezinswetenschappen
gezinsondersteuning, diversiteit, gezinnen en migratie, moslimgezinnen
Martin, Ann | directeur Onderwijs
onderwijsinnovatie, onderwijskunde
Messelis, Els | gerontoloog bij Odisee Advanced Education
seksualiteit en intimiteit bij ouderen, levensverhalen, ouderenmis(be)handeling
Mettepenningen, Evy | onderzoeker bij Onderzoeksgroep Agro-Bio (Salto) en docent Agro- en Biotechnologie
landbouwbeleid, multifunctionele landbouw en plattelandsontwikkeling, duurzame en veerkrachtige landbouw
Moens, Bart | onderzoeker bij Sociaal Werk en docent Sociaal Werk/Human Resources Management
inclusief en duurzaam Human Resources Management, job redesign, job crafting, diversiteit en inclusie
Mons, Jo | onderzoeker en docent Voedings- en Dieetkunde
voedselallergieën, FODMAP, prikkelbaredarmsyndroom
Naessens, Gert | directeur studiegebied Onderwijs
lerarenopleidingen
Naessens, Liesbeth | onderzoeker en docent Sociaal Werk/Human Resources Management
detentie, gevangenen
Noens, Philippe | onderzoeker bij Kenniscentrum Gezinswetenschappen en docent Gezinswetenschappen
opvoeding binnen het gezin, opvoeding in onderwijscontext, opvoedingsondersteuning, gezinsondersteuning
Peeters, Els | onderzoeker bij Onderzoeksgroep Agro-Bio (Salto) en docent Agro- en Biotechnologie
dierenwelzijn, katten, opvang dieren en dierenasiel, zwerfkattenmanagement
Peeters, Marcus | diensthoofd facilitair en technisch beheer en onderzoeker bij Duurzaam verbouwen in Team (DUBiT)
gevels, daken, duurzaam en energiebewust (ver)bouwen, windbelasting op gebouwen, stormschade aan gebouwen
Peeters, Wim | docent Agro- en Biotechnologie
boom- en groenbeheer, veterane bomen, ecologische waarde van bomen, ecosysteemdiensten van bomen, boomstabiliteit, beschermen van bomen op werven, bomen in de stad
Peersman, Wim | coördinator onderzoekscentra Sociaal Agogisch Werk en docent Psychosociale Gerontologie
onderzoeksmethoden voor onderzoek in de gezondheidszorg en sociaal-wetenschappelijk onderzoek
Pletinckx, Kathy | opleidingshoofd Verpleegkunde
opleidingen Verpleegkunde
Reynders, Alexandre | onderzoeker bij Kenniscentrum Gezinswetenschappen en docent Gezinswetenschappen
naasten van een gezinslid met suïcidegedachten
Rigo, Adelheid | onderzoeker bij Kenniscentrum Gezinswetenschappen en docent Gezinswetenschappen
ethiek in de gezondheidszorg, ethiek met betrekking tot prenatale diagnose, NIPT-test, genetica, euthanasie, dementie
Rotthier, Bram | opleidingshoofd Energietechnologie
elektrische fietsen en speed pedelecs, lichte elektrische voertuigen, standardisatie
Sannen, Adinda | onderzoeker bij Onderzoeksgroep Agro-Bio (Salto) en docent Agro- en Biotechnologie
Animal Assisted Interventions, dierenwelzijn, mens-dierrelatie, empathie voor dieren, reptielen
Schrooten, Mieke | onderzoeker bij Sociaal Werk en docent Sociaal Werk
(trans)migratie en transnationaliteit, diversiteit, informeel sociaal werk (zelforganisaties, burgerinitiatieven, religieuze organisaties), dak- en thuisloosheid, bedelarij
Smisdom, Leen | studieadviseur
studiekeuze(begeleiding), horizonverruiming, heroriëntering, kerntalenten
Stevens, Jeroen | onderzoeker bij Onderzoeksgroep Agro-Bio (Salto) en docent Agro- en Biotechnologie
dierentuindieren, (mens)apen, gedrag, evolutie
Taelman, Helena | coördinator De Taalbouwers, onderzoeker en docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
kleuteronderwijs, taaldidactiek, mondelinge taalvaardigheid
Tency, Inge | coördinator speerpunt Perinatale en Familiale zorg, onderzoeker en docent Vroedkunde
vroeggeboorte/prematuriteit, mentale gezondheid tijdens en na de zwangerschap, vroedkunde
Van Belle, Kurt | onderzoeker, docent en opleidingshoofd Medische Beeldvorming en Radiotherapie
medische beeldvorming, radiologie, magnetische resonantie, MR-veiligheid
Van den Abbeele, Inne | opleidingshoofd Bedrijfsmanagement
jeugdbeleid, kwetsbare jongeren, socio-culturele werking van lokale besturen
Van den Broeck, Laura | onderzoeker bij Onderzoekscentrum Kritisch Denken (Exploratio)
kritisch denken, sociale ongelijkheid, in dialoog gaan met kinderen
Van der Meersch, Stijn | onderzoeker bij Duurzaam verbouwen in Team (DUBiT) en docent Bouw
circulaire gebouwschil in de praktijk, bouwknopen, EPB-aanvaarde bouwknopen, geïsoleerde spouwmuren, isolatie, opleiding bouwsector
Van Langenhove, Filip | coördinator Duurzaam verbouwen in Team (DUBiT), onderzoeker en docent Bouw
circulair bouwen, losmaakbaar bouwen, herbruikbaar en aanpasbaar bouwen, duurzaam (ver)bouwen, conditiemeting bestaande gebouwen, screening gebouwen, bouwknopen, energetische renovatie gebouwschil
Van Lokeren, Stijn | docent Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
onderwijstechnologie en E-learning
Van Severen, Lieve | onderzoeker bij De Taalbouwers en docent Lerarenopleiding Kleuteronderwijs
beginnende geletterdheid, klankbewustzijn, letterkennis
Van Wassenhove, Karen | directeur studiegebied Gezondheid en Zorg
zorgopleidingen
Vanden Eede, Saskia | onderzoeker bij Center for Sustainable Entrepeneurship (CenSE) en docent Bedrijfsmanagement
digitale marketing, digitale aanwezigheid, data driven marketing, artificiële intelligentie (AI) en marketingpersonalisatie
Vanderlinden, Julie | coördinator Speerpunt Actieve Buurten en Levensstijlinterventies, onderzoeker en docent Verpleegkunde en Psychosociale Gerontologie
slaap, healthy ageing, positieve gezondheid, gezonde levensstijl, gedragsverandering, gezondheidsvaardigheden, maatschappelijk kwetsbare ouderen, jonge mantelzorgers, kankerpatiënten, jongdementie
Vanmol, Steven | opleidingshoofd Lerarenopleiding Kleuteronderwijs en Lerarenopleiding Lager Onderwijs
lerarenopleidingen kleuter- en lager onderwijs
Verbeeck, Katja | onderzoeker bij User Centered Electronics & ICT (UCE) en docent ICT
data science, artificiële intelligentie (AI)
Verhaegen, Inge | onderzoeker, docent en beleidsmedewerker Sociaal Werk en Orthopedagogie
sociale inclusie, netwerkversterking, buurtgericht werken
Verschoren, Veerle | onderzoeker bij Onderzoekscentrum Kritisch Denken (Exploratio) en docent Lerarenopleiding Lager Onderwijs
klimaateducatie, STEM, omgaan met gevoelige thema's in de lessen wetenschappen, wiskunde didactiek Lager Onderwijs
Vervacke, Laura | onderzoeker bij Onderzoekscentrum Kritisch Denken (Exploratio) en docent Lerarenopleiding Secundair Onderwijs
STEM-onderwijs, kritisch denken in de wetenschapslessen
Vervaecke, Hilde | onderzoeker bij Onderzoeksgroep Agro-Bio (Salto) en docent Agro- en Biotechnologie
wilde dieren in gevangenschap, dierengedrag, dierentuinen, detectiedieren (ecologische zoekhonden), bizons
Vos, Jeroen | opleidingshoofd Ergotherapie
ergotherapie, geestelijke gezondheidszorg
Wellemans, Isabelle | opleidingshoofd Oogzorg
opleiding Oogzorg, ontwikkelingen rond oogzorg
Withouck, Hannes | onderzoeker bij Biochemical Innovation Team Odisee (BIT-O) en docent Chemie
duurzame extracties, hergebruik reststromen fruitteelt, polyfenolen, afvalhout, afvalfruit
Duurzaamheid en milieu
Aerts, Stef | duurzame landbouw
Boeykens, Annick | reststromen fruitteelt
Daneels, Arthur | duurzaam (ver)bouwen
Dauwe, Stijn | duurzaam (ver)bouwen
De Proft, Anthony | duurzame afvalverwerking
Deneckere, Karel | ecologische communicatie en greenwashing
Gobin, Veerle | reststromen fruitteelt
Henssen, Bart | duurzame bedrijfsvoering
Mettepenningen, Evy | duurzame landbouw
Van Langenhove, Filip | duurzaam (ver)bouwen
Withouck, Hannes | reststromen fruitteelt
Natuur, dieren en landbouw
Aerts, Stef | duurzame landbouw en proefdierkunde
Depauw, Sarah | dierenwelzijn
Gryson, Brecht | stedelijke experimententuin: moestuinieren
Mettepenningen, Evy | duurzame landbouw
Peeters, Els | katten
Peeters, Wim | boom- en groenbeheer
Sannen, Adinda | mens-dierrelatie
Stevens, Jeroen | dierentuindieren, (mens)apen, gedrag, evolutie
Vervaecke, Hilde | dierengedrag en dierentuinen
Technologie en innovatie
Boeykens, Annick | reststromen fruitteelt
De Proft, Anthony | laboratoriumtechnieken
De Winne, Davy | digitale technologie
Decoster, Robin | zorginnovatie
Deprez, Koen | 3D-printen
Gobin, Veerle | reststromen fruitteelt
Goeminne, Joachim | domotica, slimme gebouw, internet of things
Rotthier, Bram | elektrische fietsen en speed pedelecs
Van Belle, Kurt | medische beeldvorming
Vanden Eede, Saskia | digitale marketing en artificiële intelligentie (AI)
Verbeeck, Katja | artificiële intelligentie (AI)
Withouck, Hannes | reststromen fruitteelt
Bouw en constructie
Craeye, Bart | beton
Daneels, Arthur | duurzaam (ver)bouwen
Dauwe, Stijn | duurzaam (ver)bouwen
Deprez, Koen | materiaalkunde
Peeters, Marcus | stormschade aan gebouwen
Van der Meersch, Stijn | isolatie
Van Langenhove, Filip | duurzaam (ver)bouwen
Onderwijs en pedagogiek
Algoet, Marlies | taalonderwijs bij jonge kinderen
Asselman, Maayke | programmeren met kleuters
Audenaert, Steven | executieve functies en zelfsturing bij tieners (12+)
Balck, Christel | STEM-onderwijs
Bisschop, Leen | klimaateducatie
Callebaut, Geert | STEM, coderen met kleuters, onderwijsvernieuwing
Cornelissen, Eef | kritisch denken en mediawijsheid
De Cooman, Charlotte | muzische vorming
De Nul, Bart | lerarenopleidingen Secundair Onderwijs
De Sadeleer, Ria | schoolontwikkeling en leerplannen
De Schrijver, Jelle | STEM-onderwijs en kritisch denken
De Wilde, Johan | onderwijskwaliteit, lerarenopleiding en startende leraren
De Winter, Bart | Franse didactiek
Ferbuyt, Nick | kleuteronderwijs, inclusief onderwijs, diversiteit
Feryn, Sanne | ontwikkeling bij jonge kinderen
Gheeraert, Evelien | beginnend leesonderwijs, taalonderwijs
Grimmonprez, Joke | ontwikkeling bij jonge kinderen
Hebbrecht, Jona | OKAN en taal- en leesonderwijs
Martin, Ann | onderwijsinnovatie
Naessens, Gert | lerarenopleidingen
Smisdom, Leen | studiekeuze(begeleiding), horizonverruiming, heroriëntering, kerntalenten
Taelman, Helena | taalontwikkeling bij jonge kinderen
Van den Broeck, Laura | kritisch denken
Van Lokeren, Stijn | onderwijstechnologie en E-learning
Van Severen Lieve | beginnende geletterdheid, klankbewustzijn, letterkennis
Vanmol, Steven | lerarenopleidingen kleuter- en lager onderwijs
Verschoren, Veerle | klimaateducatie en STEM
Vervacke, Laura | STEM, kritisch denken in de wetenschapslessen
Filosofie en ethiek
Aerts, Stef | dierenethiek
Cornelissen, Eef | filosofie in onderwijs
De Schrijver, Jelle | filosofie in onderwijs
Rigo, Adelheid | ethiek in de gezondheidszorg (euthanasie), ethiek met betrekking tot prenatale diagnose (NIPT-test en genetica)
Bedrijfsmanagement en ondernemerschap
Couckuyt, Dries | circulaire economie
Crois, Elien | ondernemerschap
Deneckere, Karel | ecologische communicatie en discoursanalyse
Eiselein, Philippe | ondernemerschap
Henssen, Bart | KMO's en familiebedrijven
Moens, Bart | inclusief en duurzaam HRM-beleid en loopbaan
Vanden Eede, Saskia | digitale marketing
Diversiteit, inclusie en sociale ondersteuning
Cornelissen, Eef | diversiteit en inclusie
Debruyne, Pascal | vluchtelingen en migratie
Deleu, Harm | dak- en thuisloosheid
Emmery, Kathleen | gezinsbeleid en -relaties
Ferbuyt, Nick | leraren opleiden en coachen in functie van diversiteit
Geldhof, Dirk | superdiversiteit en migratie
Lecoyer, Kim | gezinnen en migratie
Moens, Bart | inclusie op de werkvloer
Naessens, Liesbeth | detentie en gevangenen
Noens, Philippe | gezinsondersteuning
Peersman, Wim | sociaal-wetenschappelijk onderzoek
Reynders, Alexandre | naasten van een gezinslid met suïcidegedachten
Schrooten, Mieke | dak- en thuisloosheid en migratie
Van den Abbeele, Inne | jeugdbeleid, kwetsbare jongeren, socio-culturele werking van lokale besturen
Van den Broeck, Laura | sociale ongelijkheid
Verhaegen, Inge | sociale inclusie, netwerkversterking, buurtgericht werken
Gezondheidszorg
De Wilde, Katrien | rookstopbegeleiding
Christiaens, Ilse | communicatieve vaardigheden
Decoster, Robin | zorginnovatie
Doan Ngoc, Kim | voedselallergieën
Gillis, Katrin | ouderenzorg, woonzorgcentra, dementie
Houben, Katrien | opleidingen verpleegkunde
Mons, Jo | voedselallergieën, FODMAP en prikkelbaredarmsyndroom
Pletinckx, Kathy | opleidingen verpleegkunde
Tency, Inge | zwangerschap en vroeggeboorte
Van Belle, Kurt | medische beeldvorming
Van Wassenhove, Karen | zorgopleidingen
Vanderlinden, Julie | ouderenzorg, slaap en gezond leven
Vos, Jeroen | ergotherapie
Wellemans, Isabelle | oogzorg
Psychologie en welzijn
Dewispelaere, Joris | angst, despressie, seksualiteit en relaties
Emmery, Kathleen | broer-zus- en gezinsrelaties
Gillis, Katrin | psychiatrische kwetsbaarheid bij ouderen
Messelis, Els | seksualiteit bij ouderen en ouderenmis(be)handeling
Reynders, Alexandre | naasten van een gezinslid met suïcidegedachten
Tency, Inge | mentaal welzijn tijdens en na de zwangerschap
Vanderlinden, Julie | mantelzorg, jongdementie
Vos, Jeroen | geestelijke gezondheidszorg
Stefanie Beghein | onderzoeksgroep (Bio)technologie | +32 474 76 17 58
Margot Chauliac | onderzoeksgroep Onderwijs | +32 476 36 11 42
Bart Henssen | onderzoeksgroep Bedrijfskunde | +32 470 90 17 57
Wim Peersman | onderzoeksgroep Sociaal en Agogisch Werk | +32 472 47 62 15
Marijke Van Moorhem | onderzoeksgroep Gezondheidszorg | +32 486 90 51 59
UCE – User Centered Electronics & ICT. UCE staat voor de ontwikkeling van praktijkgerichte, duurzame Elektronica & ICT toepassingen waarbij de eindgebruiker en diens ervaring (user experience) centraal staat. UCE is verbonden met de opleiding Elektronica-ICT.
👤 aanspreekpunt: Katja Verbeeck
👤 aanspreekpunt UX-lab: Davy De Winne
🌍 onze onderzoekspagina
DUBiT – Duurzaam (ver)bouwen in Team. Binnen het expertisecentrum DUBiT (Duurzaam Bouwen in Team) werken studenten, docenten en onderzoekers van de Odisee Hogeschool – cluster Technologie – samen met ondernemers aan technische bouwinnovaties. Op Campus Aalst is hiervoor een bouwtechnisch Labo ingericht die inzet op praktijkgerichte bouwinnovatie met een bijzondere focus op betonherstel en circulariteit van de gebouwschil. Verder worden zowel opleidingen op maat van een bedrijf als sector-overschrijdende navormingen ontwikkeld en gegeven.
👤 aanspreekpunt: Filip Van Langenhove
🌍 onze onderzoekspagina
SALTO – Onderzoeksgroep Agro-Bio. Salto staat voor “samen alternatieven onderzoeken”. Onze onderzoeksgroep heeft een eigen ietwat alternatief karakter. Duurzaamheid en een ethisch verantwoorde omgang met hulpbronnen vormen de rode draad doorheen ons onderzoek. Ons onderzoek is geworteld in de beroepspraktijk. Als onderzoekpartner staan we steeds open voor multidisciplinaire samenwerking.
👤 aanspreekpunt: Hilde Vervaecke
🌍 onze onderzoekspagina
BIT-O – Biochemical Innovation Team Odisee. Het Biochemical Innovation Team maakt deel uit van de onderzoeksgroep Technologie van Odisee en verricht onderzoek naar chemische aspecten van de valorisatie van reststromen.
👤 aanspreekpunt: Annick Boeykens
🌍 onze onderzoekspagina
Onderzoekscentrum De Taalbouwers. De Taalbouwers onderzoeken onderwijs in taal én taal in onderwijs. Nieuwe inzichten, instrumenten en methodieken komen tot stand via praktijkgericht onderzoek in co-creatie met scholen en leerkrachten. Taal is een belangrijk thema in de recente onderwijsactualiteit. Denk maar aan de berichten over de achteruitgang van het begrijpend lezen, of de uiteenlopende voorstellen om meertalige kinderen te ondersteunen. Wars van alle controverse bouwen we met het onderzoekscentrum de Taalbouwers aan de onderwijspraktijk.
👤 aanspreekpunt: Helena Taelman
🌍 onze onderzoekspagina
Onderzoekscentrum Kritisch Denken - Exploratio. ExploRatio maakt deel uit van de lerarenopleiding aan Odisee hogeschool en onderzoekt hoe het kritisch denken van jongeren te stimuleren. Het onderzoekscentrum ontwikkelt en onderzoekt lesmethodieken waar via (filosofische) dialoog jongeren worden uitgedaagd te reflecteren over heikele thema’s, maatschappelijk kwesties, de grondslagen van de eigen kennis en overtuigingen.
👤 aanspreekpunt: Laura Van den Broeck
🌍 onze onderzoekspagina
Het Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE) is een onafhankelijke onderzoeksgroep verbonden aan het studiegebied Bedrijfskunde binnen Odisee-hogeschool. CenSE onderzoekt duurzaam ondernemerschap binnen voornamelijk familiebedrijven en kmo’s en detecteren hiervoor nieuwe trends en uitdagingen in de economie of maatschappij.
- Duurzame bedrijfsvoering. CenSE ondersteunt organisaties om op een systematische manier hedendaagse trends en uitdagingen te vertalen in een duurzame bedrijfsvoering. Deze duurzame bedrijfsvoering houdt eveneens in dat zij past in de Duurzaamheidsagenda van de Verenigde Naties en een invulling geeft aan de daarin geformuleerde SDG’s.
👤 aanspreekpunt: Bart Henssen
🌍 onze onderzoekspagina
- Digitalisering. Onderzoeksgroep CenSE kijkt met een brede economische bril naar nieuwe trends in de omgeving. Zo springt CenSE mee op de kar van de digitalisering. CenSE biedt haar expertise aan omtrent digitale marketing waarbij ze kmo's ondersteunen bij data-smart ondernemen.
👤 aanspreekpunt: Saskia Vanden Eede
🌍 onze onderzoekspagina
- Circulaire economie. CenSE neemt een trekkersrol op in onderzoek gericht op de circulaire transitie, waarbij het realiseren van duurzame partnerschappen een belangrijke focus vormt. Verder valt de onderzoeksgroep ook terug op haar expertise in de deeleconomie.
👤 aanspreekpunt: Karen Brabant
🌍 onze onderzoekspagina
- Socio-economische duurzaamheid. CenSE hecht veel waarde aan het humane en sociale aspect van duurzaam ondernemen en onderzoekt hoe het onderbenut sociaal kapitaal in de maatschappij geactiveerd kan worden via economische participatie. Hierbij ligt de focus op kmo’s en familiebedrijven. De onderzoeksgroep CenSE behandelt samen met hen topics zoals duurzaam HRM, de toekomst van jobs, werkbaar werk, inclusief ondernemen…
👤 aanspreekpunt: Bart Henssen
🌍 onze onderzoekspagina
- Competenties van de toekomst. Onderzoeksgroep CenSE legt een belangrijke focus op de persoonlijke ontwikkeling van het individu. In de steeds sneller evoluerende maatschappij valt de noodzaak aan toekomstgerichte competenties essentieel. Daarom zet CenSE actief in op onderzoeksprojecten naar competenties van de toekomst (duurzaamheidscompetenties, digitale- en ondernemerschapscompetenties) en naar innovatie in het leerproces.
👤 aanspreekpunt: Elien Crois
🌍 onze onderzoekspagina
Onderzoekscentrum Sociaal Werk. Als Onderzoekscentrum Sociaal Werk staan wij voor kwaliteitsvol praktijkgericht onderzoek. Daarmee dragen we bij aan dienstverlening en onderwijs. We stellen de realisatie van grondrechten centraal en engageren ons voor sociale rechtvaardigheid, volwaardig burgerschap en menselijke waardigheid. Hierbij is de grootstedelijke context onze focus. Brussel is onze uitvalsbasis en inspiratiebron.
👤 aanspreekpunt: Kaat Van Acker
🌍 onze onderzoekspagina
Kenniscentrum Gezinswetenschappen. Het Kenniscentrum Gezinswetenschappen maakt deel uit van de onderzoeksgroep Sociaal Werk van hogeschool Odisee. Ons motto: vanuit de kracht van gezinnen de verbinding tussen individuen en samenleving versterken.
👤 aanspreekpunt: Kathleen Emmery
🌍 onze onderzoekspagina
- Opvoedings- en gezinsondersteuning. Opvoedingsondersteuning en gezinsondersteuning zijn centrale thema's van het Kenniscentrum Gezinswetenschappen. Het onderzoek is praktijkgericht en gebeurt op vraag van en in nauwe samenwerking met verschillende organisaties in het werkveld. Het kenniscentrum tracht de behoeften van ouders in het vizier te krijgen en het aanbod van de hulpverlening daarop af te stemmen. Het helpt ook het bereik van deze organisaties te vergroten.
🌍 onze onderzoekspagina
- Gezins- en partnerrelaties. Partnerrelaties en hun dynamiek vormen belangrijke onderzoeksthema's. Een positieve partnerrelatie bevordert een positieve opvoedingservaring. Hedendaagse partnerrelaties zijn divers en onderhevig aan veranderingen. Ons onderzoek richt zich op deze dynamiek en op ontwikkelingen in de samenleving en het werkveld van partnerrelatieondersteuning. Daarnaast besteden we aandacht aan andere gezinsrelaties, zoals de verhoudingen tussen broers en zussen (ook wel brussen of siblings genoemd) en tussen verschillende generaties.
🌍 onze onderzoekspagina
- Gezinnen en migratie. Het Kenniscentrum Gezinswetenschappen ijvert voor levensbeschouwelijke dialoog, interculturele ontmoeting en passende begeleiding voor alle gezinnen, ongeacht hun herkomst of samenstelling. Diversiteit is vaak een centraal thema in onze projecten. We erkennen de impact van levensbeschouwing op gezinsrelaties als motivatie en bron van kracht, terwijl we de uitdagingen van onze diverse samenleving niet uit het oog verliezen. Ons diversiteitssensitief werken is verankerd in onze kernthema's: gezinnen, relaties en opvoeding, die altijd verbonden zijn met levensbeschouwing, cultuur, klasse en tijdsgewricht. Zowel gezinnen als onderzoekers hebben diverse achtergronden en het bewustzijn van onze eigen positie en begrip voor anderen vormen de basis van ons onderzoek.
🌍 onze onderzoekspagina
- Gezinnen en zorg. We zien het als een van onze kerntaken om onderzoek te doen naar de ervaringen van maatschappelijk kwetsbare gezinnen en hun noden te vertolken naar beleid en praktijk. Dat kunnen gezinnen zijn die in armoede leven, maar ook gezinnen die met specifieke en ingrijpende zorgvragen te maken krijgen. De positie van ouderen, hun zorg en begeleiding, hoort eveneens thuis in deze onderzoekslijn. We vertrekken van de kracht van gezinnen, hoe kwetsbaar ze ook zijn. De versterking van hun netwerk is een van de rode draden in deze onderzoekslijn.
🌍 onze onderzoekspagina
- Gezinsbeleid. We doen praktijkgericht onderzoek vanuit het perspectief van gezinnen, met als doel het versterken van hun functioneren en welbevinden. We werken vaak in dialoog met beleidsmakers en organisaties uit het werkveld. Op basis van ons onderzoek doen we vaak concrete aanbevelingen voor het beleid of de werking van sociale professionals. Tegelijkertijd kijken we kritisch of het beleid en de praktijk ook voldoende de ‘gezinsreflex’ maken. Denken beleid en praktijk wel voldoende aan dat veelzijdige fenomeen dat we gezin noemen? Zijn ze er zich steeds van bewust dat maatregelen en interventies op gezinsniveau samenkomen, en daar zowel compenserend als versterkend kunnen werken?
🌍 onze onderzoekspagina
- Onderwijs versterken. In de hedendaagse kenniseconomie is levenslang leren een belangrijk gegeven. Kwetsbare groepen vinden echter moeilijk toegang tot levenslang leren. Vooral bij mensen in een sociaaleconomisch zwakkere positie en/of met een migratieachtergrond ligt de participatiegraad laag. In nauwe samenwerking met de opleiding Gezinswetenschappen hebben we enkele initiatieven ontwikkeld om de participatie en sociale inclusie van kwetsbare studenten in het onderwijs te versterken.
🌍 onze onderzoekspagina
Onderzoekscentrum Gezondheidszorg bevordert gezondheidspromotie door onderzoek te voeren naar actieve buurten, levensstijlinterventies en veilige voeding. Het Onderzoekscentrum ondersteunt goede zorg door praktische hulp te bieden in perinatale, familiale en ouderenzorg en het implementeren van zorginnovatie. Daarnaast richt het onderzoekscentrum zich op de educatieve ondersteuning van zorgverleners. Kennis die wordt opgebouwd op basis van onderzoeksresultaten.
- Actieve buurten en levensstijlinterventies. Binnen dit speerpunt wordt onderzocht op welke manieren actieve buurten en levensstijlinterventies de gezondheid kunnen bevorderen. Gezondheidspromotie via buurtgerichte zorg, gezonde voeding, slaap, voldoende beweging, ... blijkt immers een cruciale benadering in de gezondheidszorg.
👤 aanspreekpunt: Julie Vanderlinden
🌍 onze onderzoekspagina
- Voeding. Met ons onderzoek willen we een positieve bijdrage leveren aan de voeding van de toekomst. Voldoende en gezonde voeding op een duurzame manier produceren voor een steeds groeiende wereldbevolking is namelijk dé uitdaging van de toekomst. In co-creatie met onze verschillende onderzoekspartners zetten we daarom via onze onderzoeksprojecten in op duurzame en gezonde voeding.
👤 aanspreekpunt: Kim Doan Ngoc
🌍 onze onderzoekspagina
- Perinatale en familiale zorg. Onderzoek binnen dit speerpunt richt zich op ouderschap - inclusief de periode van kinderwens tot de eerste 1000 dagen na de geboorte - en op gezinnen, zowel kerngezinnen als uitgebreide familie zoals grootouders. We verbeteren de ondersteuning tijdens de transitie naar ouderschap en moeilijke periodes, zoals opname op neonatologie of bij een chronisch ziek kind. Hierbij ontwikkelen we diverse materialen en tools, inclusief digitale ondersteuning en het gebruik van virtual reality in pediatrie.
👤 aanspreekpunt: Inge Tency
🌍 onze onderzoekspagina
- Ouderenzorg. We verbinden mensen in het zoeken naar oplossingen zodat iedereen een kwaliteitsvol leven ervaart. Met de methode behoeften gebaseerde zorg versterken we de zorgrelatie tussen oudere volwassenen in residentiële settings en hun (mantel)zorgers.
👤 aanspreekpunt: Katrin Gillis
🌍 onze onderzoekspagina
- Zorginnovatie (ZInn). ZInn voert onderzoek naar innovaties binnen zorg en welzijn. Projecten beogen inzicht in hefbomen om innovaties te implementeren en bevragen de impact van innovaties op zorgverleners. Vanuit een multidisciplinaire blik creëren we partnerschappen tussen diverse stakeholders zoals zorgverleners, zorgvragers, zorgorganisaties, overheden en bedrijven, met goesting voor duurzame implementatie als doel.
👤 aanspreekpunt: Robin Decoster
🌍 onze onderzoekspagina
- Onderwijsmodules van de toekomst. Projecten met een uitgesproken klemtoon op educatieve ondersteuning van de eindgebruiker (zoals de (toekomstige) zorgverleners) maken deel uit van het speerpunt onderwijsmodules van de toekomst. In deze projecten worden competentiewijzigingen onderzocht en hedendaagse uitdagingen door de evolutie. Dit gebeurt door het aanbieden van een specifieke onderwijsmodule die wordt opgebouwd op basis van onderzoeksresultaten.
👤 aanspreekpunt: Marijke Van Moorhem
🌍 onze onderzoekspagina