Stimuleer de executieve functies van jouw kleuters

Executieve functies (EF) zijn de controlefuncties in je hersenen die je gedachten, emoties en gedrag sturen. Het vermogen om na te denken voor je iets zegt of doet, je te concentreren op een taak en je niet te laten afleiden, de vaardigheid om informatie in het geheugen te houden bij het uitvoeren van complexe taken,… allemaal vaardigheden die we dagelijks nodig hebben, maar toch niet vanzelfsprekend zijn voor kinderen.

Wanneer jij als leerkracht je EF-bril opzet, kan jij je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren bij de kinderen.

Ā 

EF-bril
Stimuleer de executieve functies van jouw kleuters

Programma en doel van de navorming

Doorheen de sessies leren we onze EF-bril op te zetten. Je EF-bril opzetten is niet zozeer volledig andere dingen doen in de klas, maar veeleer bewust dingen een tikkeltje anders doen.

Je krijgtĀ een beeld van wat EF-functiesĀ zijn en waarom deze belangrijk zijn. Je leert verschillen op teĀ merken tussen hun kinderen op vlak van de ontwikkeling van EF- functies. Je ontdekt hoe je kinderen met EF-problemen doelgericht kan begeleiden en feedback kan geven in de klas of op school. Je komt teĀ weten welke EF-activiteiten ertoe doen. Je krijgtĀ inspiratie om rond EF te werken in klas- en bewegingsactiviteiten.Ā 

Docenten

Sanne Feryn is kleuteronderwijzeres, docent en praktijkonderzoeker in de bacheloropleiding kleuteronderwijs van Odisee - campus Aalst.

Joke Grimmonprez is kleuteronderwijzeres, praktijkpedagoog en docent in de bacheloropleiding Kleuteronderwijs van Odisee -Ā Campus Aalst.

Samenwerking

Stad Aalst, hogeschool Odisee en KU Leuven slaan de handen in elkaar om een begeleidingstraject voor kleuterleerkrachten te ontwikkelen om de zelfsturende vaardigheden (executieve functies) van kleuters, ook zij die opgroeien in een kwetsbaar gezin, te versterken. Dit project kreeg de naam 'Zet je EF-bril op'.

InĀ het vervolgproject ā€˜Zet je EF-bril op+’ verbreden we de eerder ontwikkelde methodeĀ zodat die geĆÆmplementeerd kan worden binnen de zorgwerking van het kleuteronderwijs, initiatieven met (anderstalige) ouders, voorschoolse kinderopvang en lager onderwijs. Zo proberen we het preventief effect van de bestaande methode verder te versterken door ook een intensiever traject uit te werken voor de meest kwetsbare kinderen en hun ouders te betrekken.

Ook mogelijk op maat!

Het standaard aanbod bestaat uitĀ 1 pedagogische studiedag van 2 dagdelenĀ (6 uur).

Indien gewenst kan erĀ aanvullend een coachingssessieĀ ingepland worden. Onze expert demonstreert dan in jouw klas en coacht jeĀ om zelf aan de slag te gaan met deze technieken en nieuwe inzichten.

Kleuteronderwijs

Overtuigd? Of toch nog iets meer info nodig?

Meisje - luisterend naar muziek