STEM op taal
Ontwerpen en onderzoeken in een diverse kleuterklas én tegelijk de taal stimuleren? STEM op taal.
STEM is in. Ook in kleuterklassen wordt aan Science-Technology-Engineering-Mathematics gedaan. Maar kunnen mijn kleuters dat wel aan? En brengt dat wel op? In deze workshops zoomen we in op de meerwaarde van STEM voor de taalontwikkeling van kleuters. We stellen een benadering voor om tegelijk aan STEM én taal te doen, die uitvoerig is getest in 13 Vlaamse kleuterklassen met heel wat meertalige kleuters en kleuters met een lage SES tijdens een onderzoek van hogeschool Odisee.
Doelgroep
Kleuterleerkrachten die werken met de oudere kleuters.
Lesmoment
U kan deze vorming online volgen op dinsdag 26 januari 2021 van 13u00 tot 16u00.
Doelstellingen
- Je kan de kenmerken van goed STEM-onderwijs opsommen.
- Je kan in eigen woorden uitleggen hoe een STEM-cyclus voor kleuters is opgebouwd.
- Je kan een aantal gebruikte taalondersteunende technieken aangeven bij een voorbeeldthema
- Je kan de krachtige combinatie van STEM en taal aantonen in vijf tips voor de praktijk.
Methodiek
Tijdens deze doe- en luisterworkshop ligt het accent op STEM en taal. Je ervaart de benadering zelf tijdens een demo en je analyseert videofragmenten met goede voorbeelden. De deelnemers krijgen een impressie van een ontwikkeld STEM op taal thema. De deelnemers krijgen tijdens de workshop de kans om ideeën te delen. De deelnemers worden geïnspireerd en uitgedaagd om te werken rond STEM en taal in de kleuterklas.
Beginsituatie
Er zijn geen specifieke verwachtingen. Wij focussen op kleuterleerkrachten die werken met de oudere kleuters.
Docenten
Thijs Eeckhout is docent Wereldoriëntatie en STEM bij Odisee. Hij is een actief lid van de onderzoeksgroep ExploRatio, die zich richt op het stimuleren van kritisch en creatief denken over wetenschap en maatschappij bij leerlingen en studenten. Thijs Eeckhout werkt ook als lerarenopleider binnen de educatieve bachelor in het lager en het kleuteronderwijs. Zijn onderzoeksinteresse ligt o.a. bij STEM in het basisonderwijs en ‘outdoor learning’.
Marlies Algoet is taaldocent en onderzoeker bij Odisee. Ze is taalexpert kleuteronderwijs en schreef het boek Maximaal Megataal. Tips voor meer taal, meer denken en meer onderwijstijd in de 2de en 3de kleuterklas (Garant, 2016). Naast het stimuleren van rijke taaldenkgesprekken, ligt haar onderzoeksinteresse bij het bevorderen van ontluikende geletterdheid en socio-emotionele ontwikkeling (Het Toverbos) vooral bij kansarme kleuters in een superdiverse omgeving.
Helena Taelman is taaldocent en onderzoeker bijOdisee. Ze focust graag op de mondelinge taalvaardigheid in de kleuterklas, met bijzondere aandacht voor woordenschat. Verder blogt ze op de blog kleutergewijs en ijvert ze voor een betere brug tussen onderzoek en praktijk.
Kostprijs
De kostprijs van de vorming bedraagt € 50.
Vragen?
Meer informatieMeld je hier aan voor een infodag!
RegistreerGraag meer informatie? Kom naar één van onze infodagen!
Zet deze data alvast in je agenda. Binnenkort kun je je registreren.
Of de infodag op de campus of digitaal zal plaatsvinden, bekijken we ten gepaste tijde.
Of de infodag op de campus of digitaal zal plaatsvinden, bekijken we ten gepaste tijde.
-
Zaterdag 6 maart 2021, 10u-14u: digitale infodag
-
Zaterdag 24 april 2021, 9u30-16u30: infodag op alle campussen
-
Zaterdag 26 juni 2021, 9u30-16u30: infodag op alle campussen
-
Zaterdag 4 september 2021, 9u30-16u30: infodag op alle campussen